Term 2023Z:
Final exam requires good knowledge of this only one book (in extenso however): "Do sprawdzianu wymagana jest znajomość tylko jednej książki (za to w całości):
Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
TEMAT 1: Brodski, J. (1996). Pochwała nudy (esej „Koci miauk”, str. 234–247). Kraków: Wydawnictwo Znak. Karwowski, M. (2008). Spory wokół pojęcia kreatywności w pedagogice twórczości. Ruch Pedagogiczny, 5-6, 5–18. Tatarkiewicz, W. (1975). Dzieje sześciu pojęć. Sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycie estetyczne (rozdz. 8). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
TEMAT 2: Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości (str. 24–34). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Strzałecki, A. (1969). Wybrane zagadnienia psychologii twórczości (str. 11–66). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
TEMAT 3: Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości (str. 173–187). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
TEMAT 4: Goldberg, E. (2018). Kreatywność. Mózg w dobie innowacji (str. 84–108, 125–138, 152–156, 160–177, 195–201, 209–211, 215–216, 230–240, 248–249). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. Chruszczewski, M. H. (2014a). Biopsychologia twórczości. Psychologia – Etologia – Genetyka, 29, 49–69. Martindale, C. (1999). Biological bases of creativity. W: R. J. Sternberg (red.), Handbook of creativity (str. 137–152). Cambridge: Cambridge University Press.
TEMAT 5: Chruszczewski, M. H. (2013). Zdolności w akcji. Pozaintelektualne uwarunkowania efektywności operacji wytwarzania dywergencyjnego i konwergencyjnego (str. 66–71, 85–93). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Jaworowska, A. (1979). Twórczość i inteligencja w świetle poglądów Liama Hudsona. W: L. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii, Seria II: Psychologia rozwojowa, wychowawcza i społeczna (t. 8, str. 135–165). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Strzałecki, A. (1989). Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo. (rozdz. 3: Twórczość jako styl; rozdz. 10: Twórczość jako wielowymiarowy konstrukt – próba syntezy) Trzebiński, J. (1976). Osobowościowe warunki twórczości. W: J. Reykowski (red.), Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi (str. 105–132). Warszawa: Wydawnictwo „Książka i Wiedza”.
TEMAT 6: Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości (str. 77–86). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
TEMAT 7: Andreasen, N. C. (1996). Creativity and mental illness: a conceptual and historical overview. W: J. J. Schildkraut i A. Otero (red.), Depression and the spiritual in modern art: homage to Miró (str. 2–14). Chichester: John Wiley & Sons. Chruszczewski, M. H. (2014b). The creative side of mood disorders. Creativity: Theories – Research – Applications, 1, 1, 46–64. Jamison, K. R. (1996). Mood disorders, creativity and the artistic temperament. W: J. J. Schildkraut i A. Otero (red.), Depression and the spiritual in modern art: homage to Miró (str. 15–32). Chichester: John Wiley & Sons. Richards, R. (1994). Creativity and bipolar mood swings: why the association? W: M. P. Shaw i M. A. Runco (red.), Creativity and affect (str. 44–72). Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation.
TEMAT 8: Eysenck, H. J. (1995). Creativity as a product of intelligence and personality. W: D. H. Saklofske i M. Zeidner (red.), International handbook of personality and intelligence (str. 231–247). New York: Plenum Press. Merten, T. i Fischer, I. (1999). Creativity, personality and word association responses: associative behaviour in forty supposedly creative persons. Personality and Individual Differences, 27, 5, 933–942.
TEMAT 9: Heine, S. J., Lehman, D. R., Ide, E., Leung, C., Kitayama, S., Takata, T. i Matsumoto, H. (2001). Divergent consequences of success and failure in Japan and North America: an investigation of self-improving motivation and malleable selves. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 4, 599–615. Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości (str. 145–171). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rudowicz, E. i Hui, A. (1997). The creative personality: Hong-Kong perspective. Journal of Social Behavior and Personality, 12, 1, 139–157. Karwowski, M. (2016). Culture and psychometric studies of creativity. W: V. P. Glăveanu (red.), The Palgrave handbook of creativity and culture research (str. 159–186). London: Palgrave Macmillan.
TEMAT 10: Chruszczewski, M. H. (2013). Zdolności w akcji. Pozaintelektualne uwarunkowania efektywności operacji wytwarzania dywergencyjnego i konwergencyjnego (str. 13–35). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Chruszczewski, M. H. (2016). Mierzenie twórczości: zdolności i osobowość. W: A. Rynkiewicz, K. S. Jankowski i W. Oniszczenko (red.), Wybrane metody i paradygmaty badawcze w psychologii (str. 33–50). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Matczak, A., Jaworowska, A. i Stańczak, J. (2000). TCT–DP. Rysunkowy Test Twórczego Myślenia K. K. Urbana i H. G. Jellena. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
TEMAT 11: Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. (rozdz. 2: Synektyka) Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli (wyd. 3, popr. i zm.). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” (fragmenty) Nęcka, E. (1994). TRoP… Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Wiśniewska, E. i Karwowski, M. (2007). Efektywność treningów twórczości – podejście metaanalityczne. Ruch Pedagogiczny, 78, 3-4, 31–50.
TEMAT 12: Krippner, S. (1985). Psychedelic drugs and creativity. Journal of Psychoactive Drugs, 17, 4, 235–245. Krippner, S. (1999). Altered and transitional states. W: M. A. Runco i S. R. Pritzker (red.), Encyclopedia of creativity (t. 1, str. 59–70). San Diego: Academic Press, Inc.
NIEKTÓRE INNE WAŻNE POZYCJE Z LITERATURY PRZEDMIOTU:
Eysenck, H. J. (1995). Genius: the natural history of creativity. Cambridge: Cambridge University Press. Nęcka, E. (1995). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Tokarz, A. (2005). Dynamika procesu twórczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego."
|
Term 2023L:
Final exam requires good knowledge of this only one book (in extenso however): "Do sprawdzianu wymagana jest znajomość tylko jednej książki (za to w całości):
Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
TEMAT 1: Brodski, J. (1996). Pochwała nudy (esej „Koci miauk”, str. 234–247). Kraków: Wydawnictwo Znak. Karwowski, M. (2008). Spory wokół pojęcia kreatywności w pedagogice twórczości. Ruch Pedagogiczny, 5-6, 5–18. Tatarkiewicz, W. (1975). Dzieje sześciu pojęć. Sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycie estetyczne (rozdz. 8). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
TEMAT 2: Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości (str. 24–34). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Strzałecki, A. (1969). Wybrane zagadnienia psychologii twórczości (str. 11–66). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
TEMAT 3: Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości (str. 173–187). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
TEMAT 4: Goldberg, E. (2018). Kreatywność. Mózg w dobie innowacji (str. 84–108, 125–138, 152–156, 160–177, 195–201, 209–211, 215–216, 230–240, 248–249). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. Chruszczewski, M. H. (2014a). Biopsychologia twórczości. Psychologia – Etologia – Genetyka, 29, 49–69. Martindale, C. (1999). Biological bases of creativity. W: R. J. Sternberg (red.), Handbook of creativity (str. 137–152). Cambridge: Cambridge University Press.
TEMAT 5: Chruszczewski, M. H. (2013). Zdolności w akcji. Pozaintelektualne uwarunkowania efektywności operacji wytwarzania dywergencyjnego i konwergencyjnego (str. 66–71, 85–93). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Jaworowska, A. (1979). Twórczość i inteligencja w świetle poglądów Liama Hudsona. W: L. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii, Seria II: Psychologia rozwojowa, wychowawcza i społeczna (t. 8, str. 135–165). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Strzałecki, A. (1989). Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo. (rozdz. 3: Twórczość jako styl; rozdz. 10: Twórczość jako wielowymiarowy konstrukt – próba syntezy) Trzebiński, J. (1976). Osobowościowe warunki twórczości. W: J. Reykowski (red.), Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi (str. 105–132). Warszawa: Wydawnictwo „Książka i Wiedza”.
TEMAT 6: Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości (str. 77–86). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
TEMAT 7: Andreasen, N. C. (1996). Creativity and mental illness: a conceptual and historical overview. W: J. J. Schildkraut i A. Otero (red.), Depression and the spiritual in modern art: homage to Miró (str. 2–14). Chichester: John Wiley & Sons. Chruszczewski, M. H. (2014b). The creative side of mood disorders. Creativity: Theories – Research – Applications, 1, 1, 46–64. Jamison, K. R. (1996). Mood disorders, creativity and the artistic temperament. W: J. J. Schildkraut i A. Otero (red.), Depression and the spiritual in modern art: homage to Miró (str. 15–32). Chichester: John Wiley & Sons. Richards, R. (1994). Creativity and bipolar mood swings: why the association? W: M. P. Shaw i M. A. Runco (red.), Creativity and affect (str. 44–72). Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation.
TEMAT 8: Eysenck, H. J. (1995). Creativity as a product of intelligence and personality. W: D. H. Saklofske i M. Zeidner (red.), International handbook of personality and intelligence (str. 231–247). New York: Plenum Press. Merten, T. i Fischer, I. (1999). Creativity, personality and word association responses: associative behaviour in forty supposedly creative persons. Personality and Individual Differences, 27, 5, 933–942.
TEMAT 9: Heine, S. J., Lehman, D. R., Ide, E., Leung, C., Kitayama, S., Takata, T. i Matsumoto, H. (2001). Divergent consequences of success and failure in Japan and North America: an investigation of self-improving motivation and malleable selves. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 4, 599–615. Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości (str. 145–171). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rudowicz, E. i Hui, A. (1997). The creative personality: Hong-Kong perspective. Journal of Social Behavior and Personality, 12, 1, 139–157. Karwowski, M. (2016). Culture and psychometric studies of creativity. W: V. P. Glăveanu (red.), The Palgrave handbook of creativity and culture research (str. 159–186). London: Palgrave Macmillan.
TEMAT 10: Chruszczewski, M. H. (2013). Zdolności w akcji. Pozaintelektualne uwarunkowania efektywności operacji wytwarzania dywergencyjnego i konwergencyjnego (str. 13–35). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Chruszczewski, M. H. (2016). Mierzenie twórczości: zdolności i osobowość. W: A. Rynkiewicz, K. S. Jankowski i W. Oniszczenko (red.), Wybrane metody i paradygmaty badawcze w psychologii (str. 33–50). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Matczak, A., Jaworowska, A. i Stańczak, J. (2000). TCT–DP. Rysunkowy Test Twórczego Myślenia K. K. Urbana i H. G. Jellena. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
TEMAT 11: Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. (rozdz. 2: Synektyka) Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli (wyd. 3, popr. i zm.). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” (fragmenty) Nęcka, E. (1994). TRoP… Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Wiśniewska, E. i Karwowski, M. (2007). Efektywność treningów twórczości – podejście metaanalityczne. Ruch Pedagogiczny, 78, 3-4, 31–50.
TEMAT 12: Krippner, S. (1985). Psychedelic drugs and creativity. Journal of Psychoactive Drugs, 17, 4, 235–245. Krippner, S. (1999). Altered and transitional states. W: M. A. Runco i S. R. Pritzker (red.), Encyclopedia of creativity (t. 1, str. 59–70). San Diego: Academic Press, Inc.
NIEKTÓRE INNE WAŻNE POZYCJE Z LITERATURY PRZEDMIOTU:
Eysenck, H. J. (1995). Genius: the natural history of creativity. Cambridge: Cambridge University Press. Nęcka, E. (1995). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Tokarz, A. (2005). Dynamika procesu twórczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego."
|
Term 2024Z:
Final exam requires good knowledge of this only one book (in extenso however): "Do sprawdzianu wymagana jest znajomość tylko jednej książki (za to w całości):
Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
TEMAT 1: Brodski, J. (1996). Pochwała nudy (esej „Koci miauk”, str. 234–247). Kraków: Wydawnictwo Znak. Karwowski, M. (2008). Spory wokół pojęcia kreatywności w pedagogice twórczości. Ruch Pedagogiczny, 5-6, 5–18. Tatarkiewicz, W. (1975). Dzieje sześciu pojęć. Sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycie estetyczne (rozdz. 8). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
TEMAT 2: Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości (str. 24–34). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Strzałecki, A. (1969). Wybrane zagadnienia psychologii twórczości (str. 11–66). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
TEMAT 3: Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości (str. 173–187). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
TEMAT 4: Goldberg, E. (2018). Kreatywność. Mózg w dobie innowacji (str. 84–108, 125–138, 152–156, 160–177, 195–201, 209–211, 215–216, 230–240, 248–249). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. Chruszczewski, M. H. (2014a). Biopsychologia twórczości. Psychologia – Etologia – Genetyka, 29, 49–69. Martindale, C. (1999). Biological bases of creativity. W: R. J. Sternberg (red.), Handbook of creativity (str. 137–152). Cambridge: Cambridge University Press.
TEMAT 5: Chruszczewski, M. H. (2013). Zdolności w akcji. Pozaintelektualne uwarunkowania efektywności operacji wytwarzania dywergencyjnego i konwergencyjnego (str. 66–71, 85–93). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Jaworowska, A. (1979). Twórczość i inteligencja w świetle poglądów Liama Hudsona. W: L. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii, Seria II: Psychologia rozwojowa, wychowawcza i społeczna (t. 8, str. 135–165). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Strzałecki, A. (1989). Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo. (rozdz. 3: Twórczość jako styl; rozdz. 10: Twórczość jako wielowymiarowy konstrukt – próba syntezy) Trzebiński, J. (1976). Osobowościowe warunki twórczości. W: J. Reykowski (red.), Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi (str. 105–132). Warszawa: Wydawnictwo „Książka i Wiedza”.
TEMAT 6: Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości (str. 77–86). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
TEMAT 7: Andreasen, N. C. (1996). Creativity and mental illness: a conceptual and historical overview. W: J. J. Schildkraut i A. Otero (red.), Depression and the spiritual in modern art: homage to Miró (str. 2–14). Chichester: John Wiley & Sons. Chruszczewski, M. H. (2014b). The creative side of mood disorders. Creativity: Theories – Research – Applications, 1, 1, 46–64. Jamison, K. R. (1996). Mood disorders, creativity and the artistic temperament. W: J. J. Schildkraut i A. Otero (red.), Depression and the spiritual in modern art: homage to Miró (str. 15–32). Chichester: John Wiley & Sons. Richards, R. (1994). Creativity and bipolar mood swings: why the association? W: M. P. Shaw i M. A. Runco (red.), Creativity and affect (str. 44–72). Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation.
TEMAT 8: Eysenck, H. J. (1995). Creativity as a product of intelligence and personality. W: D. H. Saklofske i M. Zeidner (red.), International handbook of personality and intelligence (str. 231–247). New York: Plenum Press. Merten, T. i Fischer, I. (1999). Creativity, personality and word association responses: associative behaviour in forty supposedly creative persons. Personality and Individual Differences, 27, 5, 933–942.
TEMAT 9: Heine, S. J., Lehman, D. R., Ide, E., Leung, C., Kitayama, S., Takata, T. i Matsumoto, H. (2001). Divergent consequences of success and failure in Japan and North America: an investigation of self-improving motivation and malleable selves. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 4, 599–615. Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości (str. 145–171). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rudowicz, E. i Hui, A. (1997). The creative personality: Hong-Kong perspective. Journal of Social Behavior and Personality, 12, 1, 139–157. Karwowski, M. (2016). Culture and psychometric studies of creativity. W: V. P. Glăveanu (red.), The Palgrave handbook of creativity and culture research (str. 159–186). London: Palgrave Macmillan.
TEMAT 10: Chruszczewski, M. H. (2013). Zdolności w akcji. Pozaintelektualne uwarunkowania efektywności operacji wytwarzania dywergencyjnego i konwergencyjnego (str. 13–35). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Chruszczewski, M. H. (2016). Mierzenie twórczości: zdolności i osobowość. W: A. Rynkiewicz, K. S. Jankowski i W. Oniszczenko (red.), Wybrane metody i paradygmaty badawcze w psychologii (str. 33–50). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Matczak, A., Jaworowska, A. i Stańczak, J. (2000). TCT–DP. Rysunkowy Test Twórczego Myślenia K. K. Urbana i H. G. Jellena. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
TEMAT 11: Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. (rozdz. 2: Synektyka) Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli (wyd. 3, popr. i zm.). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” (fragmenty) Nęcka, E. (1994). TRoP… Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Wiśniewska, E. i Karwowski, M. (2007). Efektywność treningów twórczości – podejście metaanalityczne. Ruch Pedagogiczny, 78, 3-4, 31–50.
TEMAT 12: Krippner, S. (1985). Psychedelic drugs and creativity. Journal of Psychoactive Drugs, 17, 4, 235–245. Krippner, S. (1999). Altered and transitional states. W: M. A. Runco i S. R. Pritzker (red.), Encyclopedia of creativity (t. 1, str. 59–70). San Diego: Academic Press, Inc.
NIEKTÓRE INNE WAŻNE POZYCJE Z LITERATURY PRZEDMIOTU:
Eysenck, H. J. (1995). Genius: the natural history of creativity. Cambridge: Cambridge University Press. Nęcka, E. (1995). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Tokarz, A. (2005). Dynamika procesu twórczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego."
|