American Environmental Issues: Inventing the Future (Problemy środowiskowe w Stanach Zjednoczonych) 4219-SF052
1. Myślenie o przyrodzie; wymyślanie przyrody;
2. Przyroda i społeczeństwo w społecznościach tubylczych.
3. Zarys historii środowiskowej Stanów Zjednoczonych I. Colonial Encounters; New England wilderness Transformed, The Tobacco and Cotton South
4. Zarys historii środowiskowej Stanów Zjednoczonych II. Nature and the market economy
5. Zarys historii środowiskowej Stanów Zjednoczonych III Western frontiers
6. Conservation, preservation, Amerykańskie parki narodowe – historia, rozmieszczenie, walory
7. Amerykańskie parki narodowe – konteksty: ochrona przyrody a turystyka; parki narodowe a ludność tubylcza
8. Przyroda a wzrost, rozwój, energia, zasoby –problemy środowiskowe XX wieku
9. Ekologia, enwironmentalizm; amerykańskie organizacje i ruchy
10. Zrównoważenia jako nowy dyskurs publiczny – teoria i praktyka zrównoważenia
11. Środowiskowe regulacje prawne; EPA
12. Zmiany klimatu i wyzwania środowiskowe – przykłady szczególnie ‘wrażliwych’ obszarów, wyzwania związane z ich zarządzaniem:
11.1 Zrównoważone miasta? wielkie aglomeracje w kontekście rozwoju zrównoważonego 11.2 Wybrzeża, Floryda.
11.3. Obszary suche i półsuche (południowy zachód)
11.4. Alaska,
11.5. Hawaje
Kierunek podstawowy MISMaP
ochrona środowiska
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna podstawową terminologię używaną do analizy zjawisk środowiskowych i społeczno-geograficznych w zakresie amerykanistyki; (K-W01, KS1_W01, KS2_W01; K_W02, KS1_W02, KS2_W02;. K_W03, KS1_W03, KS2_W03)
- posiada wiedzę na temat współzależności pomiędzy ludźmi i ich naturalnym środowiskiem a stworzonym przez nich systemem społecznym, gospodarczym i politycznym; (K_W04; KS1_W04, KS2_W04)
UMIEJĘTNOŚCI:
- posiada umiejętność identyfikowania najbardziej wrażliwych na zmiany środowiskowe obszarów Stanów Zjednoczonych oraz opisu cech wyróżniających każdy z nich oraz ludzi, którzy je zagospodarowali (K_U05; KS1_U05, KS2_U05)
- posiada umiejętność rozpoznania znaczenia, analizy i krytycznej interpretacji środowiskowych uwarunkowań i konsekwencji procesów społecznych zachodzących w Ameryce (K_U05; KS1_U05, KS2_U05)
- posiada umiejętność wykorzystywania map tematycznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- jest otwarty na różne zjawiska i idee, ceni różnorodność i wielość opinii i kultur, szanuje odmienność kulturową (K_K01, KS1_K01, KS2_K01)
Kryteria oceniania
aktywny udział w zajęciach - 60%
projekt zespołowy (esej z elementami audiowizualnymi) - 60%
Literatura
Hudson J.C., Across this land: a regional geography of the U.S and Canada 2002 Baltimore
Knox J.P, United States: Contemporary Human Geography 1988 Longman
Macnaughten Ph., Urry J., Contested Natures, Sage Publ., 1998 [Alternatywne Przyrody. Nowe myślenie o przyrodzie i społeczeństwie, Wyd. Scholar, 2005]
Mayda Ch., 2012 A Regional Geography of the United States and Canada: Toward a Sustainable Future, Rowman & Littlefield Publishers
Merchant C., American Environmental History: An Introduction Columbia University Press 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: