Leisure in America (Czas wolny w Ameryce) 4219-AW220
O Amerykanach mówi się czasami, że są “narodem bez wakacji” – USA jest jedynym państwem zachodnim, które nie gwarantuje swoim obywatelom urlopu. Czy to oznacza, że Amerykanie nie mają czasu wolnego? Znane dobrze z filmów obrazy Las Vegas czy wielkich parków narodowych podpowiadają co innego… Te zajęcia skupiają się na czasie wolnym w Ameryce. Czas wolny w Ameryce Północnej będzie przedstawiony w kontekście pracy i przyspieszenia życia społecznego. Będziemy mu się przyglądać jako konsumpcji, zabawie, poszukiwaniu dobrego życia i sferze dewiacji – a także jako praktyce, poprzez którą zarówno rynek jak i państwo starają się osiągać swoje cele.
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Efekty kształcenia
Studenci będą potrafili podać definicje czasu wolnego i przedstawić kluczowe podejścia teoretyczne do czasu wolnego.
Studenci będą umieli opisać genezę historyczną czasu wolnego w Ameryce Północnej, szczególnie w USA.
Studenci będą dostrzegali wpływ takich czynników jak rasa, klasa, płeć, wiek itd. na dostępność i wybór form spędzania czasu wolnego.
Studenci będą umieli nazwać i scharakteryzować kluczowe domeny czasu wolnego w Ameryce.
Studenci będą doskonalili umiejętności pisarstwa akademickiego.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem. Formą jest esej w języku angielskim, którego celem jest (1) przedstawienie wybranej czynności czasu wolnego praktykowanej obecnie w Ameryce, i (2) interpretacja jej powiązań z szerszymi procesami społecznymi z użyciem literatury przypisanej do zajęć. Esej powinien być przesłany do 4 lipca 2021 (23.59) na mail prowadzącej. Spóźnienie spowoduje obniżenie oceny końcowej o 0,5 pkt.
Jakiekolwiek formy PLAGIATU będą oznaczały niezaliczenie zajęć.
Literatura
Cross, G.S. (2008) Play in America from Pilgrims and Patriots to Kid Jocks and Joystick Jockeys. American Journal of Play, 1(1): 7-46.
De Grazia, S. (1967) Of Time, Work and Leisure. New York: The XX Century Fund. Full text on-line: http://archivesofthecentury.org/myportfolio/of-time-work-and-leisure-by-sebastian-de-grazia/
Hunnicutt, B. (2013) Free Time. The Forgotten American Dream. Philadelphia: Temple University Press.
Kahrl, A. W. (2008) The Political Work of Leisure: Class, Recreation, and African American Commemoration at Harpers Eerry, West Virginia, 1881-1931, Journal of Social History, Summer.
Kaplan, M. (1960) Leisure in America: A Social Inquiry. New York - London: John Wiley & Sons.
Kelly, J., Freisinger, V. (2000) Leisure, play, and recreation. In: J. Kelly and V. Freisinger. 21st Century Leisure. Current issues. Boston: Allyn & Bacon.
Lindaman, M. (2018) War and Fitness. In: Idem, Fit for America: Major John L. Griffith and the Quest for Athletics and Fitness. Syracuse University Press, pp. 38-60. (BUW Online)
Maye, A. (2019) No-Vacation Nation, Revised. Washington: Center for Economic and Policy Research.
Mowatt, R. A. (2012) Lynching as Leisure: Broadening Notions of a Field, American Behavioral Scientist, 56(10): 1361–1387.
Nazareth, L. (2007) The Leisure Economy: How Changing Demographics, Economics, and Generational Attitudes Will Reshape Our Lives and Our Industries. Wiley & Sons Canada Ltd. (BUW Online)
Robinson, J. P., Godbey, G. (1997) Time for life. University Park: Penn State Press, pp. 24-56.
Schor, J. B. (1993) The Overworked American: The Unexpected Decline of Leisure. New York: Basic Books.
Scott, D. (2017) Leisure, Consumption, and the Speed Up of Time in the United States. In: K. Henderson and A. Sivan (eds). Leisure from International Voices. Sagamore – Venture, pp. 239-248.
Shaw, S. (2001) Conceptualizing Resistance: Women's Leisure as Political Practice. Journal of Leisure Research 33(2): 186-201.
Snyder, B. (2016) The Disrupted Workplace. Time and the Moral Order of Capitalism. Oxford University Press.
Stebbins R. (1980) ‘Amateur’ and ‘Hobbyist’ as Concepts for the Study of Leisure Problems. Social Problems, 27(4): 413-417.
Stodolska, M., Berdychevsky L., Shinew K. J. (2017) Gangs and Deviant Leisure. Leisure Sciences, DOI: 10.1080/01490400.2017.1329040.
Theriault, D., Mowatt, R. A. (2020) Both sides now: Transgression and oppression in African Americans’ historical relationships with nature. Leisure Sciences, 42(1): 15-31.
Veblen, T. [1899] (2009) The Theory of the Leisure Class. The Floating Press. (BUW Online)
Wajcman, J. (2015) Pressed for Time. The Acceleration of Life in Digital Capitalism. Chicago University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: