- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Współczesne konflikty o przestrzeń. Miejska etnografia krytyczna1-ćwiczenia-OGUN 4208-WKoP1c-OG
Tematyka zajęć dotyczy wybranych zagadnień społecznych i ich kontekstu przestrzennego. Selekcja tematów odbywa się wspólnie z osobami uczestniczącymi w zajęciach, w oparciu o przegląd aktualnych problemów i wyzwań związanych m.in. z aktywnością obywatelską i partycypacją w procesach demokratycznych, ruchami miejskimi, dyskryminacją i marginalizacją grup społecznych, gentryfikacją i utowarowieniem przestrzeni, redefinicją pracy i jej związku z migracją, przemianami wiejskości, ekspansją nowych mediów i in.
Proponowanym punktem wyjścia do pogłębionych analiz wybranych zagadnień jest dorobek teorii krytycznej oraz techniki badawcze wypracowane na gruncie etnografii.
Zajęcia, poza omówieniem istoty wybranych zjawisk społecznych, mają na celu zaangażowanie studenta w omawianą problematykę, ćwiczenie umiejętności myślenia analitycznego i prezentacji zadanych do indywidualnej analizy tematów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy, student/ka:
(1) Opisuje główne procesy społeczne zachodzące współcześnie w polskiej przestrzeni
(2) Charakteryzuje główne osie konfliktów dotyczące wybranych procesów społecznych obserwowanych w polskiej przestrzeni
(3) Rozpoznaje założenia teorii krytycznej
W zakresie umiejętności:
(1) Wyjaśnia i analizuje przyczyny oraz przebieg konfliktów społecznych w Polsce w ujęciu przestrzennym.
(2) Uczestniczy w dyskusji naukowej.
(3) Stosuje metodologię jakościową w badaniach przestrzennych.
W zakresie kompetencji społecznych:
(1) Prawidłowo określa priorytety podejmowanych działań w pracy indywidualnej.
(2) Samodzielnie uzupełnia wiedzę z pogranicza gospodarki przestrzennej i socjologii.
Kryteria oceniania
Kryteria oceny obejmują:
a) aktywność na zajęciach i prace zaliczeniowe.
Literatura
1. Grzegorz Lewicki, 2011, „Teoria krytyczna albo śmierć. Dlaczego powinniśmy mówić Marksem?”, Pressje, 25, 22-34
2. Robert M. Silverman, Kelly L. Patterson, 2015, “Qualitative Research Methods for Community Development”, Routledge
3. Kacper Pobłocki, 2013, “Skala jako obiekt badań antropologicznych”, [w:] Jacek Schmidt, red. „Regiony Etnografii”, Wydawcnitwo Nauka i Innowacje, s. 181-200
4. Kacper Pobłocki, Lech Mergler, Maciej Wudarski, 2013, „Anty-Bezradnik przestrzenny: prawo do miasta w działaniu”, Fundacja Res Publica
5. Filip Springer, 2015, „13 pięter”, Wyd. Czarne
6. Radosław Kossakowski, Dominik Antonowicz, Tomasz Szlendak, 2012, „Duszący dym odpalonych rac. O wyzwaniach w etnografii subkultury kibiców piłkarskich”, Przegląd Socjologii Jakościowej, 8, 6-29
7. Jarosław Urbański, 2015 „Prekariat i nowa walka klas”, Wyd. Wiedza i Praca
oraz
8. „Diagnoza społeczna 2018. Raport z badań” (www.diagnoza.com) a także najnowsze tematyczne raporty z badań CBOS (www.CBOS.pl).
9. Magazyn MIASTA, różne numery
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: