BA Seminar: Social History of the US in the 19th and 20th Century (Seminarium licencjackie: Historia społeczna Stanów Zjednoczonych w XIX i XX w.) 4219-ZS018
Seminarium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych historią społeczną (i polityczną USA) XIX i XX wieku. Dotyczyć będzie takich zagadnień jak kultura, kwestie społeczne, polityczne, reformy i zmiany w USA, a także współczesne badania i poglądy na omawiane dekady. Przedmiotem prac liecncjackich mogą być odzwierciedlenia dekad w takich mediach jak film, muzyka, czy obraz, źródła pisane i inne formy wyrażania przeszłości. Studenci zdobędą umiejętności sporządzenia pracy licencjanckiej jako wstępu do pogłębionych badań nad USA poprzez naukę analizy różnorodnego materiału źródłowego – pisanego, dźwiękowego i wizualnego, sporządzenia "research paper" recenzji, rozdziału pracy licencjackiej oraz zastosowania odpowiedniego aparatu naukowego. Wybór obszaru zainteresowań należy do uczestnika seminarium, musi on jednak odzwierciedlać zainteresowania i chęć badania wskazanego obszaru tak, aby efekt końcowy był na odpowiednim poziomie merytorycznym.
Zakres tematów zajęć:
1. Cel i zadania seminarium
2. Tworzenie koncepcji pracy – wybór tematu
3. Studium przypadku w badaniach kulturowych i historycznych
4. Budowa pracy – układ, jej zadania. Strona formalna i metodologiczna
5. Budowa wstępu i zakończenia pracy.
6. Budowa rozdziałów. Wewnętrzna spójność pracy.
7. Wyszukiwanie i krytyka literatury. Rodzaje i zastosowanie dla pisania pracy.
8. Rola źródeł pisanych.
9. Źródła wizualne – film, dźwięk, fotografia.
10 - 12. Prezentacje założeń pracy – studenci.
13. Budowa research paper jako wstępu do rozdziału pracy.
14. Omówienie i dyskusja nad zadaniami badawczymi.
15. Kryteria oceny prac licencjackich.
Napisanie i obrona pracy licencjackiej jest najważniejszym wynikiem udziału w seminarium.
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do poszukiwania wiedzy i jej interpretacji w oparciu o szeroko rozumiane źródła pisane, ustne i wizualne.
Studenci będą umieli: 1. zdobyć wiedzę na temat różnych form dokumentowania przeszłości 2. potrafić rozumieć powiązania pomiędzy różnymi zjawiskami społeczno-kulturowymi w USA i sposobami ich wyrażania 3. dostrzegać i rozumieć wagę kontekstu źródła i procesu jego powstawania.
Ponadto w zakresie umiejętności studenci będą: 1. potrafić analizować, oceniać i wnioskować o zjawiskach i procesach na podstawie źródła 2. potrafić wyjaśnić znaczenie konkretnego źródła dla amerykańskiej historii społecznej i politycznej 3. potrafić formułować wnioski i oceny z tego wynikające 4. być przygotowanym na poszukiwanie i wyszukiwanie informacji na temat wydarzeń reprezentowanych przez źródło 5. posiadać zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej w celu prezentacji i analizy rozwoju społeczno-politycznego w Stanach Zjednoczonych.
W zakresie kompetencji studenci będą 1. otwarci na nowe idee i zjawiska zachodzące w Stanach Zjednoczonych 2. rozumieć wagę tych zjawisk lub przemian 3. mieć świadomość roli wydarzeń z przeszłości dla współczesnych Stanów Zjednoczonych. Zdobędą także umiejętności w prowadzeniu badań i prezentowaniu wyników swych badań w j. angielskim.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Metody oceny i kryteria oceny: Semestr pierwszy: regularna obecność i udział w dyskusjach na zajęciach. Zadania domowe. W pierwszym semestrze seminarium należy przygotować projektu pracy i literaturę na ten temat. Aby uzyskać zaliczenie w styczniu studenci zobowiązani są do przedstawienia ogólnej idei pracy oraz projektu wstępu.
Zaliczenie seminarium
Pierwszy rozdział powinien być gotowy w połowie marca, drugi w połowie kwietnia, trzeci w połowie maja. Ostateczne zaliczenie i zatwierdzenie pracy dyplomowej do obrony odbywa się na podstawie merytorycznej oceny pisania i postępów w pracy. Efektem końcowym jest napisanie pracy składającej z trzech rozdziałów, wstępu, zakończenia, zgodnie z normami akademickimi dotyczącymi jakości i uczciwości akademickiej.
Literatura
1. Gordon Harvey, Writing with Sources: A Guide for Students. 2nd ed. Indianapolis: Hackett, 2008.
2. Richard Marius, Levin Page, A Short Guide to Writing About History. 6th ed. New York: Longman, 2006.
3. William Kelleher Storey, Writing History: A Guide
for Students. 3rd ed. New York: Oxford University
Press, 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: