American Pop Art(s) and Beyond 4219-SD0037
Siedem bloków tematycznych rozwijających problematykę oraz zagadnienia towarzyszące w kształtowaniu się i rosnącej popularności sztuki popularnej w Stanach Zjednoczonych, pozwoli na zapoznanie się z obszarami amerykańskiej kultury, które w sposób znaczący odpowiadają za formowanie się tzw. „American Pop Movement”. Bloki te obejmą postaci, miejsca, nurty oraz inspiracje związane z szeroko pojętym „american pop art movement” , łącząc je z zagadnieniami teoretycznymi, pozwalającymi zrozumieć rolę APAM dla kształtowania się krytyki ponowoczesnej oraz ponowoczesnej praktyki artystycznej związanej z wyłonieniem się tzw. „nowej wrażliwości”. Celem kursu jest zapoznanie studentów z historia i teorią American Pop Art(s) Movement oraz osadzenie go na kulturowej mapie USA pokazując geograficznie rodzące się różnice w podejściu do decorum i artystycznej ekspresji między zachodnim wybrzeżem a Nowym Jorkiem. Nie bez znaczenia będzie tu wpływ analogicznej schizmy w sztuce i teorii Europejskiej oraz przenikanie się różych inspiracji pod wpływem rozowoju kultury masowej (tzw. Pop cosmopolitanism).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
• posiada znajomość tradycji American Pop Art(s) Movement (APAM)
• jest świadomy kulturowych wpływów w APAM i jej historycznych uwarunkowań.
• posiada usystematyzowaną wiedzę na temat zagadnień związanych z APAM oraz jej ujęć w teorii.
• umie posługiwać się pojęciami związanymi z APAM.
• potrafi stosować aparat krytyczny w odniesieniu do APAM.
• potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień, zjawisk i tekstów w odniesieniu do APAM.
• jest świadomy kulturowego znaczenia i wpływów APAM.
• jest otwarty na pogłębianie wiedzy dot. nowych idei w zakresie kultury.
Kryteria oceniania
praca pisemna (esej krytyczny)
Literatura
wybrane/przykładowe pozycje:
Dwight MacDonald. 1962. Against The American Grain: Essays on the Effects of Mass Culture.
Greenberg, Clement. Homemade Esthetics: Observations on Art and Taste.
Susan Sontag. 2011. Against Interpretation.
George Melly. 2013, Revolt into Style
Kristen Anderson (ed.). 2004. Pop Surrealism. The Rise of Underground Art.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: