BA Seminar: Utopia and Dystopia in American Culture (Seminarium licencjackie: Utopia i dystopia w kulturze amerykańskiej) 4219-ZS025
Niniejsze seminarium jest kontynuacją proseminarium badawczgo w semestrze zimowym 2020/21, a więc poświęcone jest utopii i dystopii w kulturze amerykańskiej, tym razem jednak skupia się na omawianiu tekstów teoretycznych i krytycznych jako narzędzi przydatnych do określenia perspektywy i metodologii badawczej. Określenia utopia/dystopia będą traktowane jako formy wyobraźni spekulatywnej, które skupiają się w szczególności na opisie politycznego i kulturowego funkcjonowania społeczeństwa (często przez pryzmat jednostki). Jako miejsca „dobre/idealne” lub „złe” pod wieloma względami i z różnych powodów (jako miejsca przeniknięte pesymizmem, strachem i obojętnością, naznaczone niesprawiedliwością i prześladowaniem), miejsca utopijne i dystopijne z założenia mają prowokować namysł krytyczny nad rzeczywistymi relacjami społecznymi oraz nad kondycją otaczającego świata. Lekturze tekstów krytycznych towarzyszyć będą następujące pytania: Jak zmieniały się trendy w utopijno-dystopijnej myśli amerykańskiej w ujęciu historycznym i jakie były ich źródła teoretyczne? Jak w tym kontekście kształtowała się myśl utopijna w relacji do myśli dystopijnej? Czy myśl dystopijna może stać się bodźcem aktywizmu i politycznych zmian, czy raczej jej głównym zadaniem jest dać upust napięciom i obawom: społecznym, politycznym, ekonomicznym czy klimatycznym? Z jakich innych kulturowych źródeł czerpią utopia i dystopia oraz czy można postrzegać owe formy w kategoriach gatunkowych? W tym kontekście proseminarium również ma na celu poszerzenie umiejętności badawczych studentów i zakończy się dłuższą pracą zaliczeniową.
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu kursu student:
• zna obszar badań oraz pojęcia związane z omawianą perspektywą badawczą (utopian studies);
• rozumie istotność myśli utopijnej i jej wpływ na kształt i refleksje nad procesami kulturotwórczymi w kontekście amerykańskiej demokracji
• zna najważniejsze nurty amerykańskiej literatury utopijnej i dystopijnej oraz potrafi nakreślić jej najważniejsze obszary tematyczne
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
• potrafi interpretować zjawiska kulturowe i teksty literackie używając narzędzi badawczych wypracowanych przez utopian studies;
• potrafi wypracować problem badawczy na potrzeby pracy licencjackiej
• potrafi formułować pytania badawcze
• potrafi budować i przedstawiać argumenty na poparcie swoich tez
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student:
• rozumie potrzebę refleksji nad historią, ale i obecnym kontekstem myśli utopijnej/ dystopijnej
• rozumie rolę krytyki kultury w diagnozowaniu społecznych i kulturowych problemów
Kryteria oceniania
By ukończyć seminarium licencjackie trzeba spełnić następujące wymagania:
1. Być nieobecnym na maksymalnie 2 zajęciach (w przypadku przekroczenia tego limitu wymagane jest usprawiedliwienie lekarskie), również dotyczy to trybu zdalnego.
2. Aktywnie uczestniczyć w pracy na zajęciach.
3. Wywiązać się z wszystkich ustalonych terminów związanych z kolejnymi etapami pracy nad licencjatem
4. Złożyć finalną wersję pracy licencjackiej
Literatura
Booker, Keith M., The Dystopian Impulse in Modern Literature: Fiction as Social Criticism (Greenwood Press, 1994)
Booker, M. K., Dystopian Literature: A Theory and Research Guide (Greenwood Press, 1994)
Claeys, Gregory, Dystopia: A Natural History (Oxford University Press, 2017)
Claeys, Gregory, The Cambridge Companion to Utopian Literature (CUP, 2010)
Fisher, Mark, Capitalist Realism: Is There No Alternative (Zero Books, 2009);
Green, J. Late Postmodernism: American Fiction at the Millennium (Palgrave Macmillan, 2005)
Han, Byung-Chul, Psychopolitics: Neoliberalism and New Technologies of Power (Verso, 2017);
Helm, Dieter, Burn Out: The Endgame for Fossil Fuels (Yale University Press, 2018);
Jameson, Fredric, Archeologies of the Future: The Desire Called Utopia and Other Science Fictions (Verso, 2017)
Kumar, Krishan, Utopia and Anti-Utopia in Modern Times (Blackwell, 1987)
Link, Eric Carl and Gerry Canavan, Cambridge Companion to American Science Fiction (CUP, 2015)
Moore, Jason W., Anthropocene or Capitalocene?: Nature, History and the Crisis of Capitalism (PM Press, 2016);
Moylan, T., and Raffaella, B. eds, Dark Horizons: Science Fiction and the Dystopian Imagination (Psychology Press, 2003)
Nye, David E., American Technological Sublime (The MIT Press, 1996);
Sisk, David W., Transformations of Language in Modern Dystopias (Greenwood Press, 1997)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: