From Structuralism to Cognitivism: Research Paradigms in Linguistics 1500-SDN-TMTB-OSDK
Scope of Course Topics
• “…language evolved as a result of modifications to the vocal organs and neural circuits…” * – the origins of language, linguistic universals;
• “…language develops in humans during the first three years of life…” * – processes of (first) language development;
• “external language vs. internal language” * – the ontological and epistemological status of language, theories of language, research paradigms in contemporary linguistics;
• “…language use involves the interaction between processes of memory retrieval and the application of rules…” * – language and thought, modular vs. holistic theories of mind, models of language processing, the Sapir–Whorf hypothesis of linguistic relativity;
• “…language is ‘embedded’ in a network of interconnected cortical areas…” * – language in the brain;
• “…thanks to language, our ancestors were well adapted to environments characterised by complex social relationships and a wealth of knowledge…” * – theories of communication;
• “…language relies on combinatorial grammar, which serves to express an unlimited number of thoughts…” * – research on the language system: phonetics and phonology, morphology, grammar.
* after: Steven Pinker, Tabula rasa. Spory o naturę ludzką, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo psychologiczne, 2005, pp. 110-111 (original: Steven Pinker, The Blank Slate: The Modern Denial of Human Nature, 2002).
Type of course
Course coordinators
Assessment criteria
Attendance: Attendance at classes is required; a maximum of two unexcused absences is permitted.
Make-up assignments to justify absence: In the event of an absence, it will be possible to complete an additional task or tasks via the Google Classroom platform. Important: submission of the make-up task(s) within the designated deadline constitutes justification of the absence. Failure to complete the assigned tasks on time will result in the absence being counted towards the limit of two permitted unexcused absences.
Assessment tasks:
• Active participation in a discussion (following the principles of an Oxford-style debate) on the origin of language/languages
or one written assignment chosen from the following options:
• A reconstruction of the mechanisms of language change in the light of the anthropocentric theory of human languages;
• An analysis of a text in the framework of Austin’s/Searle’s speech act theory.
Important: Credit for the task may be awarded only if the student has not exceeded the limit of two unexcused absences.
Bibliography
Adamzik Kirsten, 2004, Textlinguistik: Eine einführende Darstellung, Tübingen: Niemeyer.
Allen J.P.B., S. Pit Corder (red.), Jan Rusiecki (red. wyd. pol.), 1983, Kurs edynburski językoznawstwa stosowanego, tom I, Warszawa: WSiP.
Austin J.L., 1962, How to Do Things with Words, Oxford & Cambridge, Mass: Harvard University Press.
Bregman Rutger, 2019, Homo sapiens. Ludzie są lepsi niż myślisz, Poznań: Publikat S.A.
Chomsky Noam, 1971, Language and the Mind, w: Bar-Adon A., Werner L. (red.), Child Language. A Book of Reading, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.
Duszak Anna, 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa: PWN.
Grucza Franciszek, 1993a, Zagadnienia ontologii lingwistycznej: o językach ludzkich i ich (rzeczywistym) istnieniu. W: Opuscula logopedica in honorem Leonis Kaczmarek, Lublin: UMCS.
Grucza Franciszek, 1993b, Język, ludzkie właściwości językowe, językowa zdolność ludzi, w: Piontek, J. & Wiercińska, A. (red.), Człowiek w perspektywie ujęć biokulturowych, Poznań: UAM.
Grucza Franciszek, 1996, O przeciwstawności ludzkich interesów i dążeń komunikacyjnych, interkulturowym porozumiewaniu się oraz naukach humanistyczno-społecznych. W: Problemy komunikacji interkulturowej: Jedna Europa – wiele języków i wiele kultur. Materiały XIX Sympozjum ILS UW i PTLS; Grucza F., Chomicz-Jung K. (red. naukowa), Warszawa: UW.
Grucza Franciszek, 1997, Języki ludzkie a wyrażenia językowe, wiedza a informacja, mózg a umysł ludzki. W: Podejścia kognitywne w lingwistyce, translatoryce i glottodydaktyce. Materiały XX Sympozjum ILS UW i PTLS; Grucza F., Dakowska M. (red. naukowa), Warszawa: UW.
Grucza Franciszek, 2007, Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia, Warszawa: Euro-Edukacja.
Harari Yuval Noah, 2019, Sapiens. Od zwierząt do bogów, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Hymes Dell, 1979, Soziolinguistik, Frankfurt a.M: Suhrkamp Taschenbuch.
Kurcz Ida, 1987, Język a reprezentacja świata w umyśle, Warszawa: PWN.
Kurcz Ida, 2000, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa: Scholar.
Müller Horst, Rickheit Gert (red.), 2003, Neurokognition der Sprache, Tübingen: Stauffenburg.
Pinker Steven, 2005, Tabula rasa. Spory o naturę ludzką, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo psychologiczne, przekład: Agnieszka Nowak, original: The Blank Slate. The modern Denial of Human Nature, 2002.
Pulvermüller Friedmann, Schumann John H., 1994, Neurobiological Mechanisms of Language Acquisition, w: Language Learning, 44/4.
Rickheit Gert, Sichelschmidt Lorenz, Strohner Hans, 2004, Psycholinguistik, Tübingen: Stauffenburg.
Schwarz Monika, 1992, Einführung in die Kognitive Linguistik, Tübingen: Francke.
Searle J.R., 1969, Speech Acts, Cambridge: Cambridge University Press.
Simon Singh, 2004 (5. wyd.), Geheime Botschaften. Die Kunst der Verschlüsselung von der Antike bis in die Zeiten des Internets. dtv: München, Wien. Tytuł oryginału: The Code Book. The Science of Secrecy from Acient Egypt to Quantum Cryptography, Fourth Estate, London, 1999.
Vater Heinz, 1992, Einführung in die Textlinguistik, München: Fink.
Vater Heinz, 2009, Wstęp do lingwistyki tekstu, Wrocław: ATUT.
Watzlawick Paul, Beavin Janet, Jackson Don D., 1967, Pragmatics of Human Communication. A Study of Interactional Patterns, Pathologies, and Paradoxes. New York: Norton.
Whorf Benjamin L., 1982, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa: PIW.
Notes
Term 2025Z:
Polish or – if the group expresses such a need – English |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: