- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Prawa kobiet na ziemiach polskich w XIX - XXI w. Historia i współczesność. 6600-02/2019-OG
Zajęcia mają na celu ukazanie zmian i ewolucji w prawie tyczącym kobiet od XIX wieku do współczesności na tle analizy zjawisk społecznych, które maja wpływ na tworzenie i kształt norm prawnych. W związku z tym uczestnicy konwersatorium analizować będą nie tylko źródła stricte prawne (kodeksy, ustawy etc), ale też źródła prasowe, literackie, ikonograficzne, korzystając z różnych metodologii. Wszystkie tematy odnoszone też będą do współczesnych problemów kobiet i ciągle funkcjonujących stereotypów wiodących z historycznej tradycji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student / studentka:
W zakresie wiedzy:
1. posiada wiedzę o pozycji prawnej kobiety w wieku XIX – XX
2. posiada wiedzę o uwarunkowaniach prawnych rozwoju ruchów emancypacyjnych i feministycznych
3. posiada wiedzę o współczesnych problemach prawnych kobiet i próbach ich rozwiązywania
UMIEJĘTNOŚCI:
Potrafi:
4. widzieć prawo jako element szeroko rozumianej kultury społecznej.
5. samodzielnie podejmować próby poszukiwania opracowań i materiałów źródłowych związanych z tematyką konwersatorium
6. Wyciągać wnioski dotyczące omawianych zagadnień z tekstów prawniczych i nie-prawniczych
7. analizować problemy polskie na tle porównawczym i zaproponować rozwiązania.
8. Rozumieć znaczenie analizy historycznej w ujęciu nie-prezentystycznym.
POSTAWY
9. analizuje i ocenia rozwiązania prawne dotyczące kobiet, aktywnie włączając się w dyskusję nad nimi.
10. w dyskusjach szanuje poglądy innych wykazuje postawę tolerancyjną w stosunku do poglądów innych osób
11. rozumie konieczność podnoszenia kultury prawnej społeczeństwa
12. docenia walory pracy w grupie.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), oceny aktywności na zajęciach, pracy pisemnej lub prezentacji.
Ocena ogólna zajęć będzie składową oceny aktywności studenta podczas zajęć (40%) oraz oceny pracy (60%).
Kryteria brane pod uwagę przy ocenie pracy/ prezentacji: umiejętność stawiania pytań badawczych i selekcji materiału źródłowego, umiejętność posługiwania się aparatem naukowym (przypisy, bibliografia)
Literatura
1. M. Bogucka, Gorsza płeć. Warszawa, 2005.
2. Równe prawa, nierówne szanse. Kobiety w Polsce międzywojennej. Red. A. Szwarc, A. Żarnowska, Warszawa 2000
3. Kobieta i praca. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów pod redakcją Anny Żarnowskiej i Andrzeja Szwarca. Warszawa 2000 (tam art.: Ramy prawne zarobkowania kobiet w KP w XIX i na pocz XX w. na tle porównawczym, Praca zarobkowa kobiet etc)
4. Kobieta i edukacja na ziemiach polskich. Zbiór studiów pod red. Anny Żarnowskiej i A. Szwarca. T.II cz.1, 2 Warszawa 1995;
5. Kobieta i kultura życia codziennego. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca
6. Kobieta i praca. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów pod redakcją Anny Żarnowskiej i Andrzeja Szwarca. Warszawa 2000
7. Kobieta i społeczeństwo na ziemiach polskich w XIX w. red. A. Szwarc, A. Żarnowska, Warszawa 1990
8. Górnicka – Boratyńska A., Chcemy całego życia. Antologia tekstów feministycznych z lat 1870 – 1939. Warszawa 1999 (II wyd. 2108)
9. Górnicka – Boratyńska A., Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863 – 1939) Izabelin 2001 (II wyd. 2018)
10. Kowalczyk Anna, Brakująca połowa dziejów. Krótka historia kobiet na ziemiach polskich. Warszawa 2018
11. L. Petrażycki, O prawa kobiet, Lwów 1909
12. M. Wierzbicka, Rozwój samoświadomości kobiet na przełomie XVIII i XIX w. Początki imperatywu kształcenia się. (Katedra, 1, 2001)
13. B. Czajecka, Z domu w szeroki świat. Droga kobiet do niezależności w zaborze austriackim w l. 1890 – 1914. Kraków 1990
14. J. Hulewicz, Sprawa wyższego wykształcenia kobiet w Polsce w wieku XIX. Kraków 1939.
15. Antologia współczesnych tekstów feministycznych: Nikt nie rodzi się kobietą. Wybór, wstęp i tłumaczenie: Teresa Hołówka, Warszawa 1982.
16. Partnerka, matka, opiekunka. Status Kobiety w dziejach nowożytnych od XVI do XX w. red. K. Jakubiak. Bydgoszcz 2000
17. Wawrzykowska – Wierciochowa D., Od prządki do kosmonautki. Warszawa 1963
18. Kałwa D., Kobieta aktywna w Polsce międzywojennej, Kraków 2001.
19. Fuszara M., Kobiety w polityce, Warszawa 2006
20. 20 lat zmian. Raport. Kobiety w Polsce w okresie transformacji 1989 – 2009. oprac. A. Czerwińska, J. Piotrowska, Warszawa 2009.
21. Magdalena Gawin, Spór o równouprawnienie kobiet (1864 – 1919) Warszawa 2015
22. A. Urbanik – Kopeć, Anioł w domu, mrówka w fabryce, Warszawa 2018
23. Kuciel – Frydryszak Joanna, Służące do wszystkiego, Warszawa 2018
24. Centrum Praw Kobiet https://cpk.org.pl/
25. inne pozycje monograficzne wskazane na zajęciach.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: