Term 2023Z:
"Zagadnienia ogólne: 1. Corey M.. i Corey G. (1995), Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP, Warszawa. 2. Jedliński K. i in. (1997), Trening interpersonalny. Warszawa, Wydawnictwo W.A.B. 3. Kossowksa M. (2002). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Oficyna Ekonomiczna. 4. Łaguna M. (2004). Szkolenia: jak je prowadzić by..... Gdańsk: GWP. 5. Rylke H. (1993) W zgodzie z sobą i z uczniem. Z doświadczeń nauczycieli i psychologów. WsiP, Warszawa. Podrozdział 4.5. „Wsparcie psychologiczne” (str. 84-90 )- opis grup wsparcia i wskazówki do ich prowadzenia. 6. Argyle M. (1999) Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa, PWN. Rozdziały 10, 11 i 12 (str. 266-332). Znajdziemy tu przegląd interesującej nas problematyki ogólnej z uwzględnieniem badań empirycznych i wkładu wiedzy akademickiej do praktyki 7.(1991) Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe. Seria: Prezentacje Młodzieżowego Ośrodka Psychologicznego PTP. Wydawnictwo IBE, Warszawa. Jest to zbiór ćwiczeń wraz z krótkimi wskazówkami dla prowadzącego, do twórczego wykorzystania w wielu różnych formach psychologicznej pracy z grupą. 8. Adams K. i Galanes G.J. (2008). Komunikacja w grupach. Warszawa: PAN. Specyficzne rodzaje psychologicznej pracy z grupą: 8.Król-Fijewska M. (1992), Trening asertywności. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP, Warszawa 9.Szczepańska H. (1996), Trening asertywności dla współuzależnionych (TAW). Poradnik terapeuty. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP, Warszawa. Warto zauważyć na szczególny charakter opisywanych tu zajęć: połączenie warsztatu umiejętności (asertywnych) z elementami grupy wsparcia (dla adresatek mających specyficzny problem). 10.Faber A. i Mazlish E. (1997) Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały? Materiały do zajęć warsztatowych. Media Rodzina of Poznań, Poznań. Polecam też pozostałe książki tych autorek (a także T.Gordona), adresowane do rodziców i nauczycieli, ale napisane tak, że psycholog także może wiele stąd skorzystać. 11.Rylke H. (1993) W zgodzie z sobą i z uczniem. Z doświadczeń nauczycieli i psychologów. WsiP, Warszawa.. Szczególnie polecam rozdziały 4 i 5, a już zupełnie wyjątkowe znaczenie ma dla nas fragment (patrz literatura obowiazkowa), w którym zawarto opis grup wsparcia– o ile mi wiadomo, jedyny tekst na ten temat w literaturze polskiej. 12.Jak żyć z ludźmi (umiejętności interpersonalne). Program profilaktyczny dla młodzieży. (1997) MEN, Wyd. Agencja Informacji Użytkowej. Jest to polskie opracowanie amerykańskiego programu dla młodzieży, zawierające scenariusze zajęć wraz ze wskazówkami dla trenera - może być pomocne w planowaniu zajęć nie tylko dla młodzieży. 13.Johnson D.W. (1992), Podaj dłoń, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, PTP, Warszawa, wyd.II (wyd. I ukazało się pod tytułem „Umiejętności interpersonalne i samorealizacja”, 1985). Zbiór pomocny przy układaniu scenariuszy warsztatów różnych umiejętności interpersonalnych. 14.Jedliński K. i in. (1997), Trening interpersonalny. Warszawa, Wydawnictwo W.A.B. Pozostałe rozdziały – interesujący zapis kilku treningów wraz z analizą. Bardzo pouczające, może na razie zastąpić brak osobistych doświadczeń treningowych. 15.Praszkier R. i Różycki A. (1983) Bliskie spotkania. Rzecz o treningu grupowym. Warszawa, Nasza Ksiegarnia. 16.Nęcka E. (1998) Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”."
|
Term 2024Z:
"Zagadnienia ogólne: 1. Corey M.. i Corey G. (1995), Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP, Warszawa. 2. Jedliński K. i in. (1997), Trening interpersonalny. Warszawa, Wydawnictwo W.A.B. 3. Kossowksa M. (2002). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Oficyna Ekonomiczna. 4. Łaguna M. (2004). Szkolenia: jak je prowadzić by..... Gdańsk: GWP. 5. Rylke H. (1993) W zgodzie z sobą i z uczniem. Z doświadczeń nauczycieli i psychologów. WsiP, Warszawa. Podrozdział 4.5. „Wsparcie psychologiczne” (str. 84-90 )- opis grup wsparcia i wskazówki do ich prowadzenia. 6. Argyle M. (1999) Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa, PWN. Rozdziały 10, 11 i 12 (str. 266-332). Znajdziemy tu przegląd interesującej nas problematyki ogólnej z uwzględnieniem badań empirycznych i wkładu wiedzy akademickiej do praktyki 7.(1991) Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe. Seria: Prezentacje Młodzieżowego Ośrodka Psychologicznego PTP. Wydawnictwo IBE, Warszawa. Jest to zbiór ćwiczeń wraz z krótkimi wskazówkami dla prowadzącego, do twórczego wykorzystania w wielu różnych formach psychologicznej pracy z grupą. 8. Adams K. i Galanes G.J. (2008). Komunikacja w grupach. Warszawa: PAN. Specyficzne rodzaje psychologicznej pracy z grupą: 8.Król-Fijewska M. (1992), Trening asertywności. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP, Warszawa 9.Szczepańska H. (1996), Trening asertywności dla współuzależnionych (TAW). Poradnik terapeuty. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP, Warszawa. Warto zauważyć na szczególny charakter opisywanych tu zajęć: połączenie warsztatu umiejętności (asertywnych) z elementami grupy wsparcia (dla adresatek mających specyficzny problem). 10.Faber A. i Mazlish E. (1997) Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały? Materiały do zajęć warsztatowych. Media Rodzina of Poznań, Poznań. Polecam też pozostałe książki tych autorek (a także T.Gordona), adresowane do rodziców i nauczycieli, ale napisane tak, że psycholog także może wiele stąd skorzystać. 11.Rylke H. (1993) W zgodzie z sobą i z uczniem. Z doświadczeń nauczycieli i psychologów. WsiP, Warszawa.. Szczególnie polecam rozdziały 4 i 5, a już zupełnie wyjątkowe znaczenie ma dla nas fragment (patrz literatura obowiazkowa), w którym zawarto opis grup wsparcia– o ile mi wiadomo, jedyny tekst na ten temat w literaturze polskiej. 12.Jak żyć z ludźmi (umiejętności interpersonalne). Program profilaktyczny dla młodzieży. (1997) MEN, Wyd. Agencja Informacji Użytkowej. Jest to polskie opracowanie amerykańskiego programu dla młodzieży, zawierające scenariusze zajęć wraz ze wskazówkami dla trenera - może być pomocne w planowaniu zajęć nie tylko dla młodzieży. 13.Johnson D.W. (1992), Podaj dłoń, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, PTP, Warszawa, wyd.II (wyd. I ukazało się pod tytułem „Umiejętności interpersonalne i samorealizacja”, 1985). Zbiór pomocny przy układaniu scenariuszy warsztatów różnych umiejętności interpersonalnych. 14.Jedliński K. i in. (1997), Trening interpersonalny. Warszawa, Wydawnictwo W.A.B. Pozostałe rozdziały – interesujący zapis kilku treningów wraz z analizą. Bardzo pouczające, może na razie zastąpić brak osobistych doświadczeń treningowych. 15.Praszkier R. i Różycki A. (1983) Bliskie spotkania. Rzecz o treningu grupowym. Warszawa, Nasza Ksiegarnia. 16.Nęcka E. (1998) Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”."
|