MNP-Pedagogy-seminar 2300-NZ2-MNP-PO-K
In the course of classes the subject of analysis will be conditioning (in terms of civilisation and culture) beginnings and evolution of identity of education; the changes of relations between pedagogical theory and practice; multitude of modern pedagogics and diversifying their reception.
As the context of the above topics there is the analysis of educational implications, fundamental for educational reflection, the following ethical problems: The origin of ethics. The basic concepts, notions, oppositions. Ethics versus morality. Parts of ethics. Understanding good in ethical systems. Historical and ethical traditions. Nature of ethics - realism, intuitionism, naturalism, relativism, subjectivism. Structure of moral judgement - value, norm, obligation, sanction. Truth in ethics - justifying ethical norms. Ethical dillemas (value conflicts). Ethics versus law and custom. Moral values and professional values - professional ethical codes. Attempts and possibilities of universalitation of ethical norms (human rights ethics). Ethics and politics - ethical values versus political aims and interests. Possibility of judgement, criteria of ethical judgement of political acts. Peace as value - problem of fair war, pacifism, terrorism, fight without violence. Equality as value - interpretations of equality, equality and pluralism, conflictability pf equality.Fairness as value - interpretations of fairness, fairness and equality. Elements of bioethics: moral aspect of suffering and death, abortion, euthanasia, genetic and medical experiments. Death penalty, suicide, animal rights.
Type of course
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
Results of education - skills and competences: interpretation of basic knowledge about development of pedagogics and educational practice (including school system) and changeability and complexity of relations between educational theory and practice; correct usage of notions referring to modern education; using basic ideas, notions and oppositions in the scope of educational and ethical reflection.
The student knows what the problem of shaping the identity of education involves. The student is aware of controversiality and “non-obviousness” of basic assumptions of educational and ethical conceptions and understands educational implications of fundamental - for educational reflection - issues and ethical categories. The student can decipher the educational perspective of tensions and contradictions typical for modern ethical, social and political reflection.
Bibliography
1.Alasdair MacIntyre, Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, PWN, Warszawa 1996, r. II, V.
2.Allan Bloom, Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997, 27-50, 128-162.
3.Charles Taylor, Immanentne kontroświecenie, tłum. A. Pawelec, w: Oświecenie dzisiaj, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak – Fundacja Im. Stefana Batorego, Kraków – Warszawa 1999, s. 46-64.
4.Eric Voegelin, Gnostyckie ruchy masowe naszych czasów, „Odra”, nr 11, 1998r, s. 35-43.
5.Francis Fukuyama, Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, Znak, Kraków 2008, s. 143-233.
6.Immanuel Kant, Co to jest Oświecenie?, w: Tadeusz Kroński, Kant, Wiedza Powszechna, Warszawa 1996, s. 164-173 oraz w: Zbigniew Kuderowicz, Kant, Wiedza Powszechna, Warszawa 2000, s. 194-199.
7.John Rawls, Teoria sprawiedliwości, PWN, Warszawa 1994, s. 12-51.
8.Leo Strauss, Czym jest edukacja liberalna?, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, nr 1(53), 2005r., s. 217-223 oraz Wykształcenie liberalne i odpowiedzialność, w: tegoż: Sokratejskie pytania, Aletheia, Warszawa 1998, s. 257-277.
9.Leszek Kołakowski, Gdzie jest miejsce dzieci w filozofii liberalnej?, w: tegoż, Moje słuszne poglądy na wszystko, Znak, Kraków 2000.
10.Leszek Kołakowski, O tolerancji, w: tegoż, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 1998, s. 35-41.
11.Marek Okólski, Demograficzno-instytucjonalne antynomie współczesności, w: Janusz Reykowski, Tadeusz Bielicki (red.) Dylematy współczesnej cywilizacji a natura człowieka, Zysk i S-ka, Poznań 1997.
12.Michael J. Sandel, Republika proceduralna i nieuwarunkowana jaźń, w: Paweł Śpiewak (red.), Komunitarianie. Wybór tekstów, Aletheia, Warszawa 2004, s. 71-90.
13.Peter Singer, Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa 2003, r. 4, 7.
14.Tadeusz Bielicki, Pojęcie natury ludzkiej w świetle biologicznej teorii zachowań społecznych, w: Janusz Reykowski, Tadeusz Bielicki (red.) Dylematy współczesnej cywilizacji a natura człowieka, Zysk i S-ka, Poznań 1997.
15.Thomas L. Pangle, Przeciw kanonom i kanoniczności: dialektyka sercem szkolnictwa wyższego, w: tegoż, Uszlachetnianie demokracji, Znak, Kraków 1994, s. 259-309
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: