Psychometric models 1600-SZD-SPEC-MP-PS
This course has not yet been described...
Type of course
Course coordinators
Learning outcomes
Knowledge | The graduate knows and understands:
WG_01 - to the extent necessary for existing paradigms to be revised - a worldwide body of work, covering theoretical foundations as well as general and selected specific issues - relevant to a particular discipline
within the social sciences
WG_02 - the main development trends in the disciplines of the social sciences in which the education is provided
WG_03 - scientific research methodology in the field of the social sciences
WK_01 - fundamental dilemmas of modern civilisation from the perspective of the social sciences
Skills | The graduate is able to:
UK_05 - speaking a foreign language at B2 level of the Common European Framework of Reference for Languages using the professional terminology specific to the discipline within the social sciences, to the extent enabling participation in an international scientific and professional environment
Social competences | The graduate is ready to
KO_01 - fulfilling the social obligations of researchers and creators
KO_02 - fulfilling social obligations and taking actions in the public interest, in particular in initiating actions in the public interest
KO_03 - think and acting in an entrepreneurial manner
Practical placement
-
Bibliography
: Price, L. R. (2017). Psychometric Methods: Theory into Practice. New York: The Guilford Press; Rust, J., & Golombok, S. (2009). Modern Psychometrics (3rd ed.). New York: Routledge.De Boeck, P., & Wilson, M. (2004). Explanatory Item Response Models: A Generalized Linear and Nonlinear Approach. New York: Springer. litertura uzupełniająca: Aranowska, E. (2005). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.; Brzezińska, J. (2020). Modele odpowiedzi na pozycje testowe (IRT) w badaniach ekonomiczno-społecznych, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.; Brzezińska, J. (2021). Wielowymiarowe modele odpowiedzi na pozycje testowe w badaniach społeczno-ekonomicznych, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.; Brzeziński, J. (1984). Badanie testu psychometrycznego metodą analizy wariancji. W: J. Brzeziński (red.), Wybrane zagadnienia z psychometrii i diagnostyki psychologicznej (s. 9—45). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.; Ciżkowicz, B. (2018). Omega McDonalda jako alternatywa dla alfa Cronbacha w szacowaniu rzetelności testu. Polskie Forum Psychologiczne, 23(2), 311-329. https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/5477/Omega%20McDonalda%20jako%20alternatywa%20dla%20alfa%20Cronbacha%20w%20szacowaniu%20rzetelno%C5%9Bci%20testu.pdf?sequence=1&isAllowed=y; Hulin CL, Drasgow F, Parsons K. (2005) Wprowadzenie do teorii odpowiedzi na pozycje testu (s. 213-171), w: J. Brzeziński (red.) Trafność i rzetelność testów psychologicznych, Gdańsk: GWP; Kleka, P. (2021). Trafność pomiaru w praktyce psychometrycznej. Badania empiryczne. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.; Konarski, R. (2009). Modele równań strukturalnych. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; Olejnik R.M., O pomiarze. Pomiar i mierzenie – koncepcja K. Ajdukiewicza i jej krytyka, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 1998.; Ozimek, E. 2018). Dźwięk i jego percepcja: aspekty fizyczne i psychoakustyczne. Wydanie II, rozszerzone. Warszawa: PWN. rozdz. 6 i 7; Pokropek, A. (red.) (2015). Modele cech ukrytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.http://www.pwe.ibe.edu.pl/opisy/ksiazka/Modele%20cech%20ukrytych%20w%20badaniach%20edukacyjnych.pdf; Telka, L., Wiśniewski, A. (1994) Przydatność skali L. Guttmana do pomiaru postaw Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne 9, 169-173; https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne-r1994-t9/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne-r1994-t9-s169-173/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne-r1994-t9-s169-173.pdf; Verhelst N. (2009): Probabilistyczna teoria wyniku zadania, tłum. M. Daszkiewicz. W: H. Szaleniec (red): Teoria wyniku zadania IRT. Zastosowania w polskim systemie egzaminów zewnętrznych. Warszawa: CKE.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: