American Romanticism: Figures, Tensions, Contexts (Romantyzm amerykański: postacie, napięcia, konteksty) 4219-RS244
1. Wprowadzenie: chronologia, inspiracje, porównania
2. Zapomniani prekursorzy: preromantyzm w Monthly Anthology and Boston Review i North American Review: E. T. Dana, “The Winter of Criticism”; B. Welles, “The Love of Nature”; R. H. Dana, “Old Times" (fragmenty)
3. Zapomniani “czarni romantycy”: W. Allston i R. H. Dana, Sr.: W. Allston, Lectures on Art and Poems; Monaldi (fragmenty); R. H. Dana, Sr., “The Dying Raven,” “Paul Felton” (fragment)
4. Swedenborg, Coleridge i nowa teologia w Nowej Anglii: J. Marsh, “Preliminary Essay” to S.T. Coleridge's Aids to Reflection (fragment); J. Marsh, “Letter to Samuel Taylor Coleridge of March 23, 1829”; W. E. Channing, “Likeness to God” (fragmenty); S. Reed, Observations on the Growth of the Mind (fragment)
5. Transcendentalistyczny manifest R. W. Emersona i powstanie Transcendental Club: R. W. Emerson, “Sermon Delivered on September 9, 1832”; “Nature” (fragmenty); A. B. Alcott, The Journals (fragment)
6. “Najnowsza forma niewiary” i jej przeciwnicy: R. W. Emerson, “Divinity School Address” (fragmenty), “History” (fragmenty) ” “Circles”; A. Norton, “A Discourse on the Latest Form of Infidelity”; R. H. Dana, Sr., “The Past and the Present” (fragmenty)
7. Romantyzm nieromantyczny ipoezja śmierci: E. A. Poe, “The Philosophy of Composition,” “To Helen,” “The Raven,”
8. “Piekielna dwoistość” i fikcje ducha: E. A. Poe, “Ligeia,” "William Wilson," “The Facts in the Case of M. Valdemar”; “Letter to James R. Lowell od July 2, 1844)
9. Romantyzm serio i buffo: N. Hawthorne, "The Haunted Mind", "The Celestial Railroad", "The Artist of the Beautiful"
10. Transcendentalizm w praktyce: H. D. Thoreau, A Week on Concord and Merrimack Rivers (“Thursday”) Walden (“Economy”, [fragmenty], “Where I Lived, and What I Lived For", "Brute Neighbors"
11.Doświadczenie natury jako obcości: H. D. Thoreau, The Maine Woods (“Ktaadn”); “Walking”
12. Kobieta w naturze i w historii: M. Fuller, Summer on the Lakes, rozdziały I-II; Woman in the Nineteenth Century (fragmenty)
13. Romantyczne dziennikarstwo i Europa: M. Fuller, "These Sad But Glorious Days". Dispatches from Europe (wybór)
14. Natura inaczej: H. Bushnell, Nature and the Supernatural (wybór)
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Tryb prowadzenia
zdalnie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Student posiada rozległą i pogłębioną wiedzę na temat amerykańskiego romantyzmu, rozumie związki i różnice między romantyzmem europejskim i amerykańskim, odróżnia „czarny romantyzm” od romantycznego optymizmu transcendentalistów.
2. Student potrafi analizować i interpretować złożone teksty literackie, posługuje się terminologią literaturoznawczą i kulturoznawczą
3. Student rozumie korzenie różnorodności kulturowej współczesnego świata.
Kryteria oceniania
1. Udział w dyskusji na zajęciach: 30%
2. Test końcowy: 40%
3. Pisemna praca zaliczeniowa: 30%
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. The Transcendentalists. An Anthology, ed. P. Miller
2. L. Buell, Emerson
3. P. Carafiol, Transcendent Reason
4. E. W. Carlson, ed., The Recognition of Edgar Allan Poe
5. C. Cherry, Nature and Religious Imagination
6. Ch. Fresonke, West of Emerson: The Design of Manifest Destiny
7. F. Garber, Thoreau's Redemptive Imagination
8. P. F. Gura, The Wisdom of Words. Language, Theology, and Literature in the New England Renaissance
9. P. F. Gura, J. Myerson, eds, Critical Essays on American Transcendentalism
10. D. W. Howe, The Unitarian Conscience. Harvard Moral Philosophy, 1805-1861
11. W. R. Hutchison, The Transcendentalist Ministers
12. D. Leverenz, Manhood and the American Renaissance
13. J. Myerson, ed. Critical Essays on Thoreau's Walden
14. A. C. Rose, Transcndentalism as a Social Movement, 1830-1850
15. S. Rosenheim, S. Rachman, eds. The American Face of Edgar Allan Poe
16. J. Steele, Transfiguring America. Myth, Ideology, and Mourning in Margaret Fuller's Writing
17. L. Dassow Walls, Seeing New Worlds. Henry David Thoreau and Nineteenth-Century Natural Science
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: