(in Polish) Academic writing 1500-SDN-AW-2025Z
The course sets out to familiarize doctoral students in the humanities and social sciences with the skills necessary to produce high-standard written work, in English, in their own disciplinary fields. Since the process of writing is bound up with the process of thinking (and, implicitly, with the communication of ideas), the quality of the writing is often indistinguishable from the quality of the research. The course will start with a general overview of guides to academic writing. It will subsequently move to the application of the methods of philosophy of science to assess which qualities papers in the humanities and social sciences are expected to have in order to get published. Those methods will include an analysis of anonymous readers' guidelines and other resources published on journal websites, as well as an analysis of writing samples (e.g., comparing various styles of writing in articles which are quoted most frequently). Finally, students will use the skills they have acquired, and they will write up the draft of a paper discussing their findings with a view to getting it published in a refereed journal.
Type of course
Course coordinators
Learning outcomes
Wiedza (zna i rozumie)
WG_04 zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu
Umiejętności (potrafi)
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
UK_01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UK_02 upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych
UK_05 posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 ESOKJ z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie humanistycznej w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Assessment criteria
Evaluation is based on participation in class discussions, a class presentation, and the production of a draft of an academic article.
Bibliography
Boice, R. (1990). Professors as Writers: A Self-Help Guide to Productive Writing. Stillwater, OK: New Forums Press.
Kane, T.S. (1988). The Oxford Essential Guide to Writing. Oxford: Oxford University Press.
Mehta, N. (2016). A Writing Guide for Professional Philosophers (Accessible online).
Pinker, S. (2014). The Sense of Style: The Thinking Person's Guide to Writing in the 21st Century. London: Penguin.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: