Methodology of glottodidactic research 1500-SDN-MBG
The curriculum includes a critical overview of selected theoretical issues and results of scientific research in the field of glottodidactics, with particular emphasis on research tools and methods used in glottodidactic research. A critical review of these research tools and methods is conducted in close connection with the individual doctoral projects of the Students. Because glottodidactic knowledge is largely based on linguistic knowledge, particular attention is paid to showing the interconnections between linguistics and glottodidactics as independent fields of science whose basic subject of research is the learner of (foreign) language(s).
Selected topics:
Subject of glottodidactic research;
Linguistic research in glottodidactics; theories of language and glottodidactics;
"Critical thinking" as the most important tool of glottodidactics;
Qualitative methods of glottodidactic research (e.g., observation versus participant observation, questionnaire, (glotto)didactic experiment, case study, (glottodidactic) text analysis);
Quantitative methods of glottodidactic research (e.g., statistical research in glottodidactics);
Possibilities and limitations in the application of glottodidactic research tools, e.g., the measurement of physiological factors in glottodidactics (ECG, EEG), computer imaging, questionnaires, surveys, etc.
Possibilities and limitations in the use of glottodidactic tools from the point of view of individual doctoral projects.
Type of course
Course coordinators
Assessment criteria
Attendance: Attendance at classes is required; a maximum of two unexcused absences is permitted.
Make-up assignments to justify absence: In the event of an absence, it will be possible to complete an additional task or tasks via the Google Classroom platform. Important: submission of the make-up task(s) within the designated deadline constitutes justification of the absence. Failure to complete the assigned tasks on time will result in the absence being counted towards the limit of two permitted unexcused absences.
Assessment tasks:
Active participation in class discussions
or:
A presentation of the individual doctoral project from the perspective of the course topics
Bibliography
Allen, JPB; Pit Corder, S. (red.); Rusiecki, J. (red. wyd. pol.), 1983, Rozprawy z językoznawstwa stosowanego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Bach G., Niemeier S. (red) (2005), Bilingualer Unterricht. Grundlagen, Methoden, Praxis, Perspektiven, Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main.
Baetens Beardsmore H. (red.) (1993), European Models of Bilingual Education, Multilingual Matters Ltd., Clevedon.
Bar-Adon A., Leopold W. (red.) (1971), Child Language. A Book of Reading, Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey.
Bausch K.-R., Christ H., Krumm H.-J. (red.), 2003, Handbuch Fremdsprachenunterricht, Tübingen, 4. Auflage.
Bokus B., Haman M. (red.) (1992), Z badań nad kompetencją komunikacyjną dzieci, Wydawnictwo Energeia, Warszawa.
Butzkamm W. (2002) Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts, Tübingen und Basel.
Coombe, Ch., Davidson, P., O’Sulivan B. (2012), The Cambridge Guide to Second Language Assesment, Cambridge University Press.
Dakowska M. i Olpińska M. (red.) (2014), Edukacja dwujęzyczna. Teraźniejszość i przyszłość. Studia Naukowe IKSI. Warszawa. https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii
Dakowska, M. (1997), Ocena podejścia komunikacyjnego do nauczania języków obcych z punktu widzenia psycholingwistyki, w: Przegląd glottodydaktyczny, tom 15, Warszawa.
Dakowska, M. (2001), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, PWN, Warszawa.
Dakowska, M. (2015), In Search of Processes of language Use in Foreign Language Didactics, Peter lang Edition, Frankfurt a.M. et al.
Ehlich K. (red.) (1996), Kindliche Sprachentwicklung. Konzepte und Empirie, Westdeutscher Verlag, Opladen.
Fletcher P., MacWhinney B. (red.) (1995), The Handbook of Child Language, Backwell Publ., Oxford.
Gee, J.P. (2011), An Introduction to Discourse Analysis. Theory and Methods, Routledge, London, New York.
Gee, J.P. (2011), How to do Discourse Analysis. A Toolkit, Routledge, London, New York.
Grucza F. (1993a), Język, ludzkie właściwości językowe, językowa zdolność ludzi, w: Piontek, J. i Wiercińska, A. (red.), Człowiek w perspektywie ujęć biokulturowych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań, s. 151-174.
Grucza F. (1993b), Zagadnienia ontologii lingwistycznej: o językach ludzkich i ich (rzeczywistym) istnieniu, w: Opuscula logopedica in honorem Leonis Kaczmarek, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 25-47.
Hymes D. (1979) Soziolinguistik, , Suhrkamp Taschenbuch Verlag , Frankfurt am Main.
Kurcz I. (2000), Psychologia języka i komunikacji, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Lambert W.E., Tucker R..G. (1972), Bilingual Education of Children. The St. Lambert Experiment, Newbury House Publishers, Rowley, Massachusets.
Larsen-Freeman, D., (2001), Techniques and Principles in Language Teaching, Oxford University Press.
Lauren Ch. (red.) (1994), Evaluatig European Immersion Programs. From Catalonia to Finland, Tutkimuksia No 185, Vaasa.
Mackey, A., Gass S.M. (2012), Research Methods in SLA. A Practical Guide, Blackwell, Wiley.
Olpińska M. (2012), Wychowanie dwujęzyczne, Studia Naukowe IKSI Warszawa. https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii
Olpińska M. (2013), Nauczanie dwujęzyczne w świetle badań i glottodydaktycznych, Studia Naukowe IKSI, Warszawa. https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii
Pfeiffer, W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, wyd. Wagros, Poznań
Piaget J. (1969), Nachahmung, Spiel und Traum, Ernst Klett Verlag, Stuttgart.
Rickheit G., Sichelschmidt L., Strohner H. (2004) Psycholinguistik, Stauffenburg Verlag , Tübingen.
Shugar G.W. (1995), Dyskurs dziecięcy, Wyd. Energeia, Warszawa.
Snow M.S., Brinton D.M. (red.), (1997), The Content-Based Classroom. Perspectives on Integrating Language and Content, Longman , New York.
Van Patten, B., Williams, J. (2015), Theories in Second Language Acquisition. An Introduction, Routledge, London, New York.
Wasilewska-Kamińska, E. (2016); Myślenie krytyczne jako cel kształcenia na przykładzie systemów edukacyjnych USA i Kanady, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Warszawa..
Notes
Term 2025Z:
Polish or – if the group expresses such a need – English |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: