- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Projekt urbanistyczny-ćwiczenia 4208-PUc-OG
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z problematyką projektowania urbanistycznego i jego praktyczną stroną. Student zapoznaje się z uwarunkowaniami wpływającymi na kształtu otaczającej nas przestrzeni i poznaje narzędzia kształtowania ładu przestrzennego i metody formalno-prawne pozwalające w jego uzyskaniu. Poznaje mechanizmy podejmowania decyzji planistycznych i ma okazje współuczestniczyć w symulacji takiego procesu.
W ramach zajęć studenci indywidualnie lub w grupach opracowują poszczególne części przykładowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Zostają skonfrontowani z rzeczywistymi problemami i wyzwaniami, które powinni sformułować i opisać. Student ma za zadanie zaproponować rozwiązania zdefiniowanych wyzwań w formie analizy uwarunkowań i wariantowych koncepcji kierunków rozwoju.
Program zajęć może ulegać modyfikacjom w zależności od umiejętności, oczekiwań i zaawansowania studentów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
(1) Charakteryzuje główne narzędzia polityki przestrzennej na poziomie zarówno krajowym jak i regionalnym, rozumie zależności pomiędzy nimi (K_W08). (2) Formułuje zakres studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (K_W08). (3) Potrafi określić pożądane kierunki rozwoju przestrzennego gminy (K_W08). (4) Opisuje główne pojęcia i cele systemu planowania przestrzennego (K_W09). (5) Charakteryzuje główne koncepcje projektowania urbanistycznego (K_W09).
W zakresie umiejętności:
(1) Interpretuje zapisy dokumentów planistycznych, w szczególności studium (K_U04). (2) Zbiera i analizuje dane warunkujące rozwój przestrzenny gminy (K_U04). (3) Uzasadnia potrzebę planowania przestrzennego (K_U04). (4) Identyfikuje i opisuje praktyczne konsekwencje zapisów w dokumentach planistycznych (w szczególności studium) (K_U04).
W zakresie kompetencji społecznych:
(1) Pracuje indywidualnie lub w zespole nad rozwiązaniem zadanych problemów, zorganizuje pracę i przydziela zadania (K_K02. (2) Krytycznie dyskutuje nad wynikami zarówno swojej pracy jak i innych uczestników zajęć (K_K02). (3) Identyfikuje dylematy związane z pełnieniem funkcji planisty (K_K04). (4) Przewiduje wielokierunkowe, społeczne, gospodarcze i środowiskowe skutki decyzji planistycznych (K_K05).
Kryteria oceniania
Podstawę oceny stanowią:
1. Aktywność na zajęciach (40%),
2. Wyniki pracy zespołowej (60%) = w formie tekstowej i graficznej (50%) + prezentacja wyników na forum całej grupy (10%).
Literatura
1. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
3. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m. st. Warszawy.
4. Nowa Karta Ateńska 1998. Zasady planowania miast przyjęte przez Europejską Radę Urbanistów.
5. Chmielewski J.M. Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast.
Dodatkowo:
6. Alexander Ch. Język wzorców. Miasta, budynki, konstrukcja.
7. Lynch K. Obraz miasta.
8. Gehl J. Życie między budynkami.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: