American Business Culture (Amerykańska kultura biznesu) 4219-SE014
Pełny opis:
Kurs składać się będzie z 3 modułów:
1. Kulturowe korzenie amerykańskiego modelu biznesowego
Wymiary kultury i ich przejawy w amerykańskim biznesie: ikony, symbole, praktyki
2. Wizerunek amerykańskiego biznesmena
Od “człowieka wspólnoty” do nowego menedżera. Sylwetki wybranych postaci amerykańskiego świata biznesu, ich wyjątkowość i wpływ na kulturę amerykańską. Kobiety w biznesie i “męskość” amerykańskiego biznesu.
3. Wybrane kwestie ekonomiczne i biznesowe w kontekście społecznym i kulturowym
Główne doktryny ekonomiczne
Wolny rynek a rząd (regulacja i deregulacja, polityka fiskalna i monetarna, lobbying)
Firmy amerykańskie, branże i główne instytucje ekonomiczne
Kwestie nierówności ekonomicznych (dochody, ubóstwo, płace i wynagrodzenia, bogactwo, mobilność)
Specyfika amerykańskiego rynku pracy, polityki społecznej i ruchów związkowych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studenci będą posiadać:
Wiedzę, która pozwoli im:
Rozumieć kulturowe uwarunkowania w biznesie amerykańskim
Orientować się w instytucjonalnej strukturze amerykańskiego biznesu
Rozumieć czym charakteryzują się podstawowe doktryny ekonomiczne i jakie są między nimi różnice
Umiejętności, które pozwolą im:
Dostrzegać szerszy, społeczno-kulturowy kontekst ekonomicznych zjawisk/procesów/trendów
Rozpoznawać i interpretować ich kulturowe uwarunkowania
Porównywać amerykańską kulturę biznesu z innymi narodowymi/regionalnymi kulturami biznesu
Kompetencje, które pozwolą im:
Rozumieć rolę kultury w podejściu do biznesu
Pracować w amerykańskim i międzynarodowym środowisku biznesowym
Rozumieć podstawowe cechy amerykańskiej kultury biznesu
Kryteria oceniania
Składowe oceny końcowej: Ocena końcowa uzależniona będzie od:
1. Wyniku projektu połówkowego z zadanych lektur i dyskusji na zajęciach. Projekt wymagać będzie kreatywności i rozumienia omawianych tematów. Z naciskiem na rozumienie! Ocena tylko pozytywna lub neutralna. Ocena pozytywna podnosi ocenę końcową o 1, neutralna o 0.
2. Wyniku testu końcowego z materiału omawianego na zajęciach, lektur, filmów i dyskusji na zajęciach - test jednokrotnego wyboru oraz format pytań „prawda czy fałsz”. Pytania sprawdzać będą przede wszystkim rozumienie a nie zapamiętywanie.
Ocena końcowa:
70% - wynik testu końcowego +0/0,5/1 (zależnie od wyniku projektu połowkowego)
30% - aktywny udział w zajęciach (dyskusje, prezentacje)
Literatura
Wybrane fragmenty:
Bell D. The Cultural Contradictions of Capitalism
Bellah R (ed.) The Habits of the Heart
Frank T. One Market Under God
Friedman M. Capitalism and Freedom
Fukuyama F. Trust
Hall, E. T. and Hall M.R. Understanding Cultural Differences
Harrison L.E., Huntington S. P. eds. Culture Matters: How Values Shape Human Progress
Lessig L. Republic, Lost
Livesay H.C. American Made. The Men Who Shaped the American Economy
Merton R. Social Theory and Social Structure
Micklethwait J. and Wooldridge A. The Company.
Putnam R. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community
Rand, A. The Atlas Shrugged
Rand A. The Virtue of Selfishness
Smith A. The Wealth of Nations.
Weber M. The Protestant Ethics and the Spirit of Capitalism
Tocqueville A. Democracy in America
Filmy (selekcja)
• INSIDE JOB (2010) dir. Ch. Ferguson
• The Rockefellers (2007) History Channel series
• Inequality for All (2013) dir. J. Korbluth (in-class screening of fragments if time allows)
• There Will Be Blood (2008) dir. P. T. Anderson
• Mad Men (2007- ) dir. M. Weiner, AMC cable TV series
• North Country (2005) dir. N. Caro
• Social Network (2010) dir. D. Fincher
• The Corporation (2006) dir. Abbott and Achbar
• Wall Street (1987) dir. O. Stone
• American Psycho (2010) dir. M. Harron
dodatkowo: bieżące artykuły i filmy, bazy danych statystycznych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: