(in Polish) Socjologia 2400-L1PPSOC
The proposed classes introduce students to the broadly defined social sciences. The course aims to familiarize students with the basic concepts used to explain phenomena in social life.
The curriculum comprises three main thematic blocks: the first block discusses social issues related to the functioning and transformation of the primary economy; the second block introduces selected problems and concepts used in sociology; and the third block concerns the application of concepts developed within social anthropology and microsociology to explaining social phenomena in contemporary societies.
Type of course
Course coordinators
Learning outcomes
knows and understands basic sociological concepts
is aware of the existence of various types of social organization in the past and present
is aware of social differentiation and the existence of social inequalities, as well as their impact on the lives of individuals and the functioning of social groups
understands the social nature of relationships between individuals, groups, and social institutions
has basic knowledge of problems resulting from the cultural diversity of contemporary society
has basic knowledge of the processes underlying social stability and change
can perform a simple analysis of the consequences of processes taking place in contemporary societies
can formulate judgments about the motives of human action and predict the social consequences of this action
can participate in a discussion
can argue the theses put forward
can critically analyze sources
respects the opinions of others
Assessment criteria
Oral Exam, class active participation
Bibliography
Suggested bibliography
Sallins M. „Pierwotne społeczeństwo dobrobytu”
Krzemińska A., „Groby, garnki i uczeni” (wybrany fragment)
Mauss M., „Szkic o darze”
Linton R., Dyfuzja, w: Elementy Teorii socjologicznej, Szacki J. (red.), Warszawa: PWN lub inne wydania
Homans G., „Podstawowe procesy społeczne”
Straub J., „Tożsamość osobista i zbiorowa. Analiza pojęcia”
Wallerstein I., „Nowoczesny system-świat”; Knöbl W., „Teorie, które nie przeminą: nie kończąca się historia teorii modernizacji”
Davis J, „Przyczynek do teorii rewolucji”
Schutz A., „Społeczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania”
Glazer N., „Teraz wszyscy jesteśmy multikulturalistami”
Therborn G., „Nierówność, która zabija. Jak globalny wzrost nierówności niszczy życie milionów ludzi i jak z nim walczyć” (wybrany fragment)
Tett G., „Siła empatii” (wybrany fragment)
Leszczyński A., „Eksperymenty na biednych” (wybrany fragment)
Kopytoff I., „Kulturowa biografia rzeczy - utowarowienie jako proces”
Ortner S., „Pokolenie X. Antropologia w świecie nasyconym mediami”, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej – Kontynuacje, E. Nowicka (red.), Warszawa: PWN
Supplementary bibliography
Baert P., Carreira da Silva (2010) Teorie społeczne w XX wieku i dzisiaj, Kraków: NOMOS.
- Elliott A. (2011) Współczesna teoria socjologiczna, Warszawa: PWN
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: