Community Education 2300-OES-ASK
The ecommunity - definitions, typologies of the communities, various perspectives of social science, technology, culture, in the contexts of the mutual impact: community and education. The role of community education in static and dynamics perspectives. Social pedagogy and community education, various community approaches as the elements of education, local community as social partner.
The community development, community action and community work, animation - various models of being and mobilizing citizens in the communities.
The role of time in community education. Community education as a process . The changes in the community in time: reasons tendencies and consequences. Global vs. local communities in modern times. The ways of observing and analyzing the changes, modification of work according to changes in time, changes in human beings in life circles.
The role of place in education. The place, possibilities and limits of educational activities. Social and psychological understanding and defining of a place.
The possibilities and research of the local community, its dynamics. The role of the researcher, research and action, analyzing the trends and issues, changes local needs and potential of the local communities.
The challenges in and of the local communities: the globalization, information technology, economic changes, the social dangers and social exclusion, social conflicts, migration, looping identity and unifying tendencies vs. global village and regionalism as a fashion.
The role of the individual in changing the environment: leaders, participants, observers, teachers, controllers, consumers etc.
The examples of programs and ideas, initiatives supporting community education.
" Community education as the subject of social pedagogy - in the context of social action and the process of changing the environment. Community education in local communities - the reason, the role and the content. Community education and animation.
" Socio-cultural potential and social change. Social capital. Social and environmental needs - mobilization of local community.
" Globalization and localism. "Alternative" local communities, analysis of its role and relations between new inhabitants and the old ones (integration or disintegration).
" Place - the role of place in community education. Regional and intercultural education. Review of various projects of regional education at school.
" Time and memory. Community education and collective memory.
Type of course
Prerequisites (description)
Learning outcomes
After completing the course student wiil:
- know the major terms concerning the community education;
- know the determinants of community animation and community work;
- be able to analyse the local community, to prepare a social diagnosis, and to analyse the possibilities of work with the community;
- understand the role of time and place in education, in a process of social changes;
- be capable of critically analysing various social theories and evaluating interventions in local community.
Assessment criteria
In addition to short written exam, students are supposed to keep up with all assigned readings, attend the classes and actively participate in the disscussions, participation in socio-educational project.
Bibliography
1. E. Kurantowicz, O uczących się społecznościach, Wrocław 2007
2. B. Jałowiecki, W. Łukowski (red.), Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość, Warszawa 2006
3. B. Skrzypczak, S. Mołda (red).,Ośrodek kultury i aktywności lokalnej. W poszukiwaniu modelu instytucji społecznościowej, Warszawa 2003;
4. W. Theiss, B. Skrzypczak (red.), Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006, [art. W. Theiss, Edukacja środowiskowa, s. 12-34, M. Winiarski, Współpraca jako wymiar edukacji środowiskowej, s. 35-54, B. Skrzypczak, Metoda animacji społecznej zasadnicze aspekty praktyki społecznej, s. 71-90]
5. P. Hensler, B. Skrzypczak (red.), Kim jest animator społeczny, Warszawa 2006 [art. W. Theiss, Bojownik – instruktor – profesjonalista, s.74-83, B. Skrzypczak, P. Jordan, Animator społeczny – jego rola w środowisku, s. 84-95;
6. W. Łukowski, Społeczne tworzenie ojczyzn, Studium tożsamości mieszkańców Mazur, Warszawa 2002, s. 73-101;
7. J. Modrzewski, Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne, Poznań 2004, s. 62-97 (Typologia społecznego uczestnictwa jednostek; O biograficznym wymiarze procesu socjalizacji);
8. A. Bańka, Społeczna psychologia środowiskowa, Warszawa 2002, s. 116-145, 160-183;
9. M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej na wsi, Toruń 2005 , [art. M. Mendel, Wieś jako obszar animacji współpracy środowiskowej, s.16-29;M. Szczepska-Pustkowska, O „dobrej robocie”, w animacji społecznej na wsi. Post scriptum do projektu: śladami przeszłości…, s.70-98;
10. M. Mendel (red.), Pedagogika miejsc, Wrocław 2006, [art.: M. Mendel, Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa, 21-37; E. Kurantowicz, Badacz i mała społeczność lokalna. Proces badania jako zmaganie się z granicami, s.75-87; T. Szkudlarek, Parcelacje. Topografie społeczeństwa wiedzy, s.191-208.] ;
11. R. Heifetz, M. Linky, Leadership on the line, Boston Massachusetts 2002, s.9-48 (The challenge).
W. Theiss, Edukacja środowiskowa - wprowadzenie. W: W. Theiss, B. Skrzypczak [red.], Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006.
R. J. Chaskin, P. Brown, S. Venkatesh, A. Vidal, Budowanie potencjału społeczności lokalnej. W: T. Kaźmierczak [red.], Zmiana w społeczności lokalnej, Warszawa 2007.
P. Henzler, B. Skrzypczak, Kim jest animator społeczny?, Warszawa 2006.
M. Mendel, Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa. W: M. Mendel [red.], Pedagogika miejsca, Wrocław 2006.
A. Męczkowska, Locus educandi. W: M. Mendel [red.], Pedagogika miejsca, Wrocław 2006.
B. Szacka, Pamięć społeczna. Hasło w: Encyklopedia Socjologii, t. III, Warszawa 2003.
R. Traba, Historia – przestrzeń dialogu, Warszawa 2006, rozdz. Tożsamość i pamięć społeczna. Refleksje na przykładzie społeczeństwa polskiego XX wieku.
N. Klein, No Logo, W-wa 2004 (wybrane fragmenty, m. in. rozdz. 14 i Zakończenie).
A. Domosławski, Świat nie na sprzedaż, W-wa 2002, rozdz. Porto Allegre 2002.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: