MTP - Special education – reading and discussion of professional literature 2300-MTP-PSP-L2
Key Content
Social history of disability – transformations in approaches to persons with disabilities and their determinants
The essence of disability – persons with disabilities in relation to other minority groups
Formation of identity among persons with disabilities
Paradigms in special pedagogy – the concept of paradigm, mapping paradigms, the emancipatory paradigm and its consequences
The concept of normalization – origins, essence, and significance in contemporary special pedagogy
Self-determination of persons with disabilities – concept, possibilities, barriers
Social understanding of disability – everyday theories of disability and their significance for shaping the life course of persons with disabilities
The concept of social and school integration of persons with disabilities – forms of education and social integration in the light of empirical research
Early support for development – contemporary strategies of action and their importance for the development of children with disabilities
Contemporary methods of special education – the concept of evidence-based methods, the role of empirical evaluation of the effectiveness of educational and therapeutic methods, and the characteristics of selected methods
Type of course
Mode
Course coordinators
Assessment criteria
Moderation of a discussion on one of the topics addressed during the course. Written examination (colloquium) covering issues included in the course program.
Bibliography
Barnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. (s. 28-53) Wydawnictwo Sic: Warszawa
Lane, H. (1996). Maska dobroczynności. Deprecjacja społeczności głuchych. (s. 54-96) WSiP: Warszawa.
Wehmeyer, M. L. (2015). Samostanowienie, psychologia pozytywna i niepełnosprawność (s.11-23). W: J. Głodkowska (red.), Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności. Wydawnictwo APS: Warszawa.
Krauze, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. (s. 198-210). Impuls: Kraków.
Wołowicz-Ruszkowska, A (2013). Zanikanie? Trajektorie tożsamości kobiet z niepełnosprawnością. (s. 278-297; 180-204) Wyd. APS: Warszawa.
Szonyi, K i Gustavsson, A (2003). Dorastając w Szwecji z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną – narracje o niepełnosprawności intelektualnej. (s.221-263). W: Gustavsson, A, Tossebro, J., Zakrzewska-Manterys E. Niepełnosprawność intelektualna a style życia. IFIS PAN: Warszawa.
Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej (s. 50-64). Wydawnictwo APS: Warszawa.
Szumski, G., Smogorzewska, J., & Karwowski, M. (2017). Academic achievement of students without special educational needs in inclusive classrooms: A meta-analysis. Educational Research Review, 21, 33- 54
Twardowski, A. (2017). Koncepcja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka skoncentrowanego na interakcjach rodzice–dziecko. (s.44-61). W: Głodkowska, Konieczna, Piotrowicz, & Walczak (red.), Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju. Wyd. APS: Warszawa.
Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. (s.66-78, 120-133; 222-230). Harmonia: Gdańsk.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: