America and Americans in 20th-century Art (Ameryka i Amerykanie w sztuce XX wieku) 4219-SD0041
Przedmiotami kursu są społeczeństwo oraz kultura i sztuka amerykańska w XX wieku. Podstawą do dyskusji i zajęć będą korzenie kultury amerykańskiej XX wieku (poszukiwanie tożsamości narodowej, kultury rdzenno- i afro-amerykańska) oraz wydarzenia historyczno-społeczne (Wielka Depresja, II wojna światowa, imigracja) i ich wpływ na sztukę amerykańską. Celem kursu jest pokazanie w jaki sposób patchworkowa konstrukcja amerykańskiego społeczeństwa zostaje odzwierciedlona (bądź nie) w sztuce.
Fakt przeniesienia stolicy sztuki po II wojnie światowej z Paryża do Nowego Jorku - miasta otwartego dla wszystkich, nie był zaskakujący. Wpływy europejskie, ale też rdzenno-amerykańskie, afro-amerykańskie wzbogacały kulturę USA. Ostatnio również azjatyckie i meksykańskie wpływy zaznaczają się bardzo silnie w kulturze USA.
Kurs ma na celu pokazanie, jak demograficzna, historyczna i społeczna sytuacja USA kształtowała sztukę tego obszaru.
1. Wprowadzenie. Omówienie kursu. Definicja pojęć "sztuka", "kultura", "społeczeństwo". Dyskusja dotycząca sztuki amerykańskiej - co rozumiemy przez to określenie.
2. Historia imigracji, społeczeństwo amerykańskie i jego problemy w XX wieku.
3. Sztuka przełomu wieków: Romantyzm vs. Realizm,
4. Wpływy rdzennych Amerykanów, American Southwest
5. Społeczność afro-amerykańska i jej wpływ na sztukę amerykańską - Harlem Renaissance
6. New Deal Art - realia lat 30tych w USA
7. II wojna światowa - propaganda
8. Imigracja z Europy
9. Abstrakcyjny ekspresjonizm
10. Pop art
11. Wolność minimal artu
12. Kobiety w sztuce amerykańskiej
13. Wyzwania imigracji na przełomie XX i XXI wieku - sztuka Azji i Meksyku
14. Dyskusja "Co jest amerykańskiego w sztuce amerykańskiej"?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student/studentka:
1. WIEDZA
Zaprezentowany materiał umożliwi studentom rozpoznawanie kierunków i zagadnień w sztuce amerykańskiej XX wieku. Zapewni im zdolność uogólniania i kojarzenia faktów dot. społeczeństwa amerykańskiego i idei artystycznych w kontekście całości rozwoju kultury amerykańskiej.
2. UMIEJĘTNOŚCI
Ukończenie kursu umożliwi studentom stosowanie nabytej wiedzy w wielu kontekstach pozaartystycznych – rozpoznawanie związków między praktykami artystycznymi a społecznym tłem tych praktyk.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Uczestnicy zajęć zyskają szczegółową wiedzę dot. korelacji problemów społecznych oraz sztuki. Udział w zajęciach umożliwi im rozpoznawanie faktów i idei artystycznych oraz kojarzenie ich z najważniejszymi problemami społecznymi. Celem kursu jest ułatwienie studentom rozumienia omawianych zjawisk artystycznych w stopniu umożliwiającym samodzielne porównywanie ich, interpretowanie i opisywanie.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa oparta jest na kryteriach:
projekt przygotowywany w parach i praca semestralna - 50%
egzamin końcowy – 30%
aktywność na zajęciach - 20%
Studenci mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności.
Literatura
Emily Ballew Neff, The Modern West: American Landscapes, 1890-1950, Yale University Press, 2006
Casey Nelson Blake, An Atmosphere of Effrontery. Richard Serra, Tilted Arc, and the Crisis of Public Art, [in:] Richard W. Fox, T.J.Jackson Lears, The Power of Culture. Critical Essays in American History, Chicago & London 1993
Neil Campbell, Alasdair Kean, American Cultural Studies. An introduction to American Culture, 2006
Henry Steel Commager, The American Mind, New Haven & London, 1962
Wanda M. Corn, The Great American Thing. Modern Art and National Identity, 1915-1935, University of California Press, Los Angeles, 1999
Holland Cotter, A Lesser-Known Modernism Inspired by African-American Culture, New York Times, October 1st, 2015
Jim Cullen, The American Dream, Oxford 2004
John Davis, Jennifer A. Greenhill,Jason D. LaFountain, A Companion to American Art, 2015
Christopher Grabowski, Pursuits of happiness : the American dream, civil society, religion and popular culture, Lublin, 2008
Serge Guilbaut, How New York Stole the Idea of Modern Art: Abstract Expressionism, Freedom and the Cold War, University of Chicago Press, 1983.
George Hutchinson, The Cambridge companion to the Harlem Renaissance, Cambridge University Press, 2007
Christos M. Joachimides and Norman Rosenthal, American Art in the 20th Century. Painting and Sculpture 1913-1933, Munich, 1993
Seymour Martin Lipset, American Exceptionalism. A double-edged sword, New York & London, 1996
Luther S. Luedtke, Making America: The Society & Culture of the United States, UNC Press Books, 1992
Eric J. Sandeen, Picturing an Exhibition: The Family of Man and 1950s America, Albuquerque: University of New Mexico Press, 1995.
Emily D. Shapiro, American Art, Chicago, 2009
Roberta Smith, A Mélange of Asian Roots and Shifting Identities, New York Times, September 8th, 2006
Edmund White, Why Can’t We Stop Talking About New York in the Late 1970s?, New York Times, September 10th, 2015
Woodrow Wilson, The Ideals of America, [in:] David A. Hollinger, Charles Capper, The American Intellectual Tradition, Volume II, New York, Oxford 2001
Dodatkowa literatura w języku polskim:
Józef Chałasiński, Kultura amerykańska : formowanie się kultury narodowej w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, 1962
Marek Gołębiowski, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa, 2004
Julia Hartwig, Dziennik amerykański, Warszawa 2015
Gertrude Himmelfarb, Jeden naród, dwie kultury, Warszawa, 2007
Wojciech Karpiński, Amerykańskie Cienie, Warszawa 2013
Tadeusz Paleczny, Współczesne społeczeństwo amerykańskie w perspektywie socjologicznej : zarys podstawowych zagadnień, Kraków, 2002
Tomasz Płudowski, Społeczeństwo, Kultura, Polityka series, Torun 2008
Roger Kimball, Długi Marsz. Jak rewolucja kulturalna z lat 60. zmieniła Amerykę, Elbląd 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: