Advanced topics in American Society (Społeczeństwo amerykańskie - zagadnienia zaawansowane) 4219-AW109-A
Zajęcia skupią się na zmianach jakie zaszły w amerykańskim społeczeństwie w ostatnim półwieczu i na tym co wciąż ma miejsce obecnie. Zajęcia podzielone będą na 6 dwutygodniowych modułów, zawierających różne blisko ze sobą powiązane zagadnienia.
Te 6 modułów zawiera wybrane, ważne zagadnienia związane z badaniem amerykańskiego społeczeństwa i stanowią bazę dla systematycznych badań nad genezą tych zagadnień, ścieżką ich rozwoju w kontekście nowych wydarzeń i doświadczeń i nad tym jak powiązane są z zagadnieniami z innych modułów.
1) EDUKACJA, NAUKA, WYNALAZKI, RELIGIA
Jak wyjątkowe warunki nowego świata wypłynęły na kształt amerykańskiej myśli i instytucji: poleganie na sobie, odpowiedzialność własna, samopomoc, współpraca.
Waga powszechnej edukacji w tworzeniu tożsamości i jedności narodowej, integracja imigrantów z systemem, walka o integrację rasową, wzmacnianie mobilności społecznej.
Jak nauka i wynalazki ukształtowały amerykańskie społeczeństwo.
Rola religii w życiu Amerykanów.
2) AMERYKAŃSKA PRZYGODA Z RZĄDAMI DEMOKRATYCZNYMI
Organizacje lokalne i rozwiązywanie problemów.
Uczenie demokracji w szkołach; ignorowanie jej w miejscu pracy
Rola rządu
Rząd i biznes
New Deal i powojenna reakcja biznesu na niego
Obsesja wolnego rynku
Reklama, materializm
Odchodzenie od ludzkich wartości i priorytetów?
Niedawny atak na demokrację ze strony bogatych i biznesu
(możliwe że moduł ten potrwa 3 tygodnie)
3) NIERÓWNOŚCI, WOLNY RYNEK, WZROST KONCENTRACJI MEDIÓW, WIELKIE BANKI I FIRMY (KORPORACJE WIELONARODOWE, GLOBALIZACJA)
Cykle nierówności, kryzysu i reformy
Obecny wzrost gospodarczych i politycznych nierówności
Wzrost wielkich korporacji wielonarodowych
Eksport miejsc pracy
Rozwój gospodarki globalnej
Stagnacja płac i zmniejszanie się klasy średniej
Zmierzch związków zawodowych
Wzrost biedy, bezdomności i głodu
Czy amerykańska demokracja zmierzcha?
Czy faktyczna demokracja jest w USA zagrożonym gatunkiem?
4) BIEDA, WYKLUCZENIE, ALIENACJA
Wzrost pozycji kobiet i mniejszości i izolacja białych mężczyzn
(na prowincji - Milicje, broń i paranoja, w miastach - gangi, bezrobocie, narkotyki, alkohol, wykluczenie)
Wzrost biedy, bezrobocia, bezdomności, niepełnych rodzin
Ponowny wzrost sentymentów antyrządowych (zwłaszcza przeciw rządowi federalnemu)
Wiejskie i miejskie napięcia i konflikty
Napięcia rasowe i etniczne - Obama i powrót rasizmu
Wzrost liczby osób starszych i ich izolacja
5) TECHNOLOGIA I JEJ WPŁYW NA SPOŁECZEŃSTWO
Rozwój przemysłu
Samochody
Film, radio, telewizja
Telegraf, telefon, badania kosmosu, satelity
Ksero, dyktafon, komputer, komunikacja elektroniczna, iPod, tablet, telefon komórkowy
6) ŚRODOWISKO I PRZYRODA
Dzika natura i Parki Narodowe
Rozwój miast i polityka miejska
Transformacja miasta, suburbia i rowery
Debata o zmianie klimatu
Nauka i religia
Jak społeczeństwa rozwiązują problemy
Każdy student wybierze co najmniej jedną podsekcję z każdego z modułów w miarę jak będą one przez dwa tygodnie stanowić temat dyskusji i prezentacji podczas zajęć. Od studentów oczekiwane będzie, że będą pracować w grupie aby odpowiedzieć na pytania zadane w każdym z tych modułów i/lub wykonać zaproponowane projekty.
Szczególna uwaga zostanie zwrócona na rolę tych ważnych wydarzeń i trendów historycznych w rozwoju społeczeństwa amerykańskiego i jego specyfiki w 6 modułach:
Brytyjskie rządy kolonialne
Niepodległość
Otwarte (nie ściśle klasowe) społeczeństwo
Przestrzeń dzikiej przyrody, surowców i możliwości
Ekspansja terytorialna - oraz mentalność granicy (deTocqueville)
Imigracja
Niewolnictwo i system plantacji
Wojna Secesyjna i rekonstrukcja
Rewolucja przemysłowa
Publiczna edukacja
Imigracja
Rozwój ruchu pracowniczego
Wielcy przemysłowcy, nierówności
Ruch progresywny i Theodore Roosevelt
I Wojna Światowa
Czerwona Panika
Wieli Kryzys
II Wojna Światowa
Prosperita
Zimna Wojna
Wzrost Chin jako wielkiej potęgi
Nowe technologie
Rozwój wielkich korporacji wielonarodowych
Globalizacja
Upadek imperium radzieckiego
11 września i terroryzm
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci dowiedzą się o:
- najważniejszych trendach w społeczeństwie USA
- współczesnej różnorodności społeczeństwa amerykańskiego
- kontrowersjach wokół wybranych zagadnień i rozmaitych narracji
Studenci zdobędą umiejętność:
- identyfikowana i szerokiego oraz kompleksowego wyjaśniania elementów amerykańskiego społeczeństwa i tego co wpłynęło na jego rozwój w trakcie ostatnich lat
- myślenia krytycznego poprzez badania różnych opinii, interpretacji i podejść
- analizy interdyscyplinarnej łączącej podejście socjologiczne, kulturoznawcze i ekonomiczne
- pracy w grupie mającej na celu analizę problemu i zaproponowanie rozwiązań
- tworzenia pisemnych i ustnych prezentacji wyników swoich badań
Studenci zdobędą zdolność:
- rozumienia roli kultury w interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
- docenienia roli kontrowersji ideologicznych w interpretacji zjawisk społecznych
Kryteria oceniania
Od studentów oczekuje się:
- obecności na każdych zajęciach, zadawania przemyślanych pytań, udział w projekcie grupowym oraz uczestnictwa w dyskusji na temat danych zajęć (25% oceny)
- napisania 10-stronicowego eseju z podwójnymi odstępami, przypisami i bibliografią (25% oceny)
- przygotowania krótkich komentarzy wszystkich przeczytanych do zajęć lektur (25% oceny) oraz
- podejścia do egzaminu końcowego opartego na wypełnianiu luk (25% oceny)
Wszystkie wymagania muszą być spełnione (żadne nie może zostać pominięte)
Literatura
Lektury będą zadawane co tydzień, lista składać się będzie z najlepszych drukowanych (biblioteka) i elektronicznych źródeł mających dostarczyć informacji stanowiących podstawę dyskusji i wprowadzić uczestników w kulisy debat dotyczących każdego z zagadnień.
Wybrane lektury będą zawierać fragmenty klasycznych pozycji (np. Alexis deTocqueville czy Benjamin Franklin) jak również pisma współczesne.
Będziemy również korzystać z innych źródeł takich jak The Zinn Education Project lub The Kahn Academy a także filmy dokumentalne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: