Romanticism towards Modernity 1500-SDN-SP-LIT-RWN
The proposed course program includes reading works of Romanticism as pioneering ones, announcing what is unconventional, innovative and visionary in the literature of 19th, 20th and 21st century. It assumes that thanks to Romanticism, literature does not stand still, but constantly evolves and takes on new, original forms. The goal of the course is to show the era from which the new philosophical and artistic trends (existentialism, expressionism, surrealism), writing techniques (poetics of silence, fragmentaryism, oneirism, collage, grotesque), syncretic and synthetic literary forms (drama called "poem" or "fantasy", visual poetry), ideological attitudes (nonconformism, revolt against oppressive rule typical of, for example, representatives of the new wave) emerged. The activities pay attention to the role of Romanticism in freeing literature from normativism, orders and prohibitions, and in freeing the imagination from the bonds that bind it. Their task is to point out that Romantic modernity inspires the proliferation of innovative scientific methodologies, enabling the study of literary phenomena from various perspectives: comparative (also interdisciplinary, tracing the mechanisms of correspondence and synthesis of arts), categories of the nineteenth century, post-colonialism, emigration (in the sense of change of residence and spiritual escapism), geopoetics, cultural memory and psychobiography. These methodologies and concepts will serve as supporting tools when analyzing texts in mentioned activities.
Type of course
Course coordinators
Assessment criteria
attendance at activities (one absence allowed, if the limit is exceeded – an oral assessment with the possibility of making a correction)
Bibliography
Barańczak Stanisław, Nieufni i zadufani, Wrocław 1971.
Baudelaire Charles, Kwiaty zła, przeł. B. Wydżga, Kraków 2009.
Baudelaire Charles, Pochodnie, w: J. Starzyński, O romantycznej syntezie sztuk. Delacroix, Chopin, Baudelaire, Warszawa 1965.
Breton André, Manifest surrealizmu, w: Surrealizm. Antologia, ułożył A. Ważyk, Warszawa 1973.
Broch Hermann, Kilka uwag o kiczu; Zło w systemie wartości sztuki, w: tenże, Kilka uwag o kiczu i inne eseje, przeł. D. Borkowska, J. Garewicz, R. Turczyn, Warszawa 1998.
Kierkegaard Søren, Choroba na śmierć, przeł. J. Iwaszkiewicz, Warszawa 1995.
Krasiński Zygmunt, Przedświt (dowolne wydanie).
Krasiński Zygmunt, wiersz Mord elektrycznym prądem… (dowolne wydanie).
Krysowski Olaf, Etos wygnania w zbiorze esejów Czesława Miłosza Szukanie ojczyzny, „Tekstualia. Palimpsesty Literackie, Artystyczne, Naukowe”: https://tekstualia.pl/files/1f9c8489/krysowski_o._-_etos_wygnania_w_zbiorze_esejow_czeslawa_milosza_szukanie_ojczyzny.pdf
M. Głowiński, Groteska jako kategoria estetyczna, w: Groteska, red. tenże, Gdańsk 2003.
Mickiewicz Adam, wiersz Gdy tu mój trup…; Pan Tadeusz (Epilog) – dowolne wydania.
Miłosz Czesław, O wygnaniu, w: tenże, Szukanie ojczyzny, Kraków 2001.
Miłosz Czesław, Tygrys, w: Rodzinna Europa, Kraków 1994.
Mrożek Sławomir, Słoń, w: tenże, Słoń i inne opowiadania, Warszawa 2008.
Poe Allan Edgar, Anioł dziwnych przypadków, w: tenże, Opowiadania, wybrał i przedmową opatrzył W. Kopaliński, przeł. W. Furmańczyk i in., t. 2, Warszawa 1986.
Poe Allan Edgar, Król Mór, w: tenże, Opowiadania, wybrał i przedmową opatrzył W. Kopaliński, przeł. S. Wyrzykowski., t. 1, Warszawa 1986.
Saganiak Magdalena, Groteska u Słowackiego, w: Romantyzm. Poezja. Historia. Prace ofiarowane Zofii Stefanowskiej, red. M. Prussak i Z. Trojanowicz, Warszawa 2002.
Słowacki Juliusz, Balladyna (dowolne wydanie).
Świetlicki Marcin, Czynny do odwołania, Wołowiec 2001.
Świetlicki Marcin, Nieczynny, Warszawa 2003.
Weisstein Ulrich, Literatura i sztuki wizualne, przeł. B. Janke-Cabańska, w: Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, red. Halina Janaszek-Ivanićkova, Warszawa 1997.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: