- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
W poszukiwaniu tożsamości - czyli o polskiej inteligencji po 1989 roku 6600-04/2019-OG
Zajęcia będą się odbywać wedle następującej listy zagadnień:
1. Pytania badawcze, które można sformułować, źródła i ich specyfika dla wskazanego okresu.
2. Najważniejsze wydarzenia polityczne i ich znaczenie dla funkcjonowania i roli społecznej inteligencji:
(„Karnawał Solidarności”, Stan wojenny i jego konsekwencje, Obrady Okrągłego Stołu, Upadek muru berlińskiego, pierwszy niekomunistyczny rząd za żelazną kurtyną).
3. Tadeusz Mazowiecki i jego dziedzictwo. Pojednanie z Niemcami.
4. Kultura polska w obliczu transformacji (Zdradzone przymierze kultury narodowej z widownią, odejście od klasyki romantycznej, czy „zmierzch romantyzmu”?)
5. Edukacja obywatelska: zaniedbania i konsekwencje
6. Działalność NGO i III sektor. Społeczeństwo obywatelskie
7. Ojcobójstwa autorytetów.
8. Nowe pokolenia: JP2, mp3 , millenialsów
9. Zwrot konserwatywny w polityce i kulturze
10. „Autorytecie wróć”. Co nam zostało - ocena? Wzorzec? Antywzorzec?
11. Współczesna polityka historyczna a etos polskiej inteligencji
W trakcie zajęć wykorzystywane będą różne źródła: m. in. teksty prawnicze (konstytucje), prasa, źródła literackie, film, spektakle teatralne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA. Studentka/student posiada wiedzę o:
1. Metodach analizy różnorodnych źródeł wykorzystywanych w trakcie zajęć.
2. Historii polskiej inteligencji i jej roli we współczesnej Polsce
UMIEJĘTNOŚCI: studentka/student potrafi
- samodzielnie podejmować próby poszukiwania opracowań i materiałów źródłowych związanych z tematyką konwersatorium
- Wyciągać wnioski dotyczące zależności miedzy różnymi tekstami źródłowymi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Studentka/student potrafi:
- w dyskusjach szanuje poglądy innych; wykazuje postawę tolerancyjną w stosunku do poglądów innych osób
- docenia walory pracy w grupie.
- potrafi podjąć refleksję i dokonać samookreślenia swojej roli i płynącej z niej zobowiązań we współczesnym społeczeństwie obywatelskim.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), oceny aktywności na zajęciach, pracy pisemnej lub prezentacji.
Ocena ogólna zajęć będzie składową oceny aktywności studenta podczas zajęć (40%) oraz oceny pracy (60%).
Kryteria brane pod uwagę przy ocenie pracy/ prezentacji: przygotowanie bibliografii, umiejętność stawiania pytań badawczych i selekcji materiału źródłowego.
Literatura
Podstawowa literatura przedmiotu. Lista uzupełniana będzie trakcie zajęć, w zależności od zainteresowań studentów.
1. Dzieje inteligencji polskiej do r. 1918, red. J. Jedlicki t. I M. Janowski, Narodziny inteligencji 1750 – 1831, t. II J. Jedlicki, Błędne koło 1832 – 1864; t III M. Micińska, Inteligencja na rozdrożach 1864 – 1918, Warszawa 2008.
2. Czy zmierzch inteligencji? Dyskusja na łamach dziennika Rzeczpospolita r. 2000. http://niniwa22.cba.pl/index-kultura.htm#3
3. Piotr Kulas, Inteligenckość zaprzeczona. Etos i tożsamość młodych inteligenckich elit. Warszawa 2017. (tamże obszerna bibliografia)
4. Inteligencja w Polsce : specjaliści, twórcy, klerkowie, klasa średnia? / pod red. Henryka Domańskiego. Warszawa. 2008
5. Jarosław Kuisz, Koniec pokoleń podległości. Młodzi Polacy, liberalizm i przyszłość państwa. Warszawa 2018
6. https://www.skwerwolnosci.eu/a/2017-10-27/syndrom-inteligenckiej-hegemonii-debata-forum-przyszlosci-kultury-2017/
7. Marta Fik Autorytecie wróć? Warszawa 1997
8. Marta Fik, Kultura polska po Jałcie, Warszawa 1991
9. Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego 1895-2014 (wybrane rozdziały), Kraków 2016
10. Głosy wolności. 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej, red. i oprac. S. Kuśmierczyk, S. Zawiśliński, Warszawa 2007
11. Dobrochna Dabert, Kino moralnego niepokoju: wokół wybranych problemów poetyki i etyki, Poznań 2003.
12. A. Krajewski, Między współpracą a oporem. Twórcy kultury wobec systemu politycznego PRL (1975-1980), Warszawa 2004.
13. Joanna Kr akowska, Demokracja. Przedstawienia, Warszawa 2018
14. 20-lecie. Teatr polski po 1989 roku, red. Dorota Jarżabek, Marcin Kościelniak, Grzegorz Niziołek, Kraków 2010
15. Marcin Wicha, Rzeczy, których nie wyrzuciłem. Kraków 2017
16. Aleksandra Boćkowska, Można wybierać, 4 czerwca 1989 Wołowiec 2019
17. Adam Strzembosz. Między prawem a sprawiedliwością. Rozmawia Stanisław Zakroczymski. Warszawa 2017
18. Tadeusz Mazowiecki, Rok 1989 i lata następne. Warszawa 2012
19. Witold Bereś, Krzysztof Burnetko, Marek Edelman. Życie. Po prostu. Warszawa 2008
20. Adam Michnik, W poszukiwaniu utraconego sensu. Warszawa 2007
21. "Umrzeć za Gdańsk. 12 rozmów o Pawle Adamowiczu, wolności i magii Gdańska". 12 wywiadów T. Lisa. Warszawa 2019 ( Donald Tusk, Aleksander Hall, Magdalena Adamowicz, Stefan Chwin, Lech Wałęsa, ojciec Ludwik Wiśniewski, Bogdan Borusewicz, Paweł Huelle, Aleksandra Dulkiewicz, Antoni Pawlak, Piotr Adamowicz, Jacek Karnowski).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: