MTP - Social Pedagogy - seminar 2300-MTP-PS-K
The course focuses on the problems from the field of social pedagogy, which deals with socio-cultural aspects of pedagogical processes. During the course, students will deepen their knowledge from the lectures about the following issues:
- origins and development of social pedagogy in Poland;
- its subject, tasks and functions;
- basic concepts (environment/milieu, empowerment, social diagnosis, compensation, prevention, care, crisis intervention, assistance, support);
- basic types of educational environments (family, local community, peer groups, NGOs);
- social pedagogy and the challenges of today's world (selected issues).
Type of course
Course coordinators
Mode
Learning outcomes
By the end of the course, students will:
In terms of KNOWLEDGE - have known and understood:
1. basic knowledge of social pedagogy, its subject matter, origins and development (K_W01);
2. basic knowledge of of the main concepts in social pedagogy (K_W01);
3. the principal figures in Polish social pedagogy (K_W01);
4. the subject matter and particularities of social pedagogy as a pedagogical sub-discipline, as well as the role and tasks of social pedagogy in the context of contemporary social transformations at both local and global levels (K_W02);
5. the forms of socio-educational work (care, assistance, rescue/crisis intervention, support) along with practical examples of such activities (K_W05);
6. the concept of human resources, the principles of agency and subsidiarity, and their significance for the development of autonomy and personal efficacy (K_W05);
7. basic knowledge of selected socio-cultural and environmental transformations and of socio-educational issues, their causes and consequences, and the role of social pedagogy in this context (K_W07)
In terms of SKILLS - will be able to:
1. explain key concepts of social pedagogy (e.g. educational environment, education/upbringing, human resources, assistance, care, support, family, local community, peer group, etc.) in relation to selected theoretical approaches (K_U01);
2. critically utilise material from diverse sources—for example, prepare a presentation based on several different texts on the same topic that present contrasting viewpoints (K_U02).
In terms of SOCIAL COMPETENCES – will demonstrate readiness to:
1. be open to feedback – accept comments on their own presentations or learning journals and use them for further development (K_K01);
2. collaborate in groups to conduct critical analyses of theoretical texts or case studies, draw conclusions and prepare a joint presentation of their findings (K_K01);
3. co-create sessions dedicated to the principal figures of social pedagogy, presenting their core ideas and relevance to contemporary practice (K_K06).
Assessment criteria
- attendance and participation in class discussions (max. 2 absences)
- learning diary
Bibliography
Recommended literature:
Aktywne społeczności. Zmiana społeczna. Katalog praktyk, t. II [P. Jordan, Aktywne społeczności – odkryj siłę społeczności] plus krótki przegląd dobrych praktyk; dostępne tu:
http://www.cal.org.pl/wp-content/uploads/2012/04/Katalog_Praktyk_rozk_dodruk.pdf
Aktywni mieszkańcy. Inicjatywy sąsiedzkie w praktyce [Droga do sąsiada, Warszawski ruch sąsiedzki plus krótki przegląd dobrych praktyk]. Dostępne tu: http://www.inicjatywysasiedzkie.pl/dzialania/publikacje.html
M. Cichosz, Polska pedagogika społeczna w latach 1945-2003, T. I; Toruń 2004.
K. Dąbrowski, Kurier „Czerwoo…!!!” czyli… Opowieść o Ogniskach, Dziadku, Babci, Ciociach, Wujenkach, Stryjkach i fajnych chłopakach, Warszawa 1998.
K. Dąbrowski, Ogniska Dziadka Lisieckiego, Warszawa 2007.
E. Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna, Katowice 2008.
M. Jarosz (red.), Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny, Warszawa 2008.
A. Kamiński, Studia i szkice pedagogiczne, Warszawa 1978.
S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2003.
M. Konopczyński, W. Theiss, M. Winiarski, Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji, Warszawa 2010.
J. Korczak, Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Dom Sierot (różne wydania) (http://www.brpd.gov.pl/detail.php?recid=45).
J. Korczak, Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie (różne wydania) (http://www.brpd.gov.pl/detail.php?recid=45).
E. Marynowicz-Hetka, Pedagogika społeczna, t.2 Debata, wyd. PWN, Warszawa 2009.
Model Domu Sąsiedzkiego (http://www.inicjatywysasiedzkie.pl/dzialania/publikacje.html)
T. Pilch (red. nauk.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, wyd. ŻAK, Warszawa 2011.
H. Radlińska, Pedagogika społeczna, Warszawa1961.
A. Radziewicz-Winnicki, Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
T. Szlendak, Socjologia rodziny, Warszawa 2010.
W. Theiss, Radlińska, Warszawa 1984.
W. Theiss, B. Skrzypczak, Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006.
W. Theiss, M. Winiarski [red.], Pedagogika społeczna. Tradycja i współczesne konteksty. „Pedagogika Społeczna” 2006 nr 4.
M. Winiarski, Od opieki do wsparcia społecznego. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1999 nr 5, s. 3-8.
The detailed course literature will be provided during the first class of the semester.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: