- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Public service design 4208-Psg-OG
Podczas zajęć studenci uczą się projektować innowacyjne, proste i angażujące usługi publiczne. Poznają podstawy myślenia projektowego (design thinking), projektowania usług (service design) oraz nauk behawioralnych ułatwiających zrozumienie odbiorców usług (obywateli). Każde zajęcia poświęcone są poznaniu i przećwiczeniu kolejnego etapu procesu projektowego. Studenci poznają założenia teoretyczne, omawiają najciekawsze praktyczne zastosowania (dobre praktyki), a następnie pracują w grupach nad projektem wybranej usługi publicznej. Ćwiczenia podzielone są na następujące bloki tematyczne:
1) Nowoczesne usługi publiczne – obywatel w centrum zainteresowania
2) Jak myślimy i podejmujemy decyzje – nauki behawioralne a projektowanie usług publicznych
3) Projektowanie, czyli co? Założenia myślenia projektowego (design thinking) i projektowania usług (service design)
4) Projektowanie: etapy i wyzwania
5) Testowanie i wdrażanie usług
Podczas ćwiczeń wykorzystywane są techniki pracy grupowej wspierające kreatywne myślenie, generowanie rozwiązań, ustrukturyzowaną dyskusję nad pomysłami oraz ich ocenę i selekcję.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
(1) Rozumie specyfikę projektowania usług publicznych
(2) Wymienia i charakteryzuje główne założenia myślenia projektowego (design thinking) oraz projektowania usług (service design) .
(3) Wymienia najważniejsze heurystyki i błędy poznawcze
W zakresie umiejętności:
(1) Przygotowuje prototypy usług publicznych
(2) Pozyskuje i krytycznie dobiera dane z literatury, baz danych, innych źródeł także w języku obcym w odniesieniu do wyzwań projektowych
W zakresie kompetencji społecznych:
(1) Planuje i realizuje zadania grupowe dotyczące problemów projektowania usług publicznych
Kryteria oceniania
Indywidualna aktywność na ćwiczeniach (20% pkt) oraz projekt grupowy realizowany sekwencyjnie na kolejnych zajęciach (80%).
Literatura
1. Haynes, L., Service, O. & Goldacre, B. (2012). Test, Learn, Adapt: Developing Public Policy with Randomised Controlled Trials, London: UK Cabinet Office. Behavioural Insight Team.
2. House of Commons Public Administration Select Committee (2008) User Involvement in Public Services. Sixth Report of Session 2007–08. London: The Stationery Office Limited.
3. Kahneman D. (2012) Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Wydawnictwo Media Rodzina, przełożył Piotr Szymczak; tytuł oryginału: Thinking, Fast and Slow.
4. Nesta, Ideo, Design for Europe (2017) Designing for Public Services. London: Nesta UK.
5. Olejniczak, K. & Śliwowski, P. (2014). “Nadchodzi rewolucja? Analizy behawioralne w interwencjach publicznych”; w: Haber, A. & Olejniczak, K. (ed.) (R)ewaluacja 2. Wiedza w działaniu, s.13-46. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
6. Shafir, E. (2013). (ed.) The Behavioral Foundations of Public Policy. Princeton University Press, Princeton.
7. Thoelen, A., Cleeren, S. (2015) (eds) Public Service Design. A guide for the application of service design in public organisations. Brussels: Design Flanders
8. World Bank (2015). Mind, Society, and Behavior, Washington D.C.: World Bank Group.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: