Diagnostic methods - projective techniques 2500-PL-PS-SP302-07
This course has not yet been described...
Term 2023Z:
The aim of the course is the demonstration of various free and projective methods in the diagnostic work with children and their parents and the indications for using them. The analysis will be linked to the sources of the diagnostic information about the child and his or hers family and the forms of interpreting them. The literature will be studied and the analysis of the clinical material will be conducted. The theoretical background are concepts stressing the role of the relationship for the normal development of the child. |
Term 2024Z:
The aim of the course is the demonstration of various free and projective methods in the diagnostic work with children and their parents and the indications for using them. The analysis will be linked to the sources of the diagnostic information about the child and his or hers family and the forms of interpreting them. The literature will be studied and the analysis of the clinical material will be conducted. The theoretical background are concepts stressing the role of the relationship for the normal development of the child. |
Main fields of studies for MISMaP
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
- The student can explain the specificity of the work with children
- She or he can use the interview for the analysis of the psychological situation of the child and the family, can diagnose the psychic representation of the child in the mind of the caregiver
- The student knows the structure, the use and the limitations of the tests (The picture of the family, Scenotest, CAT- H, CAT-A; TZN Rottera)
- She or he has criticism in the interpretation of the data, and sees its limitations
- The student recognizes the link between the relevance of the diagnosis and the psychological knowledge
Bibliography
Term 2023Z:
"Bellak, L., Bellak, S. (1988). Test Apercepcji dla Dzieci (CAT). Podręcznik. Część I. Warszawa: PTP. Bellak, L., Hurvich, M. S. (1988). Test Apercepcji Dla Dzieci (CAT). Podręcznik. cz. II. Warszawa: PTP. Czownicka, A., Zalewska, M. (1988). O obserwacji psychologicznej dziecka – zasady wnioskowania diagnostycznego. W: M. Kościelska (red.), Studia z psychologii klinicznej dziecka (s. 33-48). Warszawa: WSiP. Frydrychowicz, A. (1996). Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa: CMPPP. Jaworowska, A., Matczak, A. (2008) RISB - Test Niedokończonych Zdań Rottera. Warszawa: Practest. Radoszewska, J. (2002). Test Apercepcji dla Dzieci ( CAT – A) jako metoda diagnozy poczucia tożsamości. W: J. Rola, M. Zalewska (red.), Wybrane problemy z psychologii klinicznej dziecka (s. 108 –120). Warszawa: Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalnej. Schier, K., Wąs, M. (2011). Diagnoza funkcjonowania psychicznego dzieci przy użyciu metod projekcyjnych. W: M. Święcicka (red.). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 79-96). Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT. von Staabs, G. ( 2007). Scenotest. Metoda diagnostyczna i terapeutyczna. Warszawa: PTP. Winnicott, D. (2011). Zabawa a rzeczywistość. Gdańsk: Wydawnictwo Imago. " |
Term 2024Z:
"Bellak, L., Bellak, S. (1988). Test Apercepcji dla Dzieci (CAT). Podręcznik. Część I. Warszawa: PTP. Bellak, L., Hurvich, M. S. (1988). Test Apercepcji Dla Dzieci (CAT). Podręcznik. cz. II. Warszawa: PTP. Czownicka, A., Zalewska, M. (1988). O obserwacji psychologicznej dziecka – zasady wnioskowania diagnostycznego. W: M. Kościelska (red.), Studia z psychologii klinicznej dziecka (s. 33-48). Warszawa: WSiP. Frydrychowicz, A. (1996). Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa: CMPPP. Jaworowska, A., Matczak, A. (2008) RISB - Test Niedokończonych Zdań Rottera. Warszawa: Practest. Radoszewska, J. (2002). Test Apercepcji dla Dzieci ( CAT – A) jako metoda diagnozy poczucia tożsamości. W: J. Rola, M. Zalewska (red.), Wybrane problemy z psychologii klinicznej dziecka (s. 108 –120). Warszawa: Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalnej. Schier, K., Wąs, M. (2011). Diagnoza funkcjonowania psychicznego dzieci przy użyciu metod projekcyjnych. W: M. Święcicka (red.). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 79-96). Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT. von Staabs, G. ( 2007). Scenotest. Metoda diagnostyczna i terapeutyczna. Warszawa: PTP. Winnicott, D. (2011). Zabawa a rzeczywistość. Gdańsk: Wydawnictwo Imago. " |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: