- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Stanowienie i zmiana konstytucji – wyzwania i doświadczenia 6600-03/2019-OG
W ramach zajęć podjęte zostaną następujące zagadnienia:
1. Aksjologiczne podstawy zasady konstytucjonalizmu a wartości demokratyczne.
2. Rola konstytucji w demokratycznej wspólnocie politycznej. Warunki legitymizacji konstytucji.
3. Geneza pojęcia władzy konstytuującej: pouvoir constituant i pouvoir constitué w myśli J. E. Sieyèsa.
4. Liberalne i nieliberalne odczytania charakteru władzy ustrojodawczej – między teorią konstytucyjną C. Schmitta a H. Kelsena.
5. Rozróżnienie między pierwotną i wtórną władzą ustrojodawczą oraz jego ustrojowe konsekwencje: zmiana konstytucji a zmiany w konstytucji.
6. Formalna a nieformalna zmiana konstytucji. Koncepcja „momentu konstytucyjnego” Bruce’a Ackermana
7. Modele zmiany konstytucji – stanowienie i zmiana konstytucji w perspektywie porównawczej.
8. Rola postanowień niezmienialnych (klauzul wieczystych) w procesie zmiany konstytucji.
9. Zmiana konstytucji a tożsamość konstytucyjna państwa – zagadnienie domniemanych zakazów zmiany konstytucji. Problem niekonstytucyjnych poprawek do konstytucji.
10. Kontrola konstytucyjności procesu zmiany konstytucji
11. Rola instytucji demokracji bezpośredniej w procesie stanowienia lub zmiany konstytucji. Problem populizmu konstytucyjnego.
12. Analiza procesu uchwalenia konstytucji z 1997 r.
13. Najnowsze doświadczenia europejskich reform konstytucyjnych. Analiza procesu zmiany konstytucji w wybranych demokracjach konstytucyjnych.
14. Analiza dyskursu publicznego wokół projektów zmiany konstytucji w Polsce.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student zdobędzie następujące umiejętności:
W zakresie wiedzy:
- identyfikacja aksjologicznych fundamentów współczesnych demokracji konstytucyjnych;
- rola oraz warunki legitymizacji konstytucji w ustroju demokratycznym;
- identyfikacja formalnych i materialnych ograniczeń procesu stanowienia i zmiany konstytucji.
W zakresie umiejętności społecznych:
- dostrzeganie znaczenia problemu legitymizacji konstytucji dla funkcjonowania porządku prawnego;
- identyfikowanie konfliktu wartości leżących u podstaw przyjmowanych rozwiązań ustrojowych w zakresie stanowienia i zmiany konstytucji;
- zdolność do krytycznej analizy procesu zmiany konstytucji z punktu widzenia źródeł i granic jego uprawomocnienia;
- zdolność rozpoznania, jakie rodzaje argumentów są lub mogą być wykorzystane w sporach na temat warunków stanowienia norm konstytucyjnych, a także z jakich przekonań, założeń bądź presupozycji wynika sięgnięcie po określone racje w sporze;
- zdolność do racjonalnego argumentowania na rzecz własnego stanowiska w analizowanych sporach oraz odróżnienia własnych poglądów od konkurencyjnych stanowisk;
- świadomość znaczenia swojego udziału w dyskursie konstytucyjnym;
- świadomość odpowiedzialności za podnoszenie poziomu kultury prawnej i politycznej w zakresie spraw publicznych omawianych na zajęciach;
- dostrzeżenie wartości otwartej, krytycznej dyskusji wokół spraw publicznych.
Kryteria oceniania
Istotą prowadzonych zajęć jest odrzucenie wiedzy pamięciowej na rzecz zrozumienia problemów z zakresu filozofii prawa, nauki o państwie oraz prawa konstytucyjnego. Zasadniczym elementem zajęć będzie dyskusja wokół wybranych tekstów lub opracowań poświęconych problematyce stanowienia lub zmiany konstytucji. Teksty wybrane i udostępnione studentom będę wymagały samodzielnej i wnikliwej lektury oraz własnej interpretacji.
Przedmiotem oceny będzie umiejętność rekonstrukcji opisowych i normatywnych argumentów formułowanych przez zwolenników i przeciwników określonych poglądów oraz ufundowanych na nich rozwiązań instytucjonalnych, a także zdolność samodzielnego formułowania poglądów i precyzyjnego ich uzasadniania, podważania argumentów przeciwnych.
Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze), aktywności na zajęciach oraz pracy pisemnej. Kryteria brane pod uwagę przy ocenie pracy: bibliografia, rzetelność naukowa, znajomość literatury przedmiotu, umiejętność formułowania problemów badawczych oraz dokonywania samodzielnej oceny materiałów źródłowych.
Literatura
Literatura będzie przekazywana uczestnikom sukcesywnie, z odpowiednim wyprzedzeniem. W ramach literatury podstawowej dla omawianego zagadnienia wskazać można:
Ackerman B., We the People: Foundations, Harvard University Press 1991;
Alexander L., Constitutionalism. Philosophical Foundations, Cambridge University Press 2001;
Arendt H., O rewolucji, Czytelnik, Warszawa 2003;
Cern K., Jak rozumieć rolę konstytucji we współczesnym społeczeństwie demokratycznym?, Studia Prawno-Ekonomiczne 2016, t. 101;
Corrias L., Populism in a Constitutional Key: Constituent Power, Popular Sovereignty and Constitutional Identity, European Constitutional Law Review 2016, vol. 12;
Kaleta J. K., Władza konstytuująca jako przedmiot badań nauk prawnych, Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna 2018 nr 1;
Kaleta J. K., Ograniczenia władzy ustrojodawczej w demokracji konstytucyjnej, Państwo i Prawo 2018 nr 12;
Laughlin M., Walker N., The paradox of constitutionalism : constituent power and constitutional form, Oxford University Press 2007;
Loughlin M., The Concept of Constituent Power, European Journal of Political Theory 2014, vol. 13(2);
Negri A., Insurgencies. Constituent Power and the Modern State, University of Minnesota Press, Minneapolis–London 2009;
Rosanvallon P., Kontrdemokracja. Polityka w dobie nieufności, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2011;
Roznai Y., Unconstitutional constitutional amendments. The limits of amendment power, Oxford University Press, Oxford 2017;
Schmitt Carl, Nauka o konstytucji, Fundacja Świętego Mikołaja, Redakcja „Teologii Politycznej” Warszawa 2013;
Sieyès J.E., Czym jest stan trzeci? Esej o przywilejach, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2016;
Tamanaha B.Z., On the Rule of Law. History, Politics, Theory, Cambridge University Press 2004.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: