European Union Policies 2104-M-D4POUE-DW
The history of European integration shows that countries have opted for more or less advanced forms of cooperation. The classes focus on discussing the policies of today's EU. The aim of the classes is to familiarise students with the assumptions of a given policy, the ways in which it is implemented, and the effects of its functioning. Many EU policies do not only concern internal EU affairs, but also have an external dimension, which is also covered in the course. The course covers topics such as:
1 Introduction to the course, discussion of the rules for passing the course. Assignment of presentations, characteristics of a good presentation
2. The development of EU policies in EU treaties, systematisation of policies, principles of policy implementation. Methods of policy-making
3. Europeanisation of policies, modernisation of policies, European Commission plans for 2024-2029
4. Common Commercial Policy
5. Common market policy - competition policy
6 Common Agricultural Policy
7. Common Agricultural Policy and the implementation of the European Green Deal
8. Fisheries policy
9. Environmental policy
10. Energy and climate policy
11. Cohesion policy - implementation in Poland
12. Transport policy. Trans-European networks.
13. Social and employment policy
14. Education policy
15. Test with open and closed questions
|
Term 2024L:
None |
Term 2025L:
None |
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
After completing the course, the student:
Knowledge:
- knows the functioning of EU policies
- understands the competences of the EU
- knows the main problems related to the functioning of EU policies
- has comprehensive knowledge of contemporary conditions for conducting EU policies
Skills:
- identifies key problems related to the functioning of EU policies
- knows how to define and justify the interests of member states in conducting EU policies
- can define the place and roles of the EU institutions in shaping EU policies
Competences:
- is prepared to work in institutions dealing with the issues of European integration
- is aware of the changes taking place in the EU
- can prepare and analyze a chosen research problem concerning EU policies
S2_W06, S2_W07, S2_U04, S2_U05, S2_U06, S2_K01, S2_K02
Assessment criteria
Attendance, active participation in classes, multimedia presentation based on recommended literature, along with a paper presented in class. At the end of the course – a test with open and closed questions (single and multiple choice).
The use of artificial intelligence tools at Level 2 is permitted during classes (in accordance with the decision of the Teaching Council of the Faculty of Mathematics, Physics and Computer Science).
GENERATING IDEAS AND CREATING STRUCTURES BY AI (Artificial intelligence can be used, among other things, to brainstorm, create structures and generate ideas for improving work. The final version of the work must not contain any content generated by artificial intelligence).
Bibliography
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Europejski Zielony Ład, Bruksela, COM(2019) 640 final, 11.12.2019. on-line
WYBÓR EUROPY Wytyczne polityczne na następna kadencję Komisji Europejskiej 2024−2029
R.Riedel, Europeizacja polityk publicznych, „Wrocławskie Studia politologiczne” 8/2015, s. 56-72.
W. Dugiel, Polityka handlowa Unii Europejskiej po światowym kryzysie gospodarczym, „Studia Europejskie” 2015, nr 1, online
W. Lewandowski, K.Laskowski, Zielony Realizm Jak poprzez politykę handlową zapewnić oddziaływanie Europejskiego Zielonego Ładu poza granicami UE i sprawić, by skorzystały na tym kraje Europy Środkowo-Wschodniej?, Warszawa 2022.
A. Borowicz, Polityka handlowa Unii Europejskiej jako przykład asymetrycznych działań oddziałujących na państwa słabiej rozwinięte, „The Review of European Affairs” 2019, 3:2(6) on-line
M. Adamowicz, Procesy rozwojowe rolnictwa w kontekście wyzwań globalizacji i nowych ujęć koncepcji zrównoważonego rozwoju, „Zagadnienia Ekonomiki Rolnej” 2021, 1(366) on-line
J. Miecznikowska-Jerzak, Stan i perspektywy rolnictwa ekologicznego w Polsce - ocena wyzwań i szans wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu w rolnictwie „Rocznik Integracji Europejskiej” 2022, nr 16. Online
P. Sobiesiak-Penszko F. Pazderski, Perspektywy zrównoważonego rolnictwa w Polsce Analiza społeczno-polityczna, Warszawa 2019 on-line
Komisja Europejska, Komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030. Przywracanie przyrody do naszego życia, COM (2020) 380 final.
Komisja Europejska, Komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Strategia „od pola do stołu” na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego, COM (2020) 381 final
Wpływ Europejskiego Zielonego Ładu na polskie rolnictwo, Polityka Insight, Warszawa 2021.
J. Miecznikowska-Jerzak, Ekologizacja rolnictwa w Niemczech i Polsce w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, „Rocznik Integracji Europejskiej” 2024, nr 18
M. Adamczak-Retecka, „Europejski Zielony Ład” w sektorze morskim, „Prawo Morskie”, t. XL on-line
E. Adamiec, Pakiet „Gotowi na 55” on line
K. Szpak, Polityka klimatyczna Unii Europejskiej w perspektywie 2050 roku, w; Polityka klimatyczna i jej realizacja w pierwszej połowie XXI wieku, pod red. J. Gajewskiego, W. Paprockiego, Centrum Myśli Strategicznej, Sopot 2020
D. Kantorska, Koncepcja zero waste w Unii Europejskiej, „Przegląd Europejski” 2023, nr 1 on-line
ZIELONA KSIĘGA w sprawie europejskiej strategii dotyczącej odpadów z tworzyw sztucznych w środowisku Bruksela, dnia 7.3.2013 COM(2013) 123 final. on-line
M. Adamowicz, Aktualne kierunki zmian we wspólnej polityce rolnej Unii Europejskiej, „Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa
Wiejskiego w Warszawie Problemy Rolnictwa Światowego” 2018, zeszyt 1.
P. Trzpis, Wspólna Polityka Rybacka Unii Europejskiej, „Rocznik Integracji Europejskiej” 2007, nr 1
K.Tomaszewski, Polityka energetyczna Unii Europejskiej w kontekście problematyki bezpieczeństwa gospodarczego, „Przegląd Politologiczny” 2018, nr 1 on-line
E.Paszkiewicz, Unia Energetyczna – koncepcja, realizacja, stan obecny „TEKA of Political Science and International Relations” 2020, nr 15/1 on- line
A. Lipińska-Słota, Korytarze transportowe w nowej polityce transportowej Unii Europejskiej, „Logistyka” 2014, nr 1, on-line
BIAŁA KSIĘGA Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, Bruksela, dnia 28.3.2011 KOM( 2011) 144 wersja ostateczna
W. S. Zgliczyński, Polityka społeczna w Europie – ewolucja i rozwiązania modelowe, styczeń 2017, on line
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylającą dyrektywę Rady 2010/18/UE;
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem
A.Malina, Ocena zmian sytuacji kobiet na rynku pracy w krajach Unii Europejskiej, „Wiadomości Statystyczne. The Polish Statistician” 2020, vol. 65, 3, on-line
K.Kotliński, Youth labour market in the European Union countries – convergence or divergence?, „Przegląd Europejski” 2022, nr 4.
A. Wesołowska, Proces Boloński i powstanie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, „Rocznik Integracji Europejskiej” 7/2013, s. 379-388.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: