The challenges of a contemporary family 2300-MK-SW-L
Topics:
- what is a contemporary family?
- family transformations, second demographic transition, family in a globalising world;
- mainstream and alternative family models in Poland and abroad;
- contemporary family challenges (i.e. domestic violence, migrations, sociocultural changes, including social roles of mother and father, cultural diversity);
- family resources;
- family support (systemic, non-governmental, informal etc.)
Type of course
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
Students will:
- have the basic knowledge about family transformations and its educational consequences;
- have the basic knowledge about diversity of family models in contemporary world;
- have the basic knowledge about the challenges contemporary families face;
- have the basic knowledge about the family support (systemic, non-governmental and informal);
- have understanding of the problems and dilemmas of contemporary parenthood;
- have the ability to recognize the ethical dilemmas concerning help, parenthood and education; be open and wisely sceptical to different ethical positions.
Assessment criteria
- presence and activity during classes (2 absences are allowed);
- a written assignment on one of the topics listed (to be chosen by a student); it should include: the thesis and arguments supporting it, footnotes and bibliography (Harvard style). The length of the work: about 1500 words.
Assessment criteria:
- compliance with formal requirements (number of words, font, margins, correct footnotes and bibliography in accordance with the required style),
- relevance of the content to the topic,
- relevance and ordering of arguments,
- cohesion (sentences and paragraphs interrelated) and the logic of the argument (logical arrangement of content, logical conclusions),
- using the relevant subject literature,
- assignment composition/structure: taking into account all elements of the structure (introduction, main body, conclusions) and their respective proportions,
- using appropriate socio-pedagogical terminology,
- language accuracy.
Bibliography
- Beck U., Beck-Gernsheim E. (2017), Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, Warszawa;
- Beck U., Beck-Gernsheim E. (2013), Całkiem zwyczajny chaos miłości, Wrocław;
- Hryciuk, R., Korolczuk, E. (red.) (2012), Pożegnanie z Matką Polką? Współczesne dyskursy i reprezentacje macierzyństwa;
- Jarosz E. (2008), Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna, Katowice.
- T. Kozłowski, Konsumpcyjny konstrukt szczęśliwego dzieciństwa na przykładzie serialu „Rodzinka.pl”. Zastosowanie krytycznej analizy dyskursu. "Forum Oświatowe" 2017 nr 1 (dostępne tu: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/533)
- Kulesza M. (2009), Zasoby rodziny - nowe możliwości w diagnozie i terapii rodziny, "Pedagogika Społeczna" nr 3/4;
- Ostrouch-Kamińska J. (2011), Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami, Kraków;
- Popow M. (2014), Rodzina jako podmiot przedsiębiorczy – krytyczna analiza dyskursu wychowania małego geniusza w portalach internetowych dla rodziców, "Kultura - Społeczeństwo - Edukacja", nr 2(6);
- Slany K. (2006) Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków;
- Szlendak T. (2012), Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa;
- Sowa-Behtane E., Rodziny wielokulturowe, Kraków 2016;
- Walczak B. (2014), Dziecko, rodzina i szkoła wobec migracji rodzicielskich, Warszawa;
- Wiatr M. (2015), Konteksty refleksyjności współczesnych rodziców, "Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja", nr 3(71), s. 71-82.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: