Economic History of the US (Historia ekonomiczna Stanów Zjednoczonych) 4219-SE028
Każde zajęcia składają się z wykładu: 45-60 minut, po którym studenci prezentują własne opracowania wybranych zagadnień (15-30) minut. W trakcie zajęć studenci zachęcani są do zabierania głosu: zadawania pytań, formułowania komentarzy.
Tematyka zajęć obejmuje:
1. Kolonializm
2. Gospodarka Indian amerykańskich
3. Gospodarcze aspekty Amerykańskiej Rewolucji
4. Niewolnictwo - koszt pracy przymusowej
5. Królestwo bawełny
6. Unicestwienie dystansu i czasu
7. Imigranci źródłem amerykańskiego sukcesu
8. "Ewangelia bogactwa"
9. Powstanie imperiów medialnych
10. Ford
11. Amerykańskie związki zawodowe
12. Globalizacja
13. Kompleks wojenno-przemysłowy
14. Powiększanie rozmiarówki
15. "Nierówność dla wszystkich"
Prezentacje studentów oparte są na rozdziałach z książki Bhu Srinivasan, "Americana. A 400-year history od American Capitalism" (New York 2017). Studenci dzielą się własną interpretacją dotyczącą charakterystki poszczególnych wynalazków, dokonań, przełomów w historii gospodarcze USA. Wśród zagadnień do wyboru znajdują się: KAPITAŁ PODWYŻSZONEGO RYZYKA, TYTOŃ, PODATKI, BAWEŁNA, PARA WODNA, KANAŁY, LINIE KOLEJOWE, TELEGRAF, ZŁOTO, NIEWOLNICTWO, WOJNA, OLEJ, STAL, MASZYNY, ŚWIATŁO ELEKTRYCZNE, SPRZEDAŻ DETALICZNA, ZWIĄZKI ZAWODOWE, TRUSTY, ŻYWNOŚĆ, SAMOCHODY, ALKOHOL, BANKI, GAZETY, RADIO, FILM, TELEWIZJA, LOTNICTWO, PRZEDMIEŚCIA, AUTOSTRADY, KOMPUTERY, KOMPUTERY, START UPY, FINANSE, BUTY, INTERNET, TELEFONIA KOMÓRKOWA.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza: Studenci
a) posiadają wiedzę usystematyzowaną chronologicznie i tematycznie na temat historii gospodarczej Stanów Zjednoczonych
b) konceptualizują wybrane zagadnienia ekonomiczne w adekwatnym kontekście historycznym, także w zakresie współpracy międzynarodowej USA.
c) rozumieją terminologię używaną w opracowaniach dotyczących historii gospodarki USA
Umiejętności. Studenci
a) potrafią przeprowadzić analizę historycznych zjawisk i procesów w zakresie historii gospodarczej USA
b) posiadają umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz samodzielnego formułowania wniosków w mowie i piśmie
c) posiadają umiejętność przygotowania krótkiej prezentacji w języku angielskim na temat wybranego aspektu historii gospodarczej USA
Kompetencje społeczne. Studenci:
a) aktywnie uczestniczą w dyskusjach obejmujących interpretację zjawisk gospodarczo-społecznych na przestrzeni dziejów USA
b) rozumieją znaczenie i identyfikują wpływ sytuacji gospodarczej na pozostałe obszary życia Amerykanów, zwracając przy tym uwagę na znaczenie różnic kulturowych i zróżnicowanego doświadczenia historycznego poszczególnych grup Amerykanów
c) Potrafią przedstawić wyniki pracy własnej na forum grupy, zająć i uargumentować własne stanowisko
Kryteria oceniania
Obciążenie czasowe studenta (5 ECTS). 30 godzin wykładów konwersatoryjnych, 60 godzin - przygotowanie do zajęć / do egzaminu, 10 godz. prezentacja w trakcie zajęć, 30 godz. - opracowanie lektur na egzamin.
Punktacja:
1. Prezentacja na zajęciach: 20% oceny końcowej
2. Aktywny udział w zajęciach (poparty lekturą): 15% oceny końcowej
3. Egzamin: 65% oceny końcowej
a) pytania otwarte, do wyboru, forma: krótki esej (2 x 25%)
b) test (terminy, nazwiska, akty prawne, wynalazki etc.) - 15%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1/ Omawiana w czasie zajęć:
1. Readings: Oliver La Farge, Myths That Hide the American Indian, in: Historical Viewpoints. Notable Articles from American Heritage, vol. I (to 1877), Harper Collins 1995, p.2-14
2. Carville Earle, “Pioneers of Providence: The Anglo-American Experience, 1492-1792,” Annals of the Association of American Geographers 82/3, The Americas before and after 1492: Current Geographical Research (Sep., 1992), pp. 478-499.
3. Stephen D. Behrendt, David Eltis, David Richardson, “The Costs of Coercion: African Agency in the Pre-Modern Atlantic World,” The Economic History Review, New Series, Vol. 54, No. 3 (Aug., 2001), pp. 454-476.
4. Henry Steele Commager, “The Constitution: Was It an Economic Document?” in: Historical Viewpoints. Notable Articles from American Heritage, vol. I (to 1877), Harper Collins 1995, p. 161-172.
5. “A Beaver Perspective on North American History,” in: Major Problems in American Environmental History (1983), 78-83.
6. S.P.Teret, A.P.Michaelis, “Litigating for Native American Health: The Liability of Alcoholic Beverage Makers and Distributors,” Journal of Public Health Policy 26/2 (2005): 246-259.
7. L.A. Windley, “Runaway Slave Advertisements of George Washington and Thomas Jefferson,” The Journal of Negro History 63/4 (Oct., 1978): 373-374.
8. W.E. Wiethoff, “Enslaved Africans’ Rivalry with White Overseers in Plantation Culture: An Unconventional Interpretation,” Journal of Black Studies 36/3 (Jan., 2006): 429-455.
9. Herbert Gutman, “Immigrants Adjust to Industrial Labor, “Clock Time,” and Unionization in the Early twentieth Century,” in: Major Problems in American Immigration and Ethnic History (1998), 219-229.
10. R. Philipson, The Harlem Renaissance as Postcolonial Phenomenon, “African American Review”, Vol. 40, No. 1 (Spring, 2006), pp. 145-160.
11. E.S. Abelson, “Women Who Have No Men to Work for Them”: Gender and Homelessness in Great Depression, 1930-1934, “Feminist Studies”, Vol. 29, No. 1 (Spring, 2003), pp. 104-127.
12. M. Crawford, The “New” Company Town, Perspecta, Vol. 30, Settlement Patterns (1999), pp. 48-57.
13. Coşgel, Metin M. "Religious Culture and Economic Performance: Agricultural Productivity of the Amish, 1850-80." The Journal of Economic History 53, no. 2 (1993): 319-31. Accessed February 9, 2020.
14. Harmon, Alexandra, Colleen O'Neill, and Paul C. Rosier. "Interwoven Economic Histories: American Indians in a Capitalist America." The Journal of American History 98, no. 3 (2011): 698-722. Accessed February 9, 2020.
15. Chapter: DIFFERENT WAYS OF MAKING SENSE OF CULTURE IN RELATIONSHIP TOTHE ECONOMY, in: Arjo Klamer, Doing the Right Thing. A Value Based Economy, Ubiquity Press. (2017)
16. Guiso, Luigi, Paola Sapienza, and Luigi Zingales. "Does Culture Affect Economic Outcomes?" The Journal of Economic Perspectives 20, no. 2 (2006): 23-48. Accessed February 9, 2020.
17. Martinez, Elizabeth A., Nancy Beaulieu, Robert Gibbons, Peter Pronovost, and Thomas Wang. "Organizational Culture and Performance." The American Economic Review 105, no. 5 (2015): 331-35. Accessed February 9, 2020.
18. Alesina, Alberto, and Eliana La Ferrara. "Ethnic Diversity and Economic Performance." Journal of Economic Literature 43, no. 3 (2005): 762-800. Accessed February 9, 2020.
19. Mark S. Mizruchi, Berle and Means Revisited: The Governance and Power of Large U.S. Corporations, Theory and Society, Vol. 33, No. 5 (Oct., 2004), pp. 579-617.
20. Manevska, Katerina, and Peter Achterberg. "Immigration and Perceived Ethnic Threat: Cultural Capital and Economic Explanations." European Sociological Review 29, no. 3 (2013): 437-49. Accessed February 9, 2020.
2/ Podstawa do prezentacji studentów:
Bhu Srinivasan, Americana. A 400-year history od American Capitalism (New York 2017).
3/ Lista lektur na egzamin. Studenci wybierają jedną pozycję.
1. Nancy Isenberg, White Trash. The 400-Year Untold History of Class in America, New York: Penguin 2016.
2. Scott Nations, A History of the United States in Five Crashes. Stock Market Meltdowns That Defined a Nation, New York: William Morrow 2017.
3. Corey Dolgon, Kill it to Save it. An Autopsy of Captialism's Triumph over Democracy, Policy Press 2018.
4. James Macdonald, When globalization fails. The Rise and Fall of Pax Americana, Farrar et al. 2015.
5. Scott Nations, A History of the United States in Five Crashes, William Morrow 2017.
6. Shane Hamilton, SUPERMARKET USA. Food and Power in the Cold War Farms Race, Yale 2018.
7. Steve Fraser, Class Matters. The Strange Career of an American Delusion Yale U. Press 2018.
8. Richard Drake, The Education of an Anti-Imperialist: Robert la Follette and U.S. Expansion (University of Wisconsin Press, 2013).
9. Ted Morgan, A Covert Life. Jay Lovestone: Communist, Anti-Communist, and Spymaster (Random House, 1999).
10. Graham Russel Gao Hodges, Taxi! A Social History of the New York City Cabdriver, New York, London:New York University Press, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: