Images of Native Americans (Wizerunki rdzennych Amerykanów) 4219-SC151
1. Wprowadzenie: Rdzenni Amerykanie w oczach purytanów
2. Wczesne wizerunki Indian w powieści gotyckiej: Ch. Brockden Brown
3. Indianie w poezji i krytyce literackiej okresu Wczesnej Republiki (P. Freneau, W. C. Bryant, W. Channing)
4. Indianie w dyskursie naukowym i w oczach literata-turysty (W. Bartram, W. Irving)
5. Zawłaszczenie dyskursu historycznego USA (W. Apess)
6. Upadek Pięciu Narodów Cywilizowanych u jego echa (R. W. Emerson, L. M. Child)
7. Wizerunki Indian w powieści sentymentalnej (L. M. Child, C. M. Sedgwick)
8. Indianie wyobrażeni: “dzikus szlachetny” i “niegodziwy” (J. F. Cooper)
9. „Metafizyka” i polityka nienawiści (R. M. Bird, J. Hall)
10. Literacka etnografia poza kanonem (W. Gilmore Simms, W. Snelling)
11. The Western Captive E. O. Smith
12. Pieśń o Hajawacie jako epos (H. W. Longfellow)
13. W poszukiwaniu śladów (H. D. Thoreau)
14. Podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. WIEDZA
Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą obrazu Indian w kulturze i literaturze amerykańskiej XIX w. do wybuchu wojny secesyjnej, świadom jest zróżnicowania przedstawień Indian w kategoriach konwencji literackich i postaw ideowych, rozumie rolę rdzennych Amerykanów w kulturze białych.
2. UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi formułować krytyczne sądy o tekstach kultury, analizować różnego typu teksty, formułować pytania badawcze związane z tematyką konwersatorium.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student kształtuje wrażliwość na dyskryminację społeczną z uwagi na rasę, zdobywa świadomość korzeni współczesnego społeczeństwa wielokulturowego.
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji podczas zajęć (60%) i praca zaliczeniowa (40%)
Literatura
1. Bibliografia podmiotowa
Apess, William, “Eulogy on King Philip,” in Barry O’Connell, ed. On Our Own Ground. The Complete Writings of William Apess, a Pequot
Bartram, William, Travels (wybór)
Bird, Robert Montgomery, Nick of the Woods (wybór)
Brown, Charles Brockden, Edgar Huntly (fragmenty)
Bryant, William Cullen, An Indian at the Burying Place of His Father”
Child, Lydia Maria, Hobomok (fragmenty)
Child, Lydia Maria, “The Church in the Wilderness,” “Willie Wharton,” “An Appeal for the Indians,” in Carolyn R, Karcher, ed. A Lydia Maria Child Reader
Cooper, James Fenimore, The Last of the Mohicans (fragmenty)
Cooper, James Fenimore, The Wept of Wish-ton-wish (fragmenty)
Emerson, Ralph Waldo, “Letter to Martin Van Buren,” in Len Gougeon and Joel Myerson, eds. Emerson’s Antislavery Writings
Freneau, Philip, “The Indian Burying Ground”
Hall, James, “The Indian Hater,” “The New Moon,” in Edward Watts, ed. The Indian Hater and Other Stories by James Hall
Irving, Washington, A Tour on the Prairies (wybór)
Longfellow, Henry Wadsworth, “The Song of Hiawatha” (wybór)
Sedgwick, Catharine Maria, Hope Leslie (fragmenty)
Simms, William Gilmore, The Wigwam and the Cabin (wybór)
Snelling, William Joseph, Tales of the Northwest
Thoreau, Henry David, A Week on the Concord and Merrimack Rivers, “Ktaadn” (fragmenty)
2. Bibliografia przedmiotowa
Barnett, Louise K., The Ignoble Savage. American Literary Racism 1790-1890
Bergland, Renee L., The National Uncanny. Indian Ghosts and American Subjects
Drinnon, Richard, Facing West. The Metaphysics of Indian Hating and Empire Building
Fieldler, Leslie A. Love and Death in the American Novel
Gardner, Jared, Master Plots. Race and the Founding of an American Literature 1787-1845
Maddox, Lucy, Removals. Nineteenth-Century American Literature and the Politics of Indian Affairs
Pearce, Roy Harvey,Savagism and Civilization. A Study of the Indian and the American Mind
Pearce, Roy Harvey, “The Metaphysics of Indian Hating. Leatherstocking Unmasked,” in Historicism Once More. Problems & Occasions for the American Scholar
Sayre, Robert F., Thoreau and the American Indians
Tompkins, Jane, Sensational Designs. The Cultural Work of American Fiction 1790-1860
Ziff, Larzer, Writing in the New Nation. Prose, Print, and Politics in the Early United States
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: