EDUCATION AND LABOUR MARKET - EMPIRICAL RESEARCH 2400-PL3SL166A
1. Goal of the seminar. Requirements and hints for students writing Bachelor’s dissertation. Assignment of tasks for students.
2. Educational scheme in Poland in comparison to other EU member countries.
3. Educational choices and their determinants.
4. Human capital as a result of education process.
5. Demand for competences in Poland in comparison to other EU member countries.
6. Competences and labour supply.
7. Education and the chances to get a job.
8. Education level and wages.
9. The role of education level in developing and maintaining unemployment.
10. Methodology of empirical research in the field of education and labour market.
11. Presentation of the concept of Bachelor’s dissertations and the results of empirical analysis of selected educational markets.
Type of course
Course coordinators
Learning outcomes
After the course a student:
1) is familiar with the basic issues concerning the link of education and labour market,
2) knows the techniques of collecting information and identification of useful literature,
3) is capable of constructing and conducting an empirical research with the use of individual-level database.
Assessment criteria
The credit will be given on the condition of:
1) preparing the final concept of Bachelor’s dissertation and collecting the necessary data and materials to conduct an empirical analysis of a selected problem, presenting consequent versions of Bachelor’s dissertation in class, active participation in discussions (30%),
2) preparing the final version of Bachelor’s dissertation (70%).
Bibliography
1. Bąba M., B. Minkiewicz, U. Sztanderska, Oferta szkolnictwa wyższego a wymagania rynku pracy, raport z badań przeprowadzonych w ISW na zlecenie KIG, maszynopis, Warszawa 2004.
2. Drogosz-Zabłocka E., B. Minkiewicz, R. Nowakowska-Siuta, Licencjat w uczelni i na rynku pracy, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2002.
3. Edukacja ustawiczna. Raport., MEiN, Warszawa 2005.
4. Kołaczek B., Dostęp młodzieży do edukacji, IPiSS, Warszawa 2004.
5. Kot S. M. (red.), Analiza ekonometryczna kształtowania się płac w Polsce w okresie transformacji, PWN, Warszawa-Kraków 1999.
6. Kraśniewski A., Proces boloński: dokąd zmierza europejskie szkolnictwo wyższe?, MEiN, Warszawa 2006.
7. Kwiatkowski S. (red.), Kwalifikacje zawodowe na współczesnym rynku pracy, IBE, Warszawa 2005.
8. OECD, Education at a Glance. OECD indicators, Paris 2006.
9. Socha M., U. Sztanderska, Strukturalne podstawy bezrobocia w Polsce, PWN 2000.
10. Sztanderska U. (red.) Edukacja dla pracy. Raport o rozwoju społecznym - Polska 2007, UNDP, Warszawa 2007.
11. Sztanderska U. (red.) Badanie aktywności zawodowej absolwentów w kontekście realizacji programu "Pierwsza Praca". Raport. MPiPS, Warszawa 2008.
12. Sztanderska U., Determinanty kształcenia wyższego w Polsce, (w:) Mechanizmy kształtujące decyzje edukacyjne, T. Szapiro (red.), SGH, Warszawa 2004.
13. Ścieżki edukacyjne Polaków, GUS, Warszawa 2005.
14. Kotowska I. (red.), Uczenie się dorosłych. Przegląd tematyczny. Raport źródłowy Polska/OECD, Biblioteka Rynku Pracy, Warszawa 2005.
15. Wójcicka M., Czynniki decydujące o wyborze zawodu (kierunku studiów), (w:) Biogramy edukacyjne, B. Minkiewicz, T. Szapiro (red.), SGH, Warszawa 2001.
And other literature depending on the subject of Bachelor’s dissertation.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: