MTP - Social Pedagogy - seminar 2300-MTP-PS-K
The course focuses on the problems from the field of social pedagogy which deals with socio-cultural aspects of pedagogical processes. During the course student familiarize themselves with the following issues:
- origins and development of social pedagogy in Poland
- its subject, tasks and functions
- basic concepts (environment/milieu, empowerment, social diagnosis, compensation, prevention, crisis intervention, assistance)
- basic types of educational environments (family, local community, peer groups, NGOs)
- social pedagogy and the challenges of today's world (poverty and inequalities - globally and locally, child abuse and domestic violence, ageing and its socio-cultural and economic implications, consumerism, migrations and multiculturalism).
Type of course
Course coordinators
Mode
Learning outcomes
By the end of the course, students will:
Knowledge:
- have basic knowledge about social pedagogy, its origins and development;
- have basic knowledge about socio-educational environments and their changes;
- have basic knowledge about some socio-educational problems in the modern world, their origins and implications as well as the role of social pedagogy;
Skills:
- be able to use the basic terms and concepts in the field of social pedagogy,
- characterize social pedagogy as an academic discipline, its origin and development,
- identify and analyze the socio-cultural aspects of education and development
- justify the need for analyzing socio-educational environments and promoting changes
- describe the most important social and educational problems in the modern world (in local and global context),
- analyze the role and tasks of social pedagogy in the context of contemporary social change (on the local and global level);
social competence:
- take part in group discussions and group work,
- create and deliver a presentation according to set guidelines,
- recognize the obligation to become actively involved as a contributing member of the community.
Assessment criteria
- attendance and participation in class discussions
- learning diary
Bibliography
Aktywne społeczności. Zmiana społeczna. Katalog praktyk, t. II [P. Jordan, Aktywne społeczności – odkryj siłę społeczności] plus krótki przegląd dobrych praktyk; dostępne tu:
http://www.cal.org.pl/wp-content/uploads/2012/04/Katalog_Praktyk_rozk_dodruk.pdf
Aktywni mieszkańcy. Inicjatywy sąsiedzkie w praktyce [Droga do sąsiada, Warszawski ruch sąsiedzki plus krótki przegląd dobrych praktyk]. Dostępne tu: http://www.inicjatywysasiedzkie.pl/dzialania/publikacje.html
B. Barber, Skonsumowani, Warszawa 2008.
M. Cichosz, Polska pedagogika społeczna w latach 1945-2003, T. I; Toruń 2004.
K. Dąbrowski, Kurier „Czerwoo…!!!” czyli… Opowieść o Ogniskach, Dziadku, Babci, Ciociach, Wujenkach, Stryjkach i fajnych chłopakach, Warszawa 1998.
K. Dąbrowski, Ogniska Dziadka Lisieckiego, Warszawa 2007.
Z. Galor, B. Goryńska-Bittner (red.), Nieobecność społeczna. W poszukiwaniu sensów i znaczeń, Poznań 2012.
E. Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna, Katowice 2008.
M. Jarosz (red.), Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny, Warszawa 2008.
A. Kamiński, Studia i szkice pedagogiczne, Warszawa 1978.
S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2003.
A. Kojder, Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowania społeczne, Kraków 2006.
M. Konopczyński, W. Theiss, M. Winiarski, Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji, Warszawa 2010.
J. Korczak, Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Dom Sierot (różne wydania) (http://www.brpd.gov.pl/detail.php?recid=45).
J. Korczak, Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie (różne wydania) (http://www.brpd.gov.pl/detail.php?recid=45).
E. Marynowicz-Hetka, Pedagogika społeczna, t.2 Debata, wyd. PWN, Warszawa 2009.
Model Domu Sąsiedzkiego (http://www.inicjatywysasiedzkie.pl/dzialania/publikacje.html)
T. Pilch (red. nauk.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, wyd. ŻAK, Warszawa 2011.
H. Radlińska, Pedagogika społeczna, Warszawa1961.
A. Radziewicz-Winnicki, Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
Raport Młodzi 2011, r. 7 Konsumpcja, czas wolny, nowe media – obszary manifestacji statusu i kreacji własnego JA oraz r. 8 Młode pokolenie i nowy ustrój – poglądy, postawy i obecność w publicznej sferze życia (http://zds.kprm.gov.pl/mlodzi-2011)
G. Ritzer, Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2003.
T. Szlendak, Socjologia rodziny, Warszawa 2010.
W. Theiss, Radlińska, Warszawa 1984.
W. Theiss, B. Skrzypczak, Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006.
W. Theiss, M. Winiarski [red.], Pedagogika społeczna. Tradycja i współczesne konteksty. „Pedagogika Społeczna” 2006 nr 4.
M. Winiarski, Od opieki do wsparcia społecznego. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1999 nr 5, s. 3-8.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: