MTP-Social pedagogy - seminar 2300-NZ1-MTP-PS-K
Social pedagogy, dealing with the relationship man-environment-education, is to diagnose environmental conditions for both education and development processes, improving the educational intentions of the living environment as well as the organization of institutions / communities of prevention education and compensation. The main challenges today facing social pedagogy, the diagnosis, description and analysis of the situation of education in the "liquid modernity".Issues to be covered include: selected topics from the history of social pedagogy (the origin, formation and development of the discipline, artists and representatives of social pedagogy) and the main concepts (environmental education, prevention, compensation, social support), the methods of education and social work, the main educational environment : family, school, peers, local environment (structure, function, metabolism); selected socio-educational problems of modern day (for example, the potential of educational and cultural environment, the environment of "risk", the relationship between democracy - education, community mobilization, social and educational function of non-governmental organizations, intercultural education.
Type of course
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
After the seminar the student will:- Know the basic terms and concepts in the field of social pedagogy,- Know the basic facts of history (the development and changes) of social pedagogy in Poland over the centuries- Socio pedagogy could be characterized. as an academic discipline, knew its precursors, and their concepts of environmental education,- Understand the environmental aspects of the education and development and the possibility / need to examine the creation and transformation of human living environment,- Understand the importance and specificity of primary-school educational environments in the development of social undertakings;- Could make a diagnosis and description of the most important social and educational problems in the modern world,- Perceived and understood the role and tasks of social pedagogy in the context of contemporary social change (in the local and global).
Assessment criteria
- Compulsory attendance (maximum of 2 absences, another to execute in the manner set out with the person conducting exercises)- Active participation in class and reading reading- Final exam
Bibliography
S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2003.
A. Radziewicz-Winnicki, Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
M. Cichosz, Polska pedagogika społeczna w latach 1945 – 2003, T. 1-2; Toruń 2004.
J. Piekarski, Pilch T. i in., Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010.
H. Radlińska, Pedagogika społeczna, Warszawa1961.
A. Kamiński, Studia i szkice pedagogiczne, Warszawa 1978.
Encyklopedia pedagogiczna XXI w. pod red. T. Pilcha, Warszawa 2009.
E. Wysocka, Człowiek i środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007.
B. Smolińska-Theiss, Od opieki do prewencji. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1997, nr 10.
W. Theiss, Mała ojczyzna. Kultura, edukacja, rozwój lokalny, Warszawa 2001.
W. Theiss, M. Winiarski (red.), Pedagogika społeczna. Tradycja i współczesne konteksty (specjalny numer „Pedagogiki Społecznej”), Warszawa 2007.
Pedagogika społeczna – przestrzenie życia i edukacji, Warszawa 2010.
T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 2003.
S. Kawula, J. Brągiel, W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary, panorama problematyki, Toruń 2006.
T. Szlendak, Socjologia rodziny, Warszawa 2010.
E. Wysocka, Oblicza współczesnej młodzieży: cechy, dążenia, zagrożenia i problemy. „Pedagogika Społeczna” nr 1/2001.
W. Theiss, B. Skrzypczak [red.], Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006.
B. Kromolicka (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych. Z problemów działania i kształcenia, Toruń 2005.
B. Szatur-Jaworska (red.), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.
J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków, http: www.diagnoza.com.
B. Szatur-Jaworska, Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000.
K. Białobrzeska, S. Kawula (red.), Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej, Toruń 2006.
J. Wasilewski (red.), Współczesne społeczeństwo polskie – dynamika zmian, Warszawa 2006.
A. Duracz-Walczak (red.) W kręgu problematyki bezdomności polskiej, Gdańsk 2001.
K. Korzeniewska i E. Tarkowska (red.), Lata tłuste, lata chude... Spojrzenia na biedę w społecznościach lokalnych, Warszawa 2002.
E. Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna, Katowice 2008.
J. Mazur, Przemoc w rodzinie, Warszawa 2002.
E. Jarosz, Dom, który krzywdzi, Katowice 2001.
B. Barber, Skonsumowani, W-wa 2008, rozdz. 1. i 8.
G. Ritzer, Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2003.
W. Wosińska, Oblicza globalizacji, Sopot 2008.
W. Danilewicz, Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009 (wybrane teksty)
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: