American Literature II (Literatura amerykańska II) 4219-AW104
1. Zajęcia wstępne
2. Mark Twain
3. Społeczne i ideologiczne nurty przełomu wieków
4. Realizm, naturalizm, literatura regionalna
5. Wstęp do modernizmu
6. Modernizm, c.d.
7. Modernizm, c.d.
8. Modernizm, c.d.
9. Harlem Renaissance
10. Literatura i wrażliwość społeczna: Lata trzydzieste i czterdzieste
11. Teatr amerykański w dwudziestym wieku
12. Lata pięćdziesiąte i szcześćdziesiąte--Konformizm i bunt
13. Główne nurty w poezji amerykańskiej po roku 1945
14. Postmodernizm i wielokulturowość
15. Współczesna literatura amerykańska
(Pełny opis zawartości wykładów można znaleźć w wersji angielskiej)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu, studenci:
WIEDZA
• będą mięli podstawową wiedzę na temat gatunków literackich typowych dla lit. am. i głównych jej przedstawicieli,
• będą znali podstawową terminologię używaną w historii literatury amerykańskiej,
UMIEJĘTNOŚCI
• będą umieli zidentyfikować podstawowe trendy w ewolucji literatury amerykańskiej,
• będą mieli podstawową wiedzę na temat mitologii społeczeństwa amerykańskiego leżącej u podstaw twórczości literackiej,
• będą rozumieć jak rozwój literatury amerykańskiej był kształtowany przez społeczne i polityczne zmiany w Stanach Zjednoczonych i jak literatura amerykańska odzwierciedlała te zmiany,
• będą zaznajomieni z różnorodnością regionalną literatury amerykańskiej,
KOMPETENCJE
• bedą rozumieć podstawowe metody analizy i interpretacji zarówno prozy jak i poezji,
• będą umieli zastosować podstawowe metody, paradygmaty badawcze, i terminy typowe dla amerykańskiego krytycyzmu literackiego
• będą umieli postawić nowy pytanie badawcze
Kryteria oceniania
• Egzamin koncowy: identyfikacja cytatów; pytania do wyboru, pytania otwarte (max 50 points)
Literatura
Mark Twain, Adventures of Huckleberry Finn
Booker T. Washington, “The Atlanta Exposition Address”
W.E.B. DuBois The Souls of Black Folk
Charlotte Perkins Gilman, “The Yellow Wallpaper”
Kate Chopin, “Desiree’s Baby”
Thorstein Veblen, The Theory of the Leisure Class
Frederic Jackson Turner: “The Significance of the Frontier in American History”
William Graham Sumner, excerpt from “The Forgotten Man”
Bret Harte, “The Outcasts of Poker Flat”;
Kate Chopin, “The Storm”
Henry James: “Daisy Miller: A Study”
Stephen Crane, “The Open Boat”
Edith Wharton, “The Other Two”
Hart Crane, “The Open Boat”
Mary E. Wilkins Freeman, “A New England Nun”
F. S. Fitzgerald, The Great Gatsby
Gertrude Stein, from The Making of Americans
Ernest Hemingway, “The Indian Camp,” “Hills Like White Elephants,”
Katherine Anne Porter, “Flowering Judas”
T.S. Eliot, “Tradition and the Individual Talent”
Robert Frost, “Home Burial” “The Road Not Taken”; Ezra Pound, “Portrait d’une
Femme,” “A River Merchant’s Wife: A Letter,” “In a Station of the Metro”; Wallace Stevens, “Disillusionment of Ten O’Clock,” “The Snow Man”; William Carlos Williams, “Spring and All,” “The Red Wheelbarrow,” “Young Sycamore”; H.D., “Helen”
William Faulkner: “A Rose for Emily”, “That Evening Sun”
Langston Hughes, “The Negro Artist and the Racial Mountain”; “The Negro Speaks of Rivers,” “I, Too”;
Claude McKay, “The Lynching,” “America”, “If We Must Die”;
Zora Neale Hurston, “How It Feels to Be Colored Me”’
John Dos Passos: from U.S.A (selection)
John Steinbeck, “The Leader of the People” (Norton)
Richard Wright, “The Ethics of Living Jim Crow”
James Baldwin, “Stranger in the Village”;
Marge Piercy, “Through the Cracks”
John Updike, e.g. “Separating” or “The Happiest I have been” (Norton); Flannery O’Connor, e.g. “The Life You Save May Be Your Own”; Saul Bellow, Looking for Mr. Green”; Grace Paley, “A Conversation with My Father”.
Allen Ginsberg, Howl (I); Robert Lowell, “Man and Wife”;
Sylvia Plath, “Daddy,” “Lady Lazarus”; Elizabeth Bishop, “Questions of Travel”;
Frank O’Hara, “The Day Lady Died,” “Why I’m not a Painter”; Gwendolyn Brooks, “We
Real Cool”
Toni Morrison, “Recitatif”
Sandra Cisneros, “Mericans”
Sherman Alexie, “Every Little Hurricane”
Robert Coover, “The Babysitter”
Jonathan Franzen, “Good Neighbors”
Bharati Mukherjee, “AWife’s Story”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: