(Re)Imagining the World: American Speculative Fiction 4219-RS248
Kurs skupi się na sposobach, w jakie amerykańska literatura spekulatywna angażuje się w problemy społeczne, kulturowe i polityczne współczesnego świata. Omówimy wykorzystywane w tym gatunku sposoby wyobrażania sobie alternatyw, krytykę obecnej sytuacji i modyfikowanie przyjętych za pewnik ram myślenia. Czytając (i oglądając) szeroki wachlarz spekulatywnych fikcji i krytycznych tekstów dotyczących science fiction, przemyślimy krytyczne i twórcze możliwości oferowane przez ten gatunek.
Niektóre tematy obejmują:
Utopie / dystopie
Obce inteligencje
Ekologie SF
Spekulatywne opowieści o historii
Załączona lista źródeł ma charakter wstępny i będzie uzupełniana i zmieniana w oparciu o zainteresowania uczestników.
Jest to kurs wymagający czytania dużej liczby tekstów; co najmniej 50% omawianych materiałów będzie literaturą. Uczestnicy muszą chcieć czytać zarówno literaturę piękną jak i teksty krytyczne, oraz dokonywać krytycznej analizy tekstów literackich (choć omawiane będą również seriale telewizyjne i filmy).
Ponieważ proseminarium koncentruje się zarówno na właściwym temacie, jak i metodach badawczych i umiejętnościach, studenci wybiorą tekst z gatunku speculative fiction, przeanalizują go przy użyciu wybranej aparatury teoretycznej i napiszą 10-15-stronicową pracę, oprócz kilku innych wymagań kursu.
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
* ma wiedzę na temat współczesnej amerykańskiej speculative fiction
* zdaje sobie sprawę z ewolucji konwencji, trendów i tematów podejmowanych w gatunku speculative fiction
* ma zaawansowaną wiedzę na temat zaangażowania amerykańskiej speculative fiction we współczesne problemy społeczne i polityczne
2. UMIEJĘTNOŚCI
* potrafi analizować teksty gatunku speculative fiction
* potrafi formułować krytyczne argumenty dotyczące tekstów kultury
* potrafi wykorzystać w swoich własnych badaniach szereg akademickich perspektyw i metodologii
3. KOMPETENCJE
* Potrafi zaplanować i podjąć działania badawcze niezbędne do napisania samodzielnej pracy naukowej
* potrafi publicznie zaprezentować swój projekt i wyniki badań
* potrafi aktywnie i z szacunkiem angażować się w dyskusje grupowe
Kryteria oceniania
Ponieważ jest to intensywne seminarium (8 ECTS), wymagany nakład pracy, zarówno na zajęciach, jak i poza nimi, jest większy niż w przypadku przeciętnego przedmiotu. Oprócz samodzielnych badań, które studenci przeprowadzą pod kierunkiem instruktora, wymagania seminaryjne obejmują:
* aktywny udział w seminariach 20%
* prezentacja na zajęciach propozycji projektu końcowego 20%
* bibliografia kluczowych tekstów akademickich (annotated bibliography) istotnych dla wybranego tekstu, do wykorzystania w pracy 20%
* 10-15 stronicowa praca 40%
Ocena końcowa (składająca się z powyższych): ponad 90% - 5; 85–89% - 4+; 75–84% - 4; 70–74% - 3+; 60-69% - 3.
Literatura
Primary texts (selection, subject to change)
The Handmaid’s Tale, Margaret Atwood
The Only Harmless Great Thing, Brooke Bolander
This is How You Lose the Time War, Amal El-Mohtar and Max Gladstone
“The Lifecycle of Software Objects,” Ted Chiang
“The Ones Who Walk Away from Omelas,” Ursula K LeGuin
“The Ones who Stay and Fight,” NK Jemisin
“The Effluent Engine,” NK Jemisin
Children of Time, Adrian Tchaikovsky
“Bloodchild,” Octavia Butler
Annihilation, Jeff Van der Meer
Battlestar Galactica (2004-2009), created by Ronald D. Moore
Mad Max: Fury Road (2015), dir. George Miller
Dawn of the Planet of the Apes (2014), dir. Matt Reeves
Arrival (2016), dir. Denis Villeneuve
Chew (2009-2016), created by John Layman and Rob Guillory
Secondary Literature
Carrington, andré m. Speculative Blackness: The Future of Race in Science Fiction. Univ. Of Minnesota Press, 2016.
Csicsery-Ronay, Istvan. The Seven Beauties of Science Fiction. Wesleyan University Press, 2011.
Hollinger, Veronica, Wendy Gay Pearson, Joan Gordon (eds.). Queer Universes: Sexualities in Science Fiction. Liverpool University Press, 2008.
Melzer, Patricia. Alien Constructions: Science Fiction and Feminist Thought. University of Texas Press, 2006.
Rieder, John. Colonialism and the Emergence of Science Fiction. Wesleyan Univ. Press, 2008.
Schalk, Sami. Bodyminds Reimagined: (Dis)ability, Race, and Gender in Black Women's Speculative Fiction. Duke University Press, 2018.
Seymour, Nicole. Strange Natures: Futurity, Empathy, and the Queer Ecological Imagination. Univ. of Illinois Press, 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: