- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Polityka regionalna Unii Europejskiej-wykład-OGUN 4208-M3PRUE-OG
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z celami, zasadami, metodami działania, instrumentarium i efektywnością europejskiej regionalnej polityki strukturalnej (ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w ramach Polityki Spójności. Po wykładzie słuchacz powinien rozumieć pojęcia oraz umieć je zastosować w praktyce do wyjaśniania zjawisk i procesów związanych z europejską polityką regionalną. Zajęcia będą obejmowały zdefiniowanie podstawowych dla tej polityki pojęć oraz teoretyczne podstawy tej polityki. Przedstawią jej ewolucję na tle integracji europejskiej, cele i zasady tej polityki na poziomie europejskim oraz w Polsce. Analizie zostaną poddane instrumenty polityki (fundusze strukturalne, Fundusz Spójności, Inicjatywy Wspólnotowe, działania innowacyjne). Podjęty zostanie problem użyteczności, skuteczności, efektywności polityki: metod ewaluacji oraz wyników badań. Przedyskutowane zostaną związki między polityka regionalną (jako kluczowego składnika polityki spójności) a innymi politykami europejskimi i krajowymi. Omówione zostaną założenia, cele, pierwsze efekty europejskiej polityki spójności (regionalnej) w Polsce. Przedmiotem dyskusji będą też współczesne dylematy tej polityki w kontekście problemów krajowych i globalnych, w tym ostatnich reform.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
(1) Identyfikuje instytucje i organizacje realizujące politykę regionalną Unii Europejskiej (K_W03); (2) Omawia zasady realizacji polityki regionalnej w Unii Europejskiej (K_W03); (3) Wymienia kryteria oceny polityki regionalnej Unii Europejskiej (K_W03); (4) Ocenia efekty polityki rozwojowej Unii Europejskiej (K_W03); (5) Charakteryzuje etapy rozwoju polityki rozwojowej Unii Europejskiej (K_W07) (6) Omawia funkcjonalne podejście w polityce rozwojowej Unii Europejskiej łączące rozmaitych interesariuszy działających na różnych szczeblach i reprezentujących różne sektory (K_W07).
Umiejętności:
(1) Odtwarza i analizuje logikę ocenianej interwencji za pomocą modeli logicznych (K_U01); (2) Identyfikuje potrzeby wiedzy związane z ocenianą interwencją (K_U01); (3) Łączy kryteria ewaluacyjne z odpowiednimi typami pytań ewaluacyjnych (K_U01); (4) Stosuje podstawowe narzędzia analizy interwencji rozwojowej w mieście lub regionie (K_U01).
Kompetencje społeczne:
(1) Organizuje pracę w grupie poprzez planowanie i podział zadań z innymi członkami zespołu (K_K02); (2) Krytycznie i konstruktywnie dyskutuje nad wynikami badań innych grup (K_K02); (3) Potrafi ułożyć podstawowy plan badania ewaluacyjnego oceniającego interwencję publiczną w mieście lub regionie (K_K08); (4) Dobiera właściwe formy prezentacji wyników badań ewaluacyjnych do adresatów (interesariuszy) (K_K08).
Kryteria oceniania
Ocena oparta na aktywności (25%) i wyniku egzaminu pisemnego (75%)
Literatura
1.Molle W., European Cohesion Policy, Routledge 2007
2. Gorzelak G. G. Wykorzystanie środków Unii Europejskiej dla rozwoju kraju – wstępne analizy, Studia Regionalne i Lokalne, Nr 3(57), ss. 5-25
3. White paper on the future of Europe: Five scenarios, https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/white_paper_on_the_future_of_europe_en.pdf
4. Siódmy raport na temat spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docoffic/official/reports/cohesion7/7cr_pl.pdf
5. Materiały dostępne na Portalu Funduszy Europejskich https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/portal-funduszy-europejskich
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: