American Memories: Film, Literature, Theory 4219-RS255
Kurs wprowadza w zagadnienie pamięci, ukazując ich kluczowe znaczenie dla tego, kim jestesmy oraz, w tym przypadku, dla naszego zrozumienia Stanów Zjednoczonych. Zajęcia stanowią przegląd ujęć pojęcia “pamięci” w kulturoznawstwie (m.in. Jan Assman, Pierre Nora, Astrid Errl, Marianne Hirsch, Michael Rothberg, Stef Craps). Opierając się na przykładach amerykańskich, będziemy analizować formy medialne, instytucje, czynności oraz przedmioty kluczowe dla przekazywania pamięci: pomniki, muzea, historie mowiona, filmy, wspomnienia, powieść graficzna. W ramach pamięci amerykańskiej poruszone zostaną takie zagadnienia jak: spuścizna niewolnictwa, migracje, druga wojna światowa i Zagłada, zimna wojna, walka o równość płci i prawa LGBTQI.
Na zajęciach odbędzie się też wykład zaproszonego gościa/gościni, a częścią kursu będzie wizyta w Muzeum POLIN.
Lista zagadnień:
- Co to jest pamięć?
- Co to jest pamięć amerykańska?
- Pomniki w USA
- Turystyka i pamięć
- Amerykanizacja Zagłady
- Pamięć katastrof naturalnych
- Żywa pamięć i historia mówiona
- Wspomnienia rodzinne
- Pamięć transnarodowa
-Pamięć w erze cyfrowej
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- wytwory kultury amerykańskiej dotyczące pamięci i wspomnień i charakterystyczne dla nich konteksty historyczne, społeczne i polityczne oraz związane z nimi przejawy i procesy charakterystyczne dla współczesnego życia kulturalnego i społecznego w Stanach Zjednoczonych
- główne trendy i wytwory piśmiennictwa amerykańskiego w zakresie pamięci i wspomnień, a także podstawy ich literaturoznawczej analizy
Student/ka potrafi:
- rozpoznawać, rozumieć, interpretować, wyjaśniać i analizować przyczyny oraz przebieg procesów kulturowych związanych z pamięcią w Stanach Zjednoczonych przy wykorzystaniu źródeł oraz standardowych metod i narzędzi badawczych w ramach nauk humanistycznych
- wykorzystywać posiadaną wiedzę teoretyczną do opisu i analizy procesów i zjawisk kulturowych związanych z pamięcią w Stanach Zjednoczonych
- interpretować dzieła literatury amerykańskiej dotyczące pamięci i wspomnień w kontekście szeroko pojętej kultury amerykańskiej
- zaplanować, napisać i zredagować pracę badawczą dotyczacą zagadnień pamięcioznawczych
Student/ka jest gotów/gotowa:
- krytycznie odbierać treści dotyczące pamięci w Stanach Zjednoczonych przekazywane przez media i inne środowiska
- wykorzystywać zdobytą wiedzę w zakresie studiów nad pamięcią w Stanach Zjednoczonych celem formułowania własnych opinii, oraz uznawać jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
Praca podczas zajęć - 20%
4 pisemne komentarze do lektur - 20%
Abstrakt i konspekt - 20%
Esej końcowy i jego redakcja - 40%
Literatura
Errl, Astrid. Memory in Culture. Translated by Sara B. Young. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2011 (excerpts).
Olick, Jeffrey K., Vered Vinitzky-Seroussi, Daniel Levy. The Collective Memory Reader. Oxford and New York: Oxford University Press, 2011 (excerpts).
Rothberg, Michael. Multidirectional Memory: Remembering the Holocaust in the Age of Decolonization. Stanford: Stanford University Press, 2009 (excerpts).
Levitt, Laura. Objects that Remain. University Park: Penn State UP, 2020 (excerpts).
Wybór pamiętników i graphic memoris, wideowywiadów, filmów i seriali TV
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: