- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Chodźmy w miasto! Jak działają lokalne instytucje w praktyce (warsztaty) 4208-CHWM-OG
Celem warsztatów jest zapoznanie studentów z praktycznym wymiarem funkcjonowania różnych rodzajów instytucji miejskich i metropolitalnych – zarówno publicznych, prywatnych, jak i społecznych i pozarządowych.
Warsztaty opierać się będą na wizytach studyjnych, spacerach naukowych i warsztatach prowadzonych poza salą wykładową – w siedzibach odwiedzanych instytucji, bądź też w terenie.
Studenci będą mieli okazję lepiej zrozumieć różne modele i racjonalności funkcjonowania systemów miejskich, sieci instytucjonalnych, jak też pojedynczych instytucji. Zajęcia są skierowane do studentów z wielu dyscyplin, w tym nauk społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych i humanistycznych. Celem warsztatów jest skonfrontowanie wiedzy teoretycznej o mieście z praktyką i lepsze zrozumienie różnic w perspektywie urzędnika, zarządcy, dostarczyciela usług i mieszkańca.
Wizyty studyjne i terenowe w różnych instytucjach Warszawy pozwolą studentom lepiej zrozumieć skomplikowane procesy zachodzące w przestrzeni miejskiej i wybrać instytucję, która stanie się przedmiotem ewaluacji.
Istotnym elementem zaliczenia przedmiotu jest praca grupowa polegająca na przeprowadzeniu ewaluacji wybranej instytucji z perspektywy systemowej, identyfikacja jej głównych wyzwań oraz zaproponowanie rekomendacji odnośnie dalszego funkcjonowania w mieście.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student…
(1) Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę o różnych rodzajach
instytucji i organizacji metropolitalnych i miejskich działających w sferach komunikacji, transportu, polityki społecznej, kultury, edukacji, przedsiębiorczości i innowacyjności .
(2) Wykazuje znajomość zasad ewaluacji instytucji i procesów rozwoju miasta oraz gospodarowania przestrzenią .
W zakresie umiejętności student…
(1) Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania systemu instytucji miejskich i metropolitalnych poprzez samodzielnie formułowane i weryfikowane hipotezy badawcze .
(2) Potrafi w sposób jasny, logiczny i precyzyjny przygotowywać prezentacje i wystąpienie w języku polskim .
W zakresie kompetencji społecznych…
(1) Przyjmuje różne role podczas pracy grupowej polegającej na projektowaniu, realizacji i prezentacji wyników badań terenowych dotyczących konfliktów między funkcjami lokalnymi i metropolitalnymi w miastach i regionach. .
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (20 pkt.), aktywność na zajęciach (30 pkt.), prezentacja w grupach (50 pkt.). Do uzyskania zaliczenia konieczne jest minimum 60 pkt.
Literatura
1. Celińska-Janowicz Dorota (2010) Druga młodość czy upadek? Warszawskie osiedle Służew nad Dolinką w okresie transformacji. Studia Regionalne i Lokalne, nr 1(39)/2010, ss. 89-104.
2. Olechnicka Agnieszka, Płoszaj Adam, Smętkowski Maciej, Wojnar Katarzyna (2010) Warszawa innowacyjna. Diagnoza potencjału. Warszawa, ss. 78.
3. Olechnicka Agnieszka, Wojnar Katarzyna, Celińska-Janowicz Dorota, Jakub Rok (2014) Modele i narzędzia analizy terytorialnej Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, ss. 102.
4. Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.). (2008) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych: Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Profesjonalne i Akademicki.
5. Olejniczak Karol, Mechanizmy wykorzystania ewaluacji, Scholar, Warszawa 2008.
6. Smętkowski Maciej (2005) Rola infrastruktury transportowej w integracji obszaru metropolitalnego Warszawy [w:] Makieła Zbigniew, Marszał Tadeusz (red.): Infrastruktura techniczno-ekonomiczna w obszarach metropolitalnych, Warszawa: Biuletyn KPZK PAN, z. 222.
7. Szatur-Jaworska B. (red.). (2010) Ewaluacja w służbach społecznych. Warszawa: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej.
8. Wojnar K. (2011) Wpływ polityki spójności na spójność społeczną polskich miast–wnioski z badań ewaluacyjnych, Studia Regionalne i Lokalne, Wydanie Specjalne 2011, 67-83
9. Wojnar Katarzyna, Grochowski Mirosław (2011) Infrastruktura kultury. Polityka spójności a atrakcyjność miast. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
10. Zalewski, Dariusz. 2008. Możliwości i ograniczenia wykorzystania wyników ewaluacji przez instytucje publiczne. W: A. Haber, M. Szałaj (red.). Środowisko i warsztat ewaluacji. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, s.31-49.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: