- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
American Presidency - from Washington to Trump - the People and the Institution 4219-SF003-N-OG
Nasze podejście do rozumienia prezydentury jest podporządkowane rolom prezydenckim: konstytucyjnym i poza-konstytucyjnym. Będziemy się starali przyjrzeć rozwojowi prezydentury zwracając szczególną uwagę na to jak ona „rosła” dzięki poszczególnym mieszkańcom Białego Domu. Cały czas będziemy nasze analizy podporządkowywali analizie sposobów w jaki prezydenci „odgrywają role” pisane im przez Konstytucję i czasy w których przyszło im sprawować urząd. Będziemy obserwować prezydentów w wielu sytuacjach: w relacjach z Kongresem, z partiami politycznymi, grupami nacisku, mediami jak również ze światem poza Ameryką.
Zakres tematów zajęć:
- Prezydent w systemie politycznym USA wstęp
- Podstawowe teorie analizy prezydentury (Kernell, Nelson; Rose)
- Chronologiczny rozwój prezydentury:
- Washington
- Jackson
- Lincoln
- TR
- FDR
- JBJ
- Ronald Reagan
- Donald Trump
- Prezydent w relacjach z:
Kongresem
Partiami
Grupami nacisku
Mediami
Obywatelami
Donald Trump jako prezydent post-nowoczesny
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA:
- będzie umiał wyróżnić podstawowe role prezydenckie;
- znał kluczowe momenty rozwoju amerykańskiej prezydentury;
- zaznajomi się na poziomie wstępnym z najważniejszymi dyskusjami naukowymi odnoszącymi się do zakresu władzy;
- zapozna się z czynnikami tworzącymi złożoność waszyngtońskiej polityki prezydenckiej;
- pozna podstawową terminologię używaną do omówienia zjawiska prezydenckiej władzy;
- zrozumie rolę prezydenta w bieżącej polityce USA;
2. UMIEJĘTNOŚCI:
- student będzie umiał prawidłowo posługiwać się narzędziami opisu prezydentury;
- wykrywać zależności między Białym Domem a innymi aktorami na scenie politycznej;
- samodzielnie zdobywać wiedzę na temat współczesnej amerykańskiej polityki;
- czytać ze zrozumieniem prezydenckie wystąpienia i interpretować je w świetle kompetencji prezydenckich;
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- student będzie świadomy ograniczeń władzy we współczesnej demokracji;
- będzie potrafił zająć wobec nich stanowisko i je publicznie zaprezentować w dyskusji;
- będzie świadom konieczności kontroli władzy przez powołane do tego instytucje i obywateli.
Kryteria oceniania
1. Accreditation (zaliczenie) in the form of an in-class written test (not a multiple choice test) - short answers, some choice of questions (50%);
2. presentation or a term paper (a case study of presidency in action, analysis of a particular policy as it happens in reali life) (40%),
3. participation in class discussions (10%).
Literatura
James Pfiffner, Roger Davidson, Understanding the Presidency, Longman
Richard Pious, The Presidency, Allyn and Bacon
Samuel Kernell, Going Public, CQ Press
Most of our readings will consist of single chapters or academic articles.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: