Statistics supported by computers 2500-OB-33
The goal of this course is to develop data analyzing skills.
The primary focus will be on practical skills, such as selecting the appropriate analysis, preparing data for analysis, interpreting the output, and presenting results of a complex nature.
Upon completion of the course students will be familiar with a range of basic statistical methods and their applications. Students are also expected to know how to interpret the IBM SPSS output, and how to describe the results produced by statistical programs following the APA guidelines.
The subject matter includes basic information about:
• preparing data for analysis
• data classification and summarizations,
• data standardization,
• tests of hypotheses for means (Student’s t-tests),
• chi-square tests
• analysis of variance (one-way ANOVA, two-way ANOVA, repeated measure),
• selected nonparametric tests (U Mann-Whitney, Wilcoxon, Kruskal-Wallis, Median test, Sign test, Friedman’s test),
• correlation - Pearson’s and nonparametric
• basic linear regression.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Learning outcomes
Gained skills and knowledge:
Students will know not only how to carry out their computations using SPSS, but also how to incorporate the results of their analyses into research reports and how to critically review the research papers
Assessment criteria
Test/s, homeworks, graded credit
Bibliography
Obligatory reading:
Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o. – rozdz. 1-8, (s. 15-244).
Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o.
Supplemental reading (recommended but not obligatory):
Bedyńska, S. i Książek, M. (red.). (2012). Statystyczny Drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o. Część I Modele regresji (rozdz. 1-4).
Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica – rozdz. 1-5, oraz 7-14 + fragmenty rozdz. 15 (s. 391-395, 400-407)
Ferguson G.A. i Takane Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN (rozdz. 8, 9, 10, 15, 16, 18, 19, 22.7, 22.8, 27, 28)
Francuz, P. i Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL – rozdz. 1.2, 1.3, 4.4, 4.5, 4.6, 4.7 (s.. 186-205), 5.1, 5.2, 5.3, 6.1, 6.2, 6.3, 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 7.5, 8.1, 8.2, 8.3 + do raportu: rozdz. 9 (głównie s. 594-603)
King, B.M. i Minium, E.W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN – rozdz. 1-8, oraz 11-17, 19, 22.5-22.7
Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007 lub 2008). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica – głównie str. 59-61 oraz 65-73 do raportu
Wieczorkowska, G. i Wierzbiński, J. (2007) Statystyka. Analiza badań społecznych, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar – rozdz. 1-11
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: