Kulturoznawstwo obszaru niemieckojęzycznego (historia) 4103-4M1S-KON
Przegląd wybranych zagadnień politycznych, społecznych i kulturowych krajów niemieckojęzycznych w ujęciu diachronicznym od początków dziejów do końca II wojny światowej. Wykład przeznaczony jest dla przyszłych nauczycieli języka niemieckiego i obejmuje m.in. zagadnienia terminologii historycznej, omówienie wybranych pojęć historycznych, odzwierciedlenie faktów i procesów historycznych w literaturze, a także wybrane problemy, które zdeterminowały niemiecką historię.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
– potrafi wykazać się znajomością historii Niemiec w ujęciu chronologicznym, ze szczególnym uwzględnieniem faktów, wydarzeń, postaci i zjawisk istotnych dla rozwoju społecznego, politycznego, gospodarczego i kulturowego społeczeństw krajów niemieckojęzycznych, umie przedstawić przebieg, przyczyny i następstwa najważniejszych procesów dziejowych tych krajów (na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie, lektury tekstów z listy opracowań oraz wybranych publikacji uzupełniających);
– analizuje i interpretuje zjawiska kultury krajów niemieckojęzycznych na przykładzie zarówno wybranych przez siebie, jak i analizowanych w trakcie wykładu wydarzeń czy działalności określonych postaci historycznych, przy czym:
a) w analizie rozpoznaje cechy, które świadczą o swoistości zjawiska w obrębie dziejów niemieckich na tle historii innych krajów, w szczególności Polski,;
b) w podejściu do zjawisk historycznych potrafi wyraźnie oddzielić fakty od interpretacji;
c) wskazuje na przykładzie interpretowanego zjawiska ciągłość lub odmienność historii krajów niemieckojęzycznych oraz jego odniesienia do współczesności;
d) dokonuje uargumentowanej oceny zjawiska.
Kryteria oceniania
1. Zaliczenie wykładu na podstawie obecności, ocena końcowa na podstawie wyników zaliczenia ustnego.
2. Na zaliczenie wymagana jest:
– znajomość zagadnień przedstawionych na wykładzie (60% oceny końcowej),
– przygotowanie własnej wypowiedzi dotyczącej historii krajów niemieckojęzycznych na podstawie wybranej przez studenta lektury książki historycznej (40% oceny końcowej).
3. Kryteria oceny:
– znajomość faktografii (kluczowych dla historii krajów niemieckojęzycznych postaci, wydarzeń i dat),
– samodzielność, wnikliwość i kulturowy charakter interpretacji określonych faktów historycznych,
– sposób wykorzystania stanu badań (bibliografii),
– kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość).
Literatura
Hagen Schulze, Kleine deutsche Geschichhte, dtv München; Duden Deutsche Geschichte, Mannheim – Zürich; TaschenAltas Deutsche Geschichte, Klett Gotha. Ponadto student/ka wybiera samodzielnie jedną publikację książkową – z historii średniowiecza lub z czasów nowożytnych – według własnych zainteresowań. Tematyka tej publikacji będzie przedmiotem zaliczenia.
LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE
Guido Knopp, Stefan Brauburger, Peter Arens, Die Deutschen, Goldmann München; Jerzy Krasuski, Historia Niemiec, wyd. Ossolineum Wrocław – Warszawa – Kraków 2004; H. Wereszycki, Historia Austrii, Wrocław 1980; Historia Szwajcarii, Wrocław 1976; Cz. Karolak, W. Kunicki, H. Orłowski, Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: