Wiedza o akwizycji i nauce języków 4103-6M3S-WANJ
Program jest przewidziany do realizacji w trakcie jednego semestru. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu przyswajania i uczenia się języków oraz języka obcego jako przedmiotu nauczania. Wykład obejmuje zagadnienia związane z problematyką przyswajania języka pierwszego i drugiego, uwarunkowań przyswajania języka, rozwoju języka, teorii przyswajania i uczenia się języków obcych, metod nauczania i indywidualnych cech osób uczących się.
Szczególna rolę odgrywają zagadnienia związane językiem obcym jako przedmiotem nauczania: układ glottodydaktyczny i dyscypliny pomocnicze; Europejski System Opisu Kształcenia Językowego; programy i cele nauczania; sprawności i kompetencje; nauczanie międzykulturowe i transkulturowe; rola mediów; ewaluacja nauczania; błąd językowy; autonomia w uczeniu się; poziomy nauczania; nauczanie bilingwalne i międzyprzedmiotowe; otwarte formy nauczania
Nakład pracy studenta:
-30 godzin kontaktowych
-30 godzin pracy własnej, ze szczególnym uwzględnieniem materiałów dostępnych na platformie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W01 w podstawowym stopniu wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku nauczanie języków obcych ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu i na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym
K_W02 wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w dziedzinie nauczania języków obcych
K_W03 podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych ew. nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie
K_W04 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach związanych z nauczaniem języków obcych
K_W08 w podstawowym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
K_W10 podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
K_W18 w podstawowym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:
K_K01uczenia się przez całe życie
K_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny po semestrze letnim. Egzamin polega na rozwiązaniu 5 opisowych zadań otwartych. Lista zadań jest opublikowana na platformie e-learningowej.
Kryteria oceny końcowej:
Poniżej 60 % - 2,0
60-68 % - 3,0
69-78 % - 3,5
79-88 % - 4,0
89-96 % – 4,5
Powyżej 97 % – 5,0
Literatura
Apeltauer, E. (2003): Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. München: Langenscheidt
Bausch, K.-R., Christ, H., Krumm, H.-J. (red) (2007): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke
Dakowska, M. (2003): Current Controversies in Foreign Language Didactics. Warszawa: UW
Roche, J. (2005): Fremdsprachenerwerb Fremdsprachendidaktik. Tübingen: Francke
Storch, G. (2009): Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik. Stuttgart: UTB
Trim, J., North, B.,Coste, D. (2001): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: Lernen, lehren, beurteilen. München: Langenscheidt
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: