Fundamentals of psychology of rehabilitation of children and youth with special educational needs 2300-J-PS-PPP-PPR
In this course we will address the psychological consequences of physical and intellectual disability and chronic illness, life problems and developmental opportunities; the nature and psychosocial consequences of visible and invisible disability or chronic illness; psychological mechanisms of self-perception of disability and illness; the issue of disability and chronic illness in the context of self-image and social perception of children and adolescents; processes of stereotyping, stigmatisation and self-marginalisation; psychosocial adaptation to life with disability and chronic illness - developmental changes, the nature and determinants of a satisfactory quality of life; positive developmental aspects and external and internal resources in developing the potential of children and young people with disability or chronic illness; traditional and contemporary approaches in rehabilitation. The importance of participation in the rehabilitation of people with disabilities - the concept of sameness and partnership in the process of therapeutic-rehabilitation interactions; forms of psychological support for children and young people with disabilities and chronic illnesses; principles of supporting the development of creativity and interests. Ways of supporting those working with a student with special educational needs.
Course coordinators
Assessment criteria
Active participation in classes
Reflective reading of readings indicated by the instructor and active participation in discussions about them
Test
Bibliography
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Brzezińska, A.I. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Jerzak, M. (red.) (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera, Warszawa: Wyd. Zysk i S-ka.
Basińska, M.B. (2009). Funkcjonowanie psychologiczne pacjentów w wybranych chorobach endokrynologicznych. Uwarunkowania somatyczne i osobowościowe. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Bogdanowicz, M. (1995). Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 216–222.
Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych. Vizja Press
Danielewicz, D., Pisula, E. (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Warszawa: Wyd. APS.
DC:0-3R (2005). Klasyfikacja diagnostyczna. Warszawa: Wyd. „Fundament”
Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP.
Kmita, G. (2007). Małe dziecko i jego rodzina – z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, 5, 67-105.
Kołakowski, A., Wolańczyk, T., Pisula, A., Skotnicka, M., Bryńska, A. (2007). ADHD-zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa: PZWL.
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Sp. z o.o.
Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot: GWP.
Święcicka, M. (2003). Problemy psychologiczne dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t. 1.
Święcicka, M. (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Psychologia kliniczna dziecka i rodziny, t.8.
Święcicka, M., Zalewska, M. (2005). Problematyka kontaktu w diagnozie i terapii dzieci. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t.3.
Wolańczyk ,T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: