American Monuments 4219-SD0036
American Monuments--szanowane, ignorowane, wandalizowane, usuwane
Celem tego kursu jest poznanie całej serii amerykańskich pomników upamiętniających wojny amerykańskie, inne wydarzenia historyczne, główne postaci historii amerykańskiej, itd. i wyrażających w sposób bardzo skomplikowany zbiorową pamięć narodu. Szczegółowe analizy ich genezy oraz debat publicznych które sprowokowały są dobrym sposobem badania historii amerykańskiej, amerykańskiej dyplomacji, amerykańskich mitów i ideologii, relacji między rasami i płciami, a także amerykańskich tradycji rzeźbiarskich. Kontrowersje wokół Pomnika Weteranów Wojny Wietnamskiej sprowokowały amerykanistów do znacznie drobiazgowych badań genezy pomników i memoriałów Drugiej Wojny Światowej, Wojny w Korei, oraz Wojny Secesyjnej. Kurs będzie obejmował teksty krytyczne, teksty historyków, teksty źródłowe, fotografie, filmy i próbki z literatury.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studenci będą:
WIEDZA
• dysponowali wiedzą jak publiczne pomniki wyrażają różne etapy i napięcia amerykańskiej ideologii, historii intelektualnej, i polityki zagranicznej Stanów Zjednoczonych
• mieli wiedzę na temat głównych trendów w amerykańskiej sztuce monumentalnej
UMIEJĘTNOŚCI
• dysponowali nowymi umiejętnościami badawczymi i pisarskimi
• mieli nowe umiejętności analityczne
KOMPETENCJE SPOŁĘCZNE
• umieć kierować małym zespołem, przyjmując odpowiedzialność za efekty jego pracy
• rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
Ostateczna ocena za kurs będzie uwzględniała następujące kryteria:
1. Obecność – zaleca się by być obecnym na wszystkich zajęciach; dopuszczalne są tylko dwie nieobecności
2. Aktywny udział w dyskusjach na zajęciach – 30% ostatecznej oceny.
3. 1 test w środku semestru – w sumie 30% ostatecznej oceny
4. Końcowy pięciostronicowy esej – 40%
W przypadku drugiej fali COVID-19:
Zajęcia będą się odbywały Google Meet w czasie rzeczywistym
Test będzie w Google Forms (Google Forms)
5. Ocenianie
61-77 – 3
78-89 – 4
90-100 – 5
Literatura
Boime, “Patriarchy Fixed in Stone: Gutzon Borglum’s ‘Mount Rushmore.’” American Art 5, no. 1/2 (Winter - Spring 1991): 142–67.
Thomas J. Brown. Civil War Monuments and the Militarization of America. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2019.
Kevin Bruyneel. “The King’s Body: The Martin Luther King Jr. Memorial And The Politics of Collective Memory,” History & Memory 26, no. 1, (Spring/Summer 2014): 75-108.
Erika Doss. “Augustus Saint-Gaudens’s The Puritan: Founders’ Statues, Indian Wars, Contested Public Spaces, and Anger’s Memory in Springfield, Massachusetts.” Winterthur Portfolio Vol. 46, No. 4 (Winter 2012): 237-70.
Dwyer and Alderman, Civil Rights Memorial and the Geography of Memory, Center for American Places at Columbia College Chicago, 2008.
Follini, T. L. “Speaking Monuments: Henry James, Walt Whitman, and the Civil War Statues of Augustus Saint-Gaudens.” Journal of American Studies 48, no. 1 (Feb. 2014): 25-49.
Kenneth E. Foote, “Invisible and Shadowed Past” from Shadowed Ground: America’s Landscapes of Violence and Tragedy, 292–336. Austin: University of Texas Press, 2003.
Mark Meigs, “Body Counts and Memorials: The Unexpected Effect of the Vietnam Veterans Memorial as a Model of Memory,” in The Transatlantic Sixties: Europe and The United States in the Counterculture Decade, ed. by Grzegorz Kosc, Clara Juncker, Sharon Monteith. Transcript, 2013.
Reinhart Koselleck, “War Memorials: Identity Formations of the Survivors.” In Collective Memory Reader, 365-71, edited by Olick, Vinitzky-Seroussi, Levy, Oxford UP, 2011.
Levinson, Sanford. Written in Stone: Public Monuments in Changing Societies. New Edition. Durham: Duke, 2018.
Mayo, James M., War Memorials as Political Landscape: The American Experience and Beyond. Praeger, 1988.
Savage, Kirk. Standing Soldiers, Kneeling Slaves: Race, War, and Monument in Nineteenth-Century America. Princeton University Press, 1999. (1997)
Savage, Kirk. Monument Wars: Washington D.C., the National Mall, and the Transformation of the Memorial Landscape. Berkeley: University of California, 2010 (selections)
Sally Stein, “The President’s Two Bodies Stagings and Restagings of FDR and the New Deal Body Politic” American Art 18(1): 33–57.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: