Doctrines and phenomena of psychology (preliminary draft) 2500-PL-PS-FO4
1. Psychoanalysis as a world-view.
2. Behaviourism. Assumptions, psychotherapy, the "myth" of punishment.
3. Humanistic-existential vision. A look at schizophrenia.
4. Traits theory id est the individual differences.
5. Cognitive approach means the experimental researching on psychological processes.
6. Creativity.
7. Psychological tests and, among others, intelligence.
8. The norm and the psychopathology: not only the scientific issues.
9. Authoritarianism and its political connections.
10. Cultural identity: the independent and the interdependent self.
Main fields of studies for MISMaP
Type of course
general courses
Mode
Prerequisites (description)
Learning outcomes
Knowledge. Student:
– knows the advantages and the limitations of the main theoretical schools in psychology;
– understands properly the basic notions of personality psychology, psychology of learning, and psychology of individual differences, and also can discern the differences between these notions.
Attitudes. Student:
– does not deal with theory in a dogmatic way being aware of the semantical polyphony;
– tends to multilateral view of the problems.
Competences. Student:
– begins to use psychological cathegories (e.g. intelligence, independent self) in order to describe and understand the phenomena of social life;
– can explain a particular phenomenon on the bases of several different psychological theories.
Assessment criteria
final exam, attendance, activity
Practical placement
non applicable
Bibliography
TOPIC 1
Rosenhan, D. L. i Seligman, M. E. P. (1994). Psychopatologia (t. 1, str. 73–84). Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Freud, S. (1996). Poza zasadą przyjemności (str. 59–98). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hall, C. S. i Lindzey, G. (1994). Teorie osobowości (str. 150–172). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
TOPIC 2
Rosenhan, D. L. i Seligman, M. E. P. (1994). Psychopatologia (t. 1, str. 123–137). Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Skinner, B. F. (1978). Poza wolnością i godnością (str. 25–120). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
TOPIC 3
Bugental, J. F. T. (1978). W poszukiwaniu autentyczności. W: K. Jankowski (red.), Przełom w psychologii (str. 325–340). Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.
Grzesiuk, L. (1994). Psychoterapia humanistyczno-egzystencjalna. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy (str. 323–338). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Laing, R. D. (1999). Podzielone „ja”. Egzystencjalistyczne studium zdrowia i choroby psychicznej (wyd. 2 popr., str. 100–136, 177–206). Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
TOPIC 4
Strelau, J. (2000). Różnice indywidualne: opis, determinanty i aspekt społeczny. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2: Psychologia ogólna, str. 653–666, 676–680). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Eysenck, H. J. i Eysenck, M. (2000). Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? (str. 121–132, 143–154). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
TOPIC 5
Maruszewski, T. (2001). Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata (wyd. 2 rozsz., str. 11–31). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kofta, M. i Doliński, D. (2000). Poznawcze podejście do osobowości. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2: Psychologia ogólna, str. 561–600). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
TOPIC 6
Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości (str. 11–34, 121–143). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
additionally:
Simonton, D. K. (2010). Geniusz. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
TOPIC 7
Anastasi, A. i Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne (str. 18–55). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Seligman, D. (1995). O inteligencji prawie wszystko. Kontrowersje wokół ilorazu inteligencji (str. 16–78). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Strelau, J. (1997). Inteligencja człowieka (str. 95–109). Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
additionally:
Nisbett, R. E. (2010). Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa.
TOPIC 8
Carson, R. C., Butcher, J. N. i Mineka, S. (2006). Psychologia zaburzeń (t. 1, str. 25–37, 45–48, 51–55, 69–109). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
additionally:
Sowa, J. (1984). Kulturowe założenia pojęcia normalności w psychiatrii. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
TOPIC 9
Jakubowska, U. (1999). Ekstremizm polityczny. W: K. Skarżyńska (red.), Psychologia polityczna (str. 149–167). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo s. c.
Korzeniowski, K. (1999). Autorytaryzm i jego psychopolityczne konsekwencje. W: K. Skarżyńska (red.), Psychologia polityczna (str. 51–72). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo s. c.
Sears, D. O., Huddy, L. i Jervis, R. (red.) (2008). Psychologia polityczna (str. 527–532). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
additionally:
Appadurai, A. (2009). Strach przed mniejszościami: esej o geografii gniewu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
TOPIC 10
Markus, H. R. i Kitayama, S. (1993). Kultura i ja: implikacje dla procesów poznawczych, emocji i motywacji. Nowiny Psychologiczne, 3, 5–70.
additionally:
Strelau, J. i Doliński, D. (red.) (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik (t. 2, str. 449‒467). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: