American 19th Century: People, Culture, Society 4219-SA046
Tematy zajęć:
1. Czym jest XIX wiek w USA i w Europie? Jakie ją jego główne wyznaczniki. Jakie wydarzenia i zmiany tworzą XIX wiek na obu kontynentach
2. Rozwój terytorialny USA w XIX wieku i jego społeczne konsekwencje.
3. Istota amerykańskiego niewolnictwa. Kontrowersje wokół niewolnictwa.
4. Społeczeństwo Południa - wartości i zasady
5. Społeczeństwo Północy - wartości i zasady
6. Wspólnoty utopijne i ich twórcy (przywódcy).
7. Ewolucja amerykańskiego bohatera: żołnierz, pionier, polityk, przedsiębiorca.
8. Rekonstrukcja jako eksperyment społeczny.
9. Imigracja
10. Religijność i religia w USA w XIX wieku
11. Kobiety i ich miejsce w społeczeństwie
12. Kultura wysoka i niska w USA w XIX wieku
13.Ruch progresywny - jego geneza, działanie i skutki
14. Fundamentalizm i jego przejawy
15. Zaliczenie
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student w dziedzinie wiedzy
1. posiada wiedzę dotyczącą zjawisk społecznych w USA w XIX wieku
2. rozumie rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na zmianę społeczną
3. wyjaśnia zależności pomiędzy tymi czynnikami
4. potrafi przedstawić kierunki rozwoju, ewolucję i charakter wydarzeń społecznych w Stanach Zjednoczonych w wymiarze krajowym i perspektywie historycznej i społecznej
w dziedzinie umiejętności:
1. potrafi wyszukiwać i analizować informacje w celu stworzenia spójnego obrazu przemian społecznych w USA w XIX wieku
2. umie porównywać i uzasadniać charakter zmian, zjawisk i procesów w USA w XIX wieku
3. formułuje własne sądy dotyczące przemian społecznych w dziewiętnastowiecznych USA
4. posiada zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przeprowadzenia oceny zmian zachodzących w danym okresie
5. potrafi dokonywać interdyscyplinarnej analizy zjawisk i procesów społecznych w USA w XIX wieku
w dziedzinie kompetencji:
1. jest otwarty na nowe zjawiska i idee w zakresie społeczeństwa USA
2. rozumie i docenia rolę czynników wewnętrznych dla przedstawienia wydarzeń związanych ze społeczeństwem USA
3. jest świadomy roli czynników społecznych dla obywatela współczesnych Stanów Zjednoczonych
4. rozumie rolę ważności różnic kulturowych dla zrozumienia zjawisk społecznych w USA w XIX wieku.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach, prezentacja, sprawdzian. Aktywny udział w zajęciach, prezentacja, sprawdzian. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalna jest jedna nieobecność, a każda następna (nieusprawiedliwiona) powoduje konieczność zaliczenia obu (wszystkich) nieusprawiedliwionych zajęć. Studenci zobowiązani są do zapoznania się z wyznaczoną literaturą, uczestniczyć w zajęciach i przygotować referat (prezentację) na określony temat. Metody nauczania obejmować więc będą elementy wykładu, prezentacji, dyskusji. Zakończeniem zajęć jest pisemne zaliczenie. Jeśli nieobecność na zajęciach spowodowana jest ważnym powodem proszę o poinformować o tym prowadzącego.
Ocena końcowa obejmować będzie: a. obecność i aktywność (25%); b. prezentację (25%); c. test końcowy (25%); d. 5-stronicowy esej semestralny (25%)
Literatura
Edward Pessen, Jacksonian America. Society, Personality and Polictics, Dorsey Press: Homewood, Illinois 1969.
Thomas Schlereth, Vixtorian America. Trasfomations of Everyday Life 1876 - 1915, Harper Perennial 1992.
Boyer, Clark, Kett, Salisbury, Sitkoff, Woloch, The Enduring Vision. A History of the American People, Houghton Mifflin: Boston, New York 2008.
W. Susman. Culture as History. The Transformations of American society in the 20th century.
C. Fischer, Made in America. A Social History af American Culture and Character
E. Cobbs - Hoffman, et al. Major Problems in American History, Vol 1 and 2 (sected spources and readings)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: