History of Women in the United States (Historia kobiet w Stanach Zjednoczonych) 4219-SA021
Kurs poświęcony jest doświadczeniom amerykańskich kobiety w przeszłości, od czasów kolonialnych do teraźniejszości. Przyjrzymy się szczególnie takim tematom jak: zmieniające się ideologie definiujące role kobiet w społeczeństwie amerykańskim, doświadczenia kobiet w domu i w pracy, dążenie do uzyskania pełnych praw obywatelskich i politycznych oraz zróżnicowania w tych kwestiach w zależności od rasy i klasy społecznej.
Wśród omawianych tematów znajdą się: kobiety w kolonialnej Ameryce, republikańskie macierzyństwo, niewolnice, życie prywatne i „domowość”, kobiety u imigracja, Amerykanki w ruchach społecznych i politycznych, fale amerykańskiego feminizmu.
Zakres tematów zajęć:
Okres kolonialny
Rewolucja
Kobiety na amerykańskim Południu
Wiktoriańska ideologia „domowości”
Kobiety pracujące
Życie codzienne, zdrowie i choroba w XIX w.
Imigrantki
Prawa wyborczy oraz ruchy reformatorskie i społeczne
Życie publiczne w międzywojniu
Życie prywatne w międzywojniu
Wojna i powojnie
Druga fala
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
- rozumie wybrane tematy z historii kobiet w USA od czasów Rekonstrukcji do okresu początku XXI w.
- potrafi zauważyć związek pomiędzy historią kobiet i ogólną historią USA, używając historii kobiet jako przykładu przy omówieniu ogólnych zmian w przeszłości Stanów Zjednoczonych
- potrafi posługiwać się terminologią używaną w pisarstwie historycznym i przy analizie przeszłości
2. UMIEJĘTNOŚCI
- umie syntetyzować materiał w celu zaprezentowania argumentów wskazujących na jego zrozumienie historii kobiet w USA
- potrafi analizować źródła, poznając dzięki nim epokę, w której były wytworzone
- potrafi krytycznie ocenić literaturę przedmiotu, w tym podręczniki i książki naukowe, oraz krytycznie posługiwać się publikacjami historyków w celu zrozumienia historii kobiet w USA
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- potrafi zaprezentować zadany materiał oraz sformułować i obronić swoje zdanie
- potrafi zabrać głos publicznie, prezentując argumenty będące poparciem jego tez
- ceni różnorodność i wielość opinii i kultur
Kryteria oceniania
1. obecność na zajęciach
2. aktywność na zajęciach i wykonywanie zadanych ćwiczeń (40%) – studenci zobligowani są do przygotowania się do zajęć i zaznajomienia się z zalecanymi materiałami
3. prezentacja (20%) – krótka, maks. 15 min. prezentacja zadanego tekstu naukowego
4. esej - 4-5 stron (40%)
Oceny: 100-90/5; 89-86/4+; 85-79/4; 78-73/3+; 72-60/3; 59-0/2
Literatura
Mary Beth Norton, Founding Mothers and Fathers. Gendered Power and the Forming of American Society, New York: Alfred A. Knopf, 1996.
Mary Beth Norton, “ We Commenced Perfect Statesmen,” in: Liberty’s Daughters. The Revolutionary Experience of American Women, 1750-1800, Boston-Toronto: Little, Brown and Company, 1980,
Deborah Gray White, “Female Slaves: Sex Roles and Status in the Antebellum Plantation South,” in: Half Sisters of History. Southern Women and the American Past, Durham and London: Duke University Press, 1994.
Barbara Welter, The Cult of True Womanhood, 1820-1860, “American Quarterly” 18 (2, 1966): 151-174.
History of Wage-Earning Women in the United States, New York and London: Oxford University Press, 1982.
Janet F. Brodie, “A Story of Love and Family Limitation,” in: Contraception and Abortion in the 19th America, Ithaca and London: Cornell University Press, 1994.
George J. Sanchez, “’Go after the Women. Americanization and the Mexican Immigrant Woman, 1915-1929, in Mothers and Motherhood. Readings in American History, ed. Rima D. Apple and Janet Goldin, Columbus: Ohio State University Press, 1997.
Barbara Leslie Epstein, “ The Woman’s Crusade and Home Protection,” in: The Politics of Domesticity. Women, Evangelism, and Temperance in Nineteenth Century America. Middletown, Conn.: Wesleyan University Press, 1981
Estelle B. Freedman, “Separatism as a Strategy: Female Institution Building and American Feminism, 1870-1930,” Feminist Studies 5 (3,1979), 512-529.
Rima D. Apple, “The Modern Way.” Mothers circa 1920-1945,” in: Perfect Motherhood. Science and Childrearing in America, New Brunswick: Rutgers University Press, 2006.
Wini Breines. Young, White and Miserable. Growing Up Female in the Fifties, Chicago: The University of Chicago Press, 2001.
J. S. de Hart, Second-Wave Feminists and the Dynamics of Social Change, in: Women’s America. Refocusing the Past, ed. L. K. Kerber and J. S. de Hart, New York and Oxford: Oxford University Press, 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: