MTP-MTP - Social Pedagogy - special reading class 2300-MTP-PS-L1
The subject of social pedagogy are environmental determinants of development and upbringing processes. During the course, students will get to know various texts dealing with these issues. They will be texts written by both "classics" of social pedagogy and its contemporary representatives. Thanks to this, students will be able to analyze the topics taken up by social pedagogues, continued and reinterpreted in modern times.
The lecture is also aimed at developing the ability to read scientific texts and write academic assignments - according to academic standards (footnotes, bibliography, relevant structure, thesis and argumentation etc.).
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
After completing the course, students:
Knowledge
- will have basic knowledge of social pedagogy as a pedagogical subdiscipline interested in the mutual relationship between human being and the environment,
- will be able to use basic conceptual categories of social pedagogy,
- will be able to characterize the most important determinants of educational processes and their changes over time,
Skills
- will be able to formulate oral statements during discussions;
- will be able to read and analyse scientific texts,
- will be able to write short academic assignments (analyse the topic, formulate the thesis and arguments, keep the appropriate work structure etc.).
Social competence
- will be able to work in a group and take different roles in it.
Assessment criteria
- presence and activity during classes (2 absences are allowed);
- a written assignment on one of the topics listed (to be chosen by a student); it should include: the thesis and arguments supporting it, footnotes and bibliography (Harvard style). The length of the work: about 1500 words.
Assessment criteria:
- compliance with formal requirements (number of words, font, margins, correct footnotes and bibliography in accordance with the required style),
- relevance of the content to the topic,
- relevance and ordering of arguments,
- cohesion (sentences and paragraphs interrelated) and the logic of the argument (logical arrangement of content, logical conclusions),
- using the relevant subject literature,
- assignment composition/structure: taking into account all elements of the structure (introduction, main body, conclusions) and their respective proportions,
- using appropriate socio-pedagogical terminology,
- language accuracy.
Bibliography
Wojtyniak J., Radlińska H., Sieroctwo. Zasięg i wyrównanie. Wrocław 1946
Korczak J., Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2002
Ambrozik W., Sytuacja społeczna dziecka jako element środowiska, W: M. Cichosz, Polska Pedagogika społeczna w latach 1945-2003, T. II, Toruń 2004, s. 265-274
Olearczyk T., Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków, 2007
Kolankiewicz M, Porzuceni i powierzeni trosce: Dom Małych Dzieci, Katowice 2002.
Theiss W, Zniewolone dzieciństwo, Warszawa 1999
Abramowski E., Idee społeczne kooperatywizmu, Warszawa 1985
Lepalczyk I., Stowarzyszenie społeczne jako środowisko wychowawcze, Warszawa 1974, s.13-26
Kamiński A., Samorząd młodzieży jako metoda wychowawcza, W: M. Cichosz, Polska Pedagogika społeczna w latach 1945-2003 T.I, Toruń 2004 s.137-146
Bauman Z., Wspólnota, Kraków 2008
Winiarski M., Wsparcie społeczne wobec wyzwań współczesności, W: W. Danilewicz (red.), Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009
H. Radlińska, Książka wśród ludzi, Warszawa 1929
A. Przecławska, Organizowanie środowiska kulturalnego człowieka jako przedmiot pedagogiki społecznej… W: M. Cichosz, Polska Pedagogika społeczna w latach 1945-2003, T. II, Toruń 2004, s. 157-168
J. Kargul, Model pracy animatora realizującego proces aktywizacji społeczności lokalnych, W: M. Cichosz, Polska Pedagogika społeczna w latach 1945-2003, T. II, Toruń 2004, s.181-194
Skrzypczak, B., Metoda animacji społecznej – zasadnicze aspekty praktyki edukacyjnej, W: Skrzypczak B. Theiss W., Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2005, s. 37-56
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: