Social pedagogy 2300-J-MWP-PS-K
The course focuses on the problems from the field of social pedagogy which deals with socio-cultural aspects of pedagogical processes. During the course student familiarize themselves with the following issues:
- origins and development of social pedagogy in Poland
- its subject, tasks and functions
- basic concepts (environment/milieu, empowerment, social diagnosis, compensation, prevention, crisis intervention, assistance)
- basic types of educational environments (family, local community, peer groups, NGOs)
- social pedagogy and the challenges of today's world.
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
By the end of the course, students will be able to:
- characterise the subject and tasks of social pedagogy;
- discuss selected environmental and socio-cultural determinants of education and explain their role (using the examples);
- describe important socio-educational problems of the modern world (including global issues);
- use the terminology of social pedagogy;
- work in a group on a specific task to achieve the goal;
- reflect on their own strengths and weaknesses (in the context of their future professional role) - using the proposed techniques (e.g. learning diary);
- reflectively refer to the acquired knowledge, ask questions about the readings and the knowledge acquired.
Assessment criteria
- attendance and participation in class discussions (max. 2 absences are allowed)
- learning diary
Bibliography
1. M. Cichosz, Pedagogika społeczna. Zarys problematyki, Kraków 2014; s. 50-71.
2. H. Radlińska, Pomoc, ratownictwo, opieka, w: W. Theiss, Radlińska, W-wa 1997 [s. 272-279].
3. M. Konopczyński, W. Theiss, M. Winiarski, Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji, Warszawa 2010 [M. Winiarski, Pomoc i wsparcie społeczne jako kategorie pedagogiki społecznej, s. 357- 370].
4. T. Pilch, Środowisko lokalne, w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, Warszawa 2005-.
5. K. Kamińska, Artefakty i symbole w przestrzeni miejskiej jako problem badawczy, zadanie edukacyjne i pretekst do animacji kultury, „Studia Pedagogiczne”, LXIX, 2016.
6. T. Szlendak, Socjologia rodziny, r. 5: Rodzina współczesna, Warszawa 2012 (s. 361-407).
7. M. Wiatr, Konteksty refleksyjności współczesnych rodziców, "Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja", 2015, nr 3(71) (dostępne online).
8. K. Tubylewicz (red.), Szwecja czyta, Polska czyta, Warszawa 2015 (np. 53-65; 143-179).
9. H. Radlińska, Książka wśród ludzi , Warszawa 1934, r. 5 (125-156), http://bbc.uw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=34
10. R. Szarfenberg, Marginalizacja i wykluczenie – panorama językowo-teoretyczna: http://rszarf.ips.uw.edu.pl/pdf/miws_panorama.pdf
11. K. Jasikowska, Po co nam edukacja globalna? W: M. Kuleta-Hulboj, M. Gontarska, Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspiracje, Wrocław 2015.
12. U. Markowska-Manista, E. Dąbrowa, Uczeń jako ”Inny” w polskiej przestrzeni edukacyjnej- krytyczne spojrzenie na szkołę w kontekście zróżnicowania kulturowego, „Edukacja Międzykulturowa” 2016, nr 5, s. 34-51.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: